Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3647 ggr
Kattapult
0

Jag haatar!!

Min ganska nya ponny är väldigt pigg när jag rider ut med henne. Inget fel med det, men hon brukar hålla på att piska som en galning med svansen och ju längre man rider henne desto värre blir det.

Igår taktade hon hela vägen hem och blev helt förskräckt när jag stannade henne. Svansen piskade fram och tillbaka. Vi har alltid trott att hon är irriterad av att hon inte får gå snabbare. Eftersom vi hade tvättat hennes svans innan vi red ut så trodde vi ju inte det var något i svansen som var orsaken.

När vi kommer hem är de första hon gör att börja klia svansen. Då går jag och kollar i svansroten på henne. Ut KRYLLAR massa Eldflugor!! Ni vet sånna som är guloranga, superrörliga och flyttar sig i sidled. Och det gör så ooont att bli biten av en!

Vi stod och plockade flugor ur hennes svans urlänge. Det är ingen överdrift att säga att det var en 20-30 st!!

Då har de alltså under ridturen krypit in i hennes nytvättade svans och börjat bita henne!! Stackars lilla häst! När vi plockat ut nästan alla så stod hon hur lugnt som helst!

Hädanefter tänker jag rida henne med svansskydd.

Jag var bara tvungen att skriva av mig lite :P.

Loa-bg
0

Men usch! Måste hon inte alltid ha skydd då, inte bara när du rider? Det måste ju finnas nåt medel också som tar död på jäklarna :/

[Lill-Jonna]
0

Lill-Jonna (kille) :P hade/har skitmycket små flugor i sina öron, så ägaren bad mig och min syrra att ta ett visst medel i öronen. Det gjorde vi och eftr någon minut var alla ute (trodde vi) men efter kanske 30 sekunder så kom det MASSOR som antagligen varit vid hans trumhinna. Dom kröp ut så himla äckligt.

[slo]
0

Mumma, älgalopper hör hösten till ;) Vad jag vet finns det inget att göra åt kräken, mer än att plocka dom när man ser dom…

E_hjo
0

Uhuäääck! Dom är så snuskiga!  : D

Jag fick in en i örat en gång när jag red  : P (Intresseklubben antecknar!) Hihihi

bubbelbubbel
0

jag har fått en älgaloppa i munne, *spott och fräs!!* uuuusch ! smakade som mossa…..hua !

pippa__
0

jag fick en i håret…fattade inte vrf det kliade så fruktansvärt!!!!!!!! Förvånad Dom är ju omöjliga att döda me!!!!! Hagelgevär eller nått funkar kanske!! =)

jn84
0

What! Har aldrig hört talas om? Men ÄCKLIGT låter det!

Är det nåt skåne fenomen det där med eller?

pippa__
0

Hehehe mm är säkert nått skånskt ;)

AusaBausa
0

har aldrig sett dem!! fast jag är skåning..kanske ngr lokala flugor, hihi!

Milli
0

usch ja dom är verkligen vidriga! Får jämt på mig när jag är ute i stallet :/

pippa__
0

Nee inte lokala…jag träffade på dom i Hässleholm..:/ hihi

Kattapult
0

Haha :P Nä inget Skånefenomen men kanske ett Smålänskt? xD

Ush de är heelt viidriga!

#1 Nä hon får bara sånna när vi är ute och rider i skogen :S:S

[Dandelion1000]
0

Hehe.. Ni e roliga.. Ved e det för kryp? Dom verkar jätte äckliga. Jag kanske aldrig fått se en sån eftersom jag kanske är smutsig hela tiden.. Haha Skrattande

Kattapult
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Haha. De bits nog även om man är smutsig ;).

Jag googlade på en bild här..

http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.jaederfeldt.com/~klas/FOV1-00019F10/S000B62AA.0/%C3%84lgflugor.jpg&imgrefurl=http://www.jaederfeldt.com/~klas/FOV1-00019F10/%3FOpenItemURL%3DS000B62AA&h=1360&w=1890&sz=151&hl=sv&start=3&um=1&tbnid=RQP3tvrxNAd_QM:&tbnh=108&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3D%25C3%25A4lgflugor%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dsv%26lr%3D%26rls%3DGGLR,GGLR:2006-34,GGLR:en%26sa%3DN Här hittade jag bilden.

Såhär stod det under bilden:

Bland det jävligaste man kan råka ut för i skogen, det går inte att slå ihjäl dem, enda som funkar är att nypa av huvudet. Har man missat det så kryper klugan in i något skrymsle eller håret och kastar sina vingar.Vad skall dom med vingar till de har hittat sin värd. Dom lever vidare som löss, och deras bett kliar ordentligt.

Kattapult
0
Anna
0

Ja de där är rent ut sagt FÖRJ*VLIGA!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Alex
0

Uuuh hata älgflugor!! >.<

Fast du skrev eldflugor i första inlägget.. Det är en helt annan sak det. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Kattapult
0

#17 Jag vet! Haha har ingen koll på det Oskyldig En del säger eld och endel älg. Menmen. De biter älgar och det bränner som eld där de har bitit en så. ehm.. Elgflugor då XD Skrattande

Marija
0

Usch då! Hoppas du blir av med dom!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Sehvrin
0

Älgflugor (som tydligen även kan kallas hjortflugor, tror jag) är ett av mina hatdjur (det andra är fästingar) Var ute och gick i skogen i söndags och på bara 10-15 min så hade jag 10-20 stycken på mig *usch!*

MAn kan faktiskt döda dem, antingen så kan man rulla dem mellan fingrarna samtidigt som man pressar hårt eller så kan man använda tång…. ^^'

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Kattapult
0

Hahah tång. Det var ett bra förslag XD

Vi plockade ut dem och mosade dem med fingrarna. Men de är väldigt svåra att få tag på :S

Mangis
0

Uäh! Andra gången på kort tid som jag hör talas om deessa plågoandar, som är ngt helt nytt för mig. Har tack och lov aldrig drabbats, och hoppas innerligt att jag inte gör det heller. En bekant i ridtravarföreningen berättade att hennes häst hade fått regelbundet. Tydligen lever de inte så länge på hästar, men det kliar rätt bra tills de dör. Hon bor i Västerås så det är en bit från Svergies sydligare landskap.

davidia
0

ja dom är skit äckliga…brukar också få på oss när vi är ute och går vid eller inne i skogen…..

Johanna
0

åhh, dom är så fruktansvärt äckliga….. jag får panik bara av att kolla på bild…. kommer aldrig glömma när jag hade 2 st i min säng som följ med hem sen ridturen.. vågade inte sova i sängen igen förens mamma hade bytt sängkläder i dammsugit hela rummet..

dock har jag inte träffat på några här i Sthlm??… är dom mer vanliga på vissa ställen i sverige lr har jag bara haft tur??

Fantasy
0

Älgflugorna är hemska! Kunde inte fatta varför Fanta fick "spel" ibland. Värsta bakutsparkarna eller rusningar när vi var ute och red. Samt att hon var retlig när hovslagarn var ute.

Upptäckte sen en Älgfluga, som jag trodde var en loppa först. Den försökte smita, men jag var snabb och fick tag på den. Efter lite funderande kom jag ihåg att min väninna berättade om en liknande episod som hon råkat ut för. Så då förstod jag att det var dessa äckliga kryp.

Kan tala om att hon blev lugn som en filbunke sen….Glad

Ellen95
0

Usch!

__iE
0

har aldrig träffat på en sån ^^ hahha..
men dom sre ju inta allt för mysiga ut ..

pippa__
0

Dom här krypen önskar man inte sin värsta ovän ens…:D

Kattapult
0

#28 Hahah nää ;)

Johanna
0

#28.. hehe. joo, skulle gärna lägga en hel hink m såna i exets säng lr nåt…

Akerberg
0

Usch, nä, älgloppor är hemska kryp! Min medryttarhäst brukar klia av sig halva svansen på hösten pga dem =S

PimTheGreat
0

urk såna äckliga varelser……..Skrikandes

Kattapult
0

#30 Haha stackarn ;P