Stöd på bettet
Hur märker man egentligen när hästen söker stöd på bettet?
När du inte behöver jaga hästens mun med händerna för att känna av munnen, och när du kan länga tyglarna och hästen följer med ner, frivilligt, utan att du gör något annat.
Det är de mest uppenbara tecken :)
Okej, tack! Men hur vet man om hästen hänger i tyglarna eller söker stöd på bettet då? Hästen jag rider har börjat följa med när man ändrar tyglarna rätt bra, men det känns ju så tungt. Ska det va lite "hängkänsla"?
Nej, att söka stöd behöver inte betyda att man har någon vikt alls i händerna, just när de söker så är det en mental inställning :)
Både ja och nej. hästen ska bära sig själv, och inte tvinga dig att bära den, men samtidigt så kan man ibland behöva bära den ett tag, medan den finner sin egen balans.
Är hästen van vid att gå i ärlig form? Då ska den inte hänga, då är det en fix idé hos hästen, eller så kanske du ber den om det utan att märka det :) Är den van vid ärlig form så kan du börja erbjuda hästen att bära sig själv tidigare, är det här början så kan du bära den ett tag till :)
När jag har ovana hästar, som inte kan balansera sig själva i en lite lägre form, så bär jag ofta. Men, för att erbjuda hästen att bära sig själv, så gör jag för det första många ändringar mellan låg och "hög" (mellan) form, där hästen ska följa med. Det här är lite styrke- och balansträning. Men sen, när hästen är avslappnad och söker kontakt med handen, och jag håller den mellanhögt så driver jag på relativt starkt (inte så starkt att hästen blir stressad och spänner sig, men nog så att jag får en kraftökning) samtidigt som jag släpper efter på tyglarna. Det här gör att det lättaste för hästen blir att ligga kvar i samma position, samtidigt som den ökar. Det gör att den får prova på att bära sig själv. i början gör jag det här 2-3 steg, innan jag möter upp med handen igen, sedan låter jag hästen ta fler och fler steg som självbärig (ibland kan man behöva på om flera kraftökningar för att hästen ska orka).