analys resultat!?!
ni som analyserar ert hö/ensilage/hösilage, kan väl ta och skriva in era värden här? känns som dem det börjar droppa in hos folk nu? själv ska jag skicka vårt på måndag, håll tummarna för lite lägre värden i år..

Ja, mitt lär ju dröja. Bonden tar inget själv. Så jag får öppna vartefter och spara det för att analysera det.

Vårat ska nog vara inskickat. Det känns som att det skulle kunna vara skapliga värden, så det är bara att hoppas.

men sen när ni fått resultaten får ni skriva? om ni vill då, förståss :D

Självklart! Sånt är alltid intressant.z:)

Absolut!
Jag med, om det blir analyserat i år.

ingen ännu som har fått sina värden på sitt grovfoder?

har inte pratat med stallägaren själv men med en annan i stallet som sa att proteinvärdet låg på 80, det från förra året låg på 60 och det rekommenderas ligga mellan 40-60(tror jag) för hästar

#8 oooj, 80 är ju skyyyhögt ;) haha, det är tusan mer än det var i vårt förra året, då låg vårt på 63 ;)

japp. stallägaren har sagt att hon hoppas på mkt halm att blanda ut med så att krakarna får ngt att fylla magen med och hålla värmen under vintern

asså, jag hoppas så innerligt att vårt hö har lägre värden, för detta året blire ingen halm :/
80% då behöver ni inte ha något kraftfoder alls…Passa på och spar pengar.

#12 mja, det är ju sant ;) man tjänar ju på det i längden ;)
men jag älskar att pyttsa och blanda foder, men det får jag aldrig :(

Varför får ni inget halm då?

#14 för det regnade bort totalt, legat ute i regn nu i 3 veckor ;) det är heeeelt kaputt..
men jag har lite hopp om lägre värden, för vi bad grannen ta hö från deras beteshagar, där det finns lite olika grässorter, typ lite örter, ogräs m.m. ;) och den är "bara" gödslad en gång.. Dem riktiga åkrarna är gödslade 2-3 ggr och där är bara "rent" gräs..

Ok här är det jättebra. Stod i tidningen i dag att det är kalasbra väder för havre osv så jag antar att halmen med blir bra då. :)

men ja, är det höga värden igen, får vi väl förska fixa halm nån annan stans ifrån, men det blir nog svårt :/

fick en halv analys på höet idag, 88% TS, 8.7 MJ och 65 g smb rpr. för högt för Peppe men som tur är ska han bara äta det höst & vår
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#18 Ta bort en del av ev kraftfoder, om du ger det, så behöver du nog inte vara orolig att din häst får i sig för mycket protein.

Idag postade jag höet för analys hos Analycen :) Hoppas jag får resultatet innan fredag :) Oooh, lite nervöst allt, men jag får inte hoppas på för mycket :/

Sånt brukar gå fort. Satte du dit din mejl så får du det fortare.

Jupp, mejl och mobil nummer :)

Men Gejsa, varför går det snabbare om man skriver med mejlen?
jag har inte fått några värden ännu, hoppas fasen dem kommer imorgon så vi kan köpa foder på lördag.. annars blire knepigt..

Därför att dom skriver i din mejl resultaten direkt. Brevet kan ju ta ett till två dagar.

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ! Bad news :'/
det är mer protein än förra året.. jag har sån lust att svära en sån dänga nu, men det är ENBART för skrivreglerna jag icke gör det..
GRRRRRRRRRRR!

Vad blev det då?

84 % ts
64 smrp
8.1 mj
1.9 Ca
1.9 P
1.2 Mg
15.9 K
förra året hade vi 62 g smrp och nu 64 :'/

Oj, det där skulle jag vilja ha till Gobban och Sorro. Men def inte till Fille och Gejsa.
Du har en kvot på 8.

#28 siiicket mög :'(

jaha, så nu blire bara hö till hösten? seriöst gud så tråkigt, och hästrna får tugga på lite torrt hö, inga godheter här inte.. och jag som älskar att blanda foder :(

Du vad betyder mög? Har aldrig hört det.

#31 typ skit också..

Haha, ok, jag hade aldrig hört det så jag fattade noll där. :)

#33 haha, men du är ju ingen skååning heller xD

hihi nej, jag är ju inte det. Fattar nog inget om jag skulle höra dig prata också. *fniss*

#35 haha, det är ingen fara ;) jag pratar faktiskt inte så bred skånska..

För mig är det säkert det. hihi

Alltså, jaaa. Hade du velat hjälpa mig att göra foderstat till våra 3 hästar? Det lär ju behövas miniralfoder i alla fall xD

Så som jag fått fram det som dte skulle funka så blire:
Schess: 7 kg hö, 100 gram miner grön
Japp: 6 kg hö, 100 gram miner grön
Schrek: 8 kg hö, 100 gram miner grön
men seriöst, det är ju jättelite grovfoder :O men lägger jag till mer så får hästarna galet mycket protein och energi, mer än vad som är rimligt för deras förutsättningar :O

Hur mycket gav du förra året i smrp och mj?
Din stackare cilla =(

62 smrp MJ minns jag inte exakt, men nånstans runt 7.0-7.9

men vi försöker jaga halm som tusan, men det har nästan regnat bort i hela skåne :(

ja, dte får väl bli nån näve betfor med för att få ner miniralerna, Japp är ganska petig med det dära xD

Nej, jag menade vad fick du ihop när du räknade ihop allt som dom fick förra året i smrp och mj. Om då hästarna var fina i hull så kan man ju då räkna ihop så det blir lika mycket ungefär.

Jag vet ju inte, vi hade ju 2 skördar, en som varde fram till jul och den hade jag analys på och sen andra från jul fram till sommaren analyserade jag inte..
jag kom inte ihåg foderstaterna dem åt ganska olika, ett tag åt Schess salsa hot mix. Japp och Schrek krafft ponny, betfor..

Schrek var är det för häst?

D-ponny, 4 år, väger väl som Japp c:a 450 kg. rids 2-3 dagar i veckan, normalhårt, lite svårt att hålla ett bra hull vintertid..

Så du har två d-ponnyn och en på 158 cm?

Isf kanske det kan vara lagom eftersom den är svår att hålla i hull. Du får väl kolla ofta.

Hur 17 kunde det bli dubbelt nu. Gjorde inget alls. Suck!

Ja, japp och Schrek är D-ponnyer, men Schrek är min systers ponny ;) Och Schess är 158 ja.. Men, ja. låter det bra då:
Schess: 7 kg hö, 100 gram miner grön
Japp: 6 kg hö, 100 gram miner grön
Schrek: 8 kg hö, 100 gram miner grön
+ nån näve betfor för att få ner miniralerna..
jag har använt den sidan hippocamus..

Schess får ju i sig 448 smrp och 57 mj. Kanske blir lite pigg där. Men du får väl ge lite halm eller något så kanske det sjunker lite.

#53 han blir inte pigg, han blir feeeeet ;) han ser ut som en redig julagris..
håller på att jaga halm, men det är svårt :(

Hos oss är inte halmen klar än. Är den det hos er?

#55 ja, grannen slog sin, men den regnade bort, legat i regn nu i typ 3 veckor xD men jag ska höra om han har nån halm kvar från förra året,,
men visst det är säkert mååånga som väntar på att kunna slå, bara det blir fint väder ett par dagar så det torkar upp..

puttar lite ;)

har beställt hö nu och bonden kommer att lämna in analysen.. .så den kommer väl nästa vecka eller liknande.

Vi har fått våran leverans men fick bara med en halv analys så bonden får lov att jaga reda på resten av värdena för som det är nu har vi bara fått TS (70%) Sbrp (45) och Mj (6,6).
Inte mycket att räkna foderstat på :o/
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#59# Blir ju en kvot på 7. Perfekt för din unghäst. :)

#60 Jo med att det inte är mycket att räkna foderstat på menade jag (men var väldigt otydlig såg jag nu) att det blir svårt att hitta en bra balans mellan tex fosfor och kalcium :o)

Ja, dom värdena satte du inte ens ut ju. :)

#62 hon har ju inte ens dom värdena över huvud taget själv än.. lite svårt att skriva ut dom då 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#63# Onödigt inlägg av dig. Det har jag ju läst förstår du väl. Hon börjar ju med att hon fått en halv analys. 

Flickor inte bråka nu ;o) :oD

Vi bråkar inte. Vi tillrättavisar varandra. :)

#66 *skratt* så bra ;o)
#0 Ingen analys ännu. Väntar tills vi har flyttat…
Nu har jag hittat analys på höet Shannon ska få i vinter :)
84 % ts
28 smrp
7 mj
3 Ca
1.6 P
1.1 Mg
16 K
Sen är det ett sträck, och så står allt igen, fast med andra värden??
#0 Skickar nog höet i nya stallet på analys, om det inte finns någon. Så fort jag får råd…
#69 Kovärden?
#69 Jisses vad lite protein och mkt energi! :O Hon är unghäst din pålla med va?
#71 Men bättre än vad fjolårets hö i mitt stall. Hade bara 19 i smrp.
#70 Aha, jo kanske :) Står inget, fast dom har kor så det kanske stämmer.
#71 Mmm det är hon… Är det väldigt dåligt hö? Dom har tagit hösilage också, och vi får välja vilket vi vill ha, men vill helst inte ge henne det innan jag får ordning på magen.
#73 Det är högt energivärde och dåligt med protein, smrp ska ligga på minst 45 (räknar jag med till våra lättfödda saker, dvs till din pålla bör det vara ännu högre)…
Oj, jobbigt… Får väl se vad det blir, ska prata med syster :)
#75 Jag hade tråkigt så jag räknade foderstat 
10 kg Hö
1 kg Lusern
0.1 kg Sojamjöl
0.1 kg Krafft Protein
50g Krafft Miner Blå
;)
..En till ;
10 kg Hö
1 kg Krafft Lusern
0.2 kg Dynavena Mixt
60g Krafft Miner Blå
Ok måste erkänna att jag har noll koll på foderanalyser. Har aldrig varit på något stall där dom gjort en foderanalys på höet eller maten, tror jag iaf. Hur viktigt är det? och hur skickar gör man det? vart skickar man det? och vad exsakt får man ut av det?
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
oj många frågor där kanske borde starta en ny råd om det = / ^^
Tack mimmi :) Det var ju inte så farligt ändå tycker jag.
vad tackar du för ?? :)
(föresten tråd menar jag)

Slo du får en kvot på 4 bara när man tittar på ditt hö. Du borde väl kanske ha 7 eg. Det är ju en unghäst. Hur gammal är hon 2 år?
Mandysan! Vad får du för värden när du fick ut dom där uträkningarna? Mj och smrp behöver jag bara.
#82 Alt nr 1: 80.9 MJ 457 smrp
Alt nr 2: 82.3 MJ 452 smrp
Ser nu att kvoten bara blir 5.4…:/

Slos häst är väl 2 år bara och är en tinker. Ska bli stor. Växer fortfarande.
Vad väger en tinker som fullvuxen? Om vi ponerar att hon ska väga 700 kg som fullvuxen så behöver hon nu: 76 mj och 494 smrp minst. En kvot på 6,5 - 7 iaf.
Men ditt första förslag blir 6 och det andra 5 i kvot. Eller har jag fel på min räknare nu eftersom du säger 5,4?
#85 2år ja, tinker… Men jag hoppas att hon vuxit klart nu :P Kan väl väga lite drygt 600, jag vill helst inte att hon blir större nu.
Mimmi, hoppsan! Menade Mandysan ;)

Jo, slo men hon är ju fortfarande unghäst så man säger att hon växer. Det blir allt några cm till och sedan lite mer på bredden. *fniss* Tror du att hon kommer att väga 600 kg när hon är vuxen? Isf är det väl 650 kg kanske. Om hon väger 600 kg nu.
Haha, jo lite till blir det väl… Skulle gissa på att hon är runt 155 nånstans nu. Har ingen aning om vad hon kan väga…
gejsa, det är nog jag som har räknat fel :)

Var inte så snäll jämt mandy!! hihi
Kollade min räknare och jag hade decimaltalen på noll. När jag ändrade det så blev det 5,6 på första och 5,4 på det andra. Blev bara hela tal innan. *ler*

Slo! Har tittat i min foderbok. Och ska din häst tex väga 700 kg som vuxen så går den upp ca 230g per dag nu när den är 2 år gammal.
Och om den ska väga 700 kg som vuxen så väger den som 2 åring ca 623 kg nu. Rätt kul att kolla i tabellerna faktist.
230kg per dag?? Nu tar du väl i va? :P
Jag tror inte hon blir så mycket större faktiskt…

Gram skrev jag faktist. *asg*
Ehm… Äh, tyst nu :P

HAHAHA trodde me det stod KG…tyckte det lät lite mkt..=)
Woho, inte bara jag som ser saker som inte finns ikväll :D

Nepp nepp *asg* 230 kg per dag det hade inte varit ganska normalt!! HAHAHA
Då går det bannemej undan :P

Hihihi!! Tänk om det är så då? Du kanske får en bamsekuse!!!

Haha knäppisar ju.

Du som skriver fel ju!! haha
Aaaah :P Det hade varit lite fräckt iofs… :)
#90 Jag vet inte hur man är elak ;P

#103# Jasså! :) Det kan jag lära dig om du vill. *fniss*
åh vad spännande, nu har jag fått se analysen på höet i det nya stallet, ska berätta värdena ikväll, har dom inte i skallen… ;)
Men lite protein och mycket energi visade resultatet. Tyvärr.. hade hellre önskat det omvända =) Nu har stallägaren köpot hippo grow någonting, vad det nu heter, - med mycket protein.. Får se hur det funkar, men det blir säkert bra. Trevligt att sådant foder ingår i hyran =)
Ingen analys på höet i nya stallet heller. De äter nu fjolårshöet tills det tar slut. Sen årshö, utan analys.
Varför är många stall/hästägare så dåliga på foder?