Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3529 ggr
axa
0

Bettlöst träns

Hej, ska äntligen skaffa bettlöst träns till min foderponny och vill nu veta mer.

•Vad är den vanligaste reaktionen för en ponny som endast ridits med bett?

•Hon är sex år och väldigt framåt och het och har svårt för att lugna sig när jag ska sakta av, några tips?

•Borde jag skaffa en dyrare variant som första bettlösa träns? ett "riktigt" så att säga (hööks isf) eller ska jag börja med denna? Eller kanske en grimma med tyglar? Vad är bäst, hur gjorde ni?

•Jag har läst om några som tagit endast nosgrimmor som denna och denna och satt på tyglar, är det bra eller dåligt, går det? 

•Andra tips eller åsikter? 

Tack på förhand!

JoannaLi
0

För det första; det första tränset du visade, det köpte jag faktiskt, och provade ett par gånger. Min häst blev lite tokig på det, och jag med, då jag inte fick till att ge eftergift ordentligt, och sedan gav det bara fel signaler, tyckte vi. Bara en åsikt :)

Repgrimma med tyglar kan absolut funka, man får bara tänka på att nosgrimman kommer att glida mycket fram och tillbaka, och mycket väl kan åsaka skav på nosryggen. 

Pullarträns tror jag kan blir svårt att sätta tyglar på, däremot kan remonten mycket väl funka. 

När jag provade min nuvarande medryttarhäst på bettlöst för första gången, så tog jag helt enkelt den vanliga grimman, och satte tyglar på. Efter ett tag insåg jag att den gled alldeles för mycket, och jag oroade mig för skav, så jag köpte en grimma i en storlek mindre (cob) som jag bara har som "ridgrimma". 

Han är nu en 22 år gammal pensionerad travare, som aldrig ridits bettlöst förrän i vintras, då jag red honom i grimma och fleecetäcke i snöstorm. ^^

Känn din häst väl, prova att kanske longera/tömköra lite bettlöst först, så att du har introducerat idén, och sedan är det väl bara att prova. Var beredd på att din häst kanske tycker att det känns konstigt, och vill prova ut det, men annars tycker jag inte att du ska behandla det som något ovanligt. Kör bara på som du alltid gör, så kommer hon mest troligtvis finna sig till rätta :)

Lena90
0

Finns sidepull man kan ha med.
Jag hade ridit i ett inhägnat område första gången hästen provar bettlöst, typ paddock. Mest för trygghetens skull :)

Carpe diem!

axa
0

#1 Tack, då kommer jag nog inte köpa hööks bettlösa eller repgrimman.

Grimma och tyglar kanske inte är helt fel då? Använder du grimma i tyg eller läder? 

Och hackamore då? Hur reagerar hon på att variera från det till bett?

Kommer endast rida henne med bettlöst två-fyra ggr i veckan beroende på hur det går och hur hon reagerar.

#2 Sidepull är inget för denna ponnyn, eller mig :)

(taget från annan tråd)

"Sidepull är som namnet påvisar ett huvudlag som verkar genom tryck på nosryggen samt på sidan av käken om man tar ledande tygeltag. Sidepull ska man endast rida med om man tar ledande tygeltag och rider på långa tyglar eller med noll kontakt med det utom när man ska utföra en rörelse. Sidepull går alltså inte att rida "engelskt" med, eftersom hästen inte känner någon skillnad på om du tar högra tygeln rakt bakåt eller båda tyglarna rakt bakåt, det ger nästintill identiskt tryck på nosryggen. Det är också viktigt att man inte köper ett sidepull med stelt rep över nosen, de med mjukt rep eller läder är bäst. De stela repen kan gnida av päls och orsaka skav även om man inte ens tar i det. Det är också väldigt styvt och skarpt."

P4go
0

Fast jag har ridit engelskt på vanligt sidepull. Går jättebra.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Linnea
0

Jag har både hackamore, remont och en hemmagjord variant baserat på ett hackamore. Funkar bra men det blir inte samma finkänsla som med bett. Har en häst som gärna hänger en del på bettlöst.

Skynda långsamt så går det fortare.

JoannaLi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#3 Jag red först i en lädergrimma, som tyvärr blev för stor och gled upp så att nackstycket hamnade en bra bit ner på nacken, och så vidare, så även om jag föredrog det, så var jag tvungen att byta. Just nu rider jag i en tyg-grimma som är fodrad. Ska se om jag har någon bra bild. (Den första bilden ser ju lite… Men man ser i alla fall grimman :))

Hackamore är ju ganska starkt, och liknar mer ett stångbett, men jag kan inte svara för någon annans häst. :)

axa
0

#6 Okej, då tror jag att jag börjar med en grimma med tyglar🙂

P4go
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grimma gillar jag också! :)
Alla jag ridit har funkat bra med det

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

axa
0

#8 Jaha, nej men då åker jag in nu i veckan dit och köper en grimma och tyglar!

Tack för hjälpen alla!❤️

[Stockholmsbruden]
0

Hur gick det?

axa
0

#10 Det gick bra, det vart en nosgrimma (remont från Hööks) med vanliga lädertyglar och hon gick jättefint på det, väldigt nöjd! 

Hon var lyhörd för hjälper, men förstås är det något som man måste träna lite på, använder den mest för lunkande och mys❤️

Lizelda
0

#11 Lite nyfiken, vad rider du annars med? :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

axa
0

#12 Just hon går med remontträns annars också.