Jag rider med tredelat eller hackamore på Delay :)

pessoa o tredelat…

pessoa o tredelat…
hm, just nu rider jag inte, men innan har jag bara ridit på vanligt tvådelat, och tredelat, även pessoa ett par gånger, men det gillade jag inte speciellt. tredelat är favvo just nu.
Har inget alls just nu. ;) Eller jo, ett tvådelat pessoa som jag fick med från en kompis när jag köpte en massa grejer av henne.. Men det kommer jag inte använda. Trivs hon med rakt så blir det nog ett sånt. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag har ett pessoa och ett tredelat men använder det tredelade eftersom att hästarna får kväljningar av pessoa :)
#6, jasså ? det har jag aldrig hört att dom får..
Jag rider med tredelat(äpplesmak) och ett tvådelat :)
#7 Pessoa är ett mycket elakt bett eftersom det i princip går att dra hur långt som helst. Det räknas som ett stångbett men saknar den nästan viktigaste detaljen: kindkedjan. Vilket resulterar i att bettet bara får två stödpunkter, mot andra med hävstångseffekt som har tre: munnen, nacken och under hakan. Dessutom vrider sig hela bettet i munnen med effekten att det blir ganska otrevligt även inne i munnen…
Jag är sämst på att förklara, är du nyfiken så leta upp lite gamla bettrådar. Vet att Snuttan och några till förklarade det där mycket bättre än mig :)
Använder själv ett vanligt tvådelat, men ska nog byta till ett tunnare i sötmalm, iaf sålänge jag tömkör. Ska nog rida in henne med bettlöst om jag hittar någon modell som jag fastnar för :)
rider med smalt 2 delat eller sidepull eller i repgrimma…
/Elin

Jag köpte nyligen ett rakt bett med äppelsmak till min gubbe, och det blev en ny häst han älskar det. Så jag kör väl med det ett tag får vi se.

Ett 3-delat sweet iron

Hm, tredelat på tränset. Och på kandaret en rak stång och bridongen är tredelad…

tredelat i hoppning och dressyr.
hackamore eller kimblewick vid uteritter.

jag rider med mylerbett på min travare, kör med rakt bett till min unghäst och vanligt 2delat till min gamle shettis

3-delat till båda mina, provade 2-delat på Peppe för att se om han slutade leka med bettet, men han gick inte alls bra på det så nu kör vi med tredelat igen :)
Tredelat eller rakt gummibett. Ridskolehästarna som jag brukar rida har pessoa och tredelat….(gillar inte pessoa)

Tredelat med kula eller tvådelat gummibett, utan smak. Gowlaz har inte tid för mig om han har "godis" att snaska på. Det var ju det där med "män" och kunna göra två saker samtidigt då…
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
3 delat
har två o tredelat tränsbett…

Jag rider frejlina med pessoa och Moalina med phelmastång stavning?

vanigt 2 delat… lr 3 delat ibland.. får se vad lilla damen ska ha men det lutar åt 2delat
Jag rider Astra på tredelat eggbett och gummipelham.
Rider med rakt pelham, waterford, d-bett gummi, pesso 3 delat och hackamore.
varierar

Ballerina har ett tre-delat, Gordon ett två-delat o hotte har nog ett rakt gummibett tror jag *osäker* ^^
Lolly har ett vanligt tvådelat tränsbett och Nickolina ett rakt Appelmouth-bett (tränsbett det också)
tredelat..

#23 stavas pelham :)
Jag har ett två delat, men ska prova ett rakt på honom
Tidigare red jag på tvådelat gummibett (utan smak) men sedan när det var dags att byta så hittade jag inget sådant någonstans.. så det fick bli tvådelat happymouth.

Har har ett 2 delat pesoa bett, fast jag riden på den vanliga ringen/den som är högst upp
Windy har ett tredelat tränsbett.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Ett tvådelad D-rindsbett, ett tredelat eggbett och ett tredelat pessoa (använder ytterst sällan.) : )
Tredelat eller pessoa

jag har ett tredelat, ganska smalt bett. Hade ett rakt förut, och tyckte han gick bra på det, men efter att ha provat det tredelade byter jag aldrig tillbaka ;)
Fast jag skulle vilja ha ett likadant fast med fasta ringar. Men har inte hittat något hittills..
Bett i alla dess former är och förblir ett tortyrredskap, oavsett hur skicklig ryttare man är så är hästen itne skapt för att ha bett i mun.
Jag tror itne jag behöver gå vidare i diskussionen eftersom de flesta här på ridsport vet at tjag har en djupt inrotad aversion gentemot bett och dess inverkan på hästen, både fysiskt och psykiskt.
Jag använder ponnyhackamoore i brist på bättre utrustning, ska snart börja tillverka en egen variant av sidepull/kapson/lindell som ajg ska ha på Harry när vi kör o rider in.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#38 hästen är inte skapt för det livet vi gett den heller;)
jag har tvådelat eller tredelat på roger
Rider med Pelham, sedan ett d-ringsbett med kopparringar. ( liknar stång bett, men det är 2 delat (; ni fattar ;) )
Rider med ett vanligt 2 lr 3 delat bett :)

två eller tredelat.
Yrla har ett tredelat tränsbett i mässing, märke Gold Medal från Hööks. Eneldo har ett "vanligt" tredelat tränsbett samt tvådelat som inte används. Jag har även ett ponnyhackamore till pållarna och letar nu efter ett vettigt och hyggligt sidepull att testa…
Lina: Vilka trista bilder, ser att de är från tävlingen…

På Mangis använde jag tredelat eller rakt bett med fasta ringar, eller bettlöst (ponnyhack). Bytte ett par ggr/vecka.

Tredelat

Har två medryttarhästar
Kreles går på tredelat eggbett när jag rider och med vanligt tredelat när ägaren gör något med honom. Jag tycker han går ärligare på eggbettet då han inte krullar ihop sig på det som han gör med ett vanligt. Har även provat tvådelat eggbett, funkar bra när han lyssnar men blir han stark kan jag inte hålla honom om han vill springa.
Snörpa går på vanligt tredelat eller hackamore. Bäst går hon på hacket, men det är utlånat nu. Har även provat tvådelat äppelbett , 2 delat vanligt lite sväng och 2 delat mässingsbett på henne. Funkar sådär…

tre delat eller facktisk i grimman. fast det har jag bara när jag rider ut och lufsar men hon lysnar faktiskt JÄTTE bra på bara grimman. :D

Två och tredelat tränsbett, beroende på om vi hoppar rider dressyr eller rider ut ;D