Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2140 ggr
JoannaLi
0

Färgseende för häst?

Jag sitter nu och funderar på att köpa in konor till träning. Då är frågan, vilken färg är bäst, för hästen? Tydligast, behagligast (om det finns något sådant) etc?

Alternativen är grundfärgerna, dvs, grön, gul, blå och röd. Man vill ju instinktivt ta den röda, men jag vill minnas att jag läst någonstans att det inte är ett bra val?

Lizelda
0

Orangea har jag alltid sett, aldrig de andra. Inte hysteriskt orangea utan lite mer behagligt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

JoannaLi
0

Jo, det är ju vanligast, men jag vet inte om det är för att den är lättast för oss människor att se, eller om det gäller hästarna också?

Lizelda
0

Hm.. Bra fråga, aldrig tänkt på det faktiskt. Men grön känns som en behaglig färg som även hästar kanske ser?

Anon
1

Tror inte att hästar ser skillnad på rött och grönt 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/Braeburn_GrannySmith_dichromat_sim.jpg 

Där är en bild på hur en häst ser de färgerna, människan ser äpplena som på de översta bilderna och hästens ser som på de nedre bilderna.

Lizelda
0

Aha, då hade jag valt gröna då de för mina ögon åtminstone är behagligast :)

Inkanyezi
0

De tillverkas i orange, och används till andra ändamål också, och jo, man använder den färgen, för att vi ser den lätt. Jag vet inte hur det är med hästars färgseende, men jag föreställer mig att det egentligen inte spelar någon roll Det viktiga är väl att de är av mjukt material, så att ingen kan skada sig på dem.

Caf_Roy
0

Hästar har evolutionsmässigt haft störst nytta av att se de naturliga färgerna som grönt och brunt och ser dom bäst. Apor (inklusive människor) äter en hel del bär och sånt och behöver därmed kunna se fler färger. Fåglar tex lockar partners med färger och behöver kunna se skillnad på blommor och kan därför se fler färger än vad vi gör. Så hästen ser bäst naturliga färger, men det borde vara ganska så irrelevant då jag antar att det är du som ska se och svänga runt konerna. Så ta en färg du ser bra, missar du en sväng och rider mot en kon kommer hästen troligtvis att kliva på den oavsett vad den har för färg.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

JoannaLi
0

Nja, nu gäller det här övningar där hästen ska gå lös och hitta själv till konerna, så det var därför jag frågade, om jag skulle styra så skulle det ju inte vara något problem ^^

Men det verkar generellt som att det inte ska spela någon jättestor roll, så då får jag väl helt enkelt fundera efter egen smak. 

Tack för alla svar!

Sehvrin
0

Vilken bakgrund/underlag kommer konerna stå på? Om det är på gräs kanske man får tänka till lite för att underlätta för hästen, men på grus är det nog ingen större skillnad. 

Här är en artikel om hästens färgseende http://www.atl.nu/hast/i-sommar-ar-det-bevisat-hastar-har-fargseende Borde finnas mer ingående, vetenskapliga artiklar också, men de orkar jag inte googla fram 😉

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Inkanyezi
0

Om man vill att de ska synas bättre kan man ju markera dem med någonting som ger kontrast, men jag tror nog att hästen ser dem i alla fall. Om den bryr sig är en annan sak.

JoannaLi
0

#9 Tja, framförallt på banan, som jag vill mig minnas är en blandning sand/gräs. Jag hittade tyvärr inga bättre artiklar jag heller, det var därför det blev iFokus ^^

#10 Jag har funderat på något liknande, t.ex. vit-/reflextejp, men vi får se. Att få honom att bry sig är väl mitt jobb - det är väl därför jag spenderar timtal på att göra godis som vi kan ge mängder av :D