Tycker inte om paddocken?
Hej! det är så att jag har börjat rida en ponny, problemet är att hon inte alls tycker om att rida i paddocken. jag antar att hon tycker den är "tråkig", annars vet jag inte vad det kan vara. Hon brukar ställa sig på snedd,bli jätte stel och "hårdnar" upp sig ,suckar och svarar inte på hjälperna, men jag vill fixa det på ett sätt. Hon brukar va jätte svår att få igång till trav och efter galoppen saktar hon bara av, jag försöker verkligen att hålla igång henne,peppa henne och jag säger åt henne men nej, hon saktar bara av. kan ju också bero på att hon är otränad. Men ute i skogen och terrängbanan är hon ju en riktig stjärna på men om det gäller just paddocken så går det inte.
Skulle jätte gärna få tips och övningar om vad man kan göra i paddocken så att hon börja tycka det "roligt"och några övningar som hon kan bygga upp muskler på.
Tack för svar i förhand!🌺
Lägg ut lite bommar/små hinder om hon tycker det är kul och försök få in det i dressyrträningen. Försök göra hästen uppmärksam med mycket övergångar, halter osv. Var väldigt nogrann i din ridning, hade du tänkt göra halt vid A, SKA det vara halt vid A. Försök sedan med trav och galopp, Fattning vid en speciell bokstav som du bestämt i förväg, behöver inte galoppera/trava långa sträckor och ge sen massor med beröm.
Vissa hästar vill dock helt enkelt inte ridas i paddocken och tycker bara det är skittråkigt, och det kan vara svårt att ändra på.. Rida ute mycket tror jag, försök hitta på samma saker där som du tänkt göra i paddocken! :)
#1 tack för tipsen! :) Är lite svårt ibland att bara rida ut, då ibland vägarna är iskanor, men jag tänkte att jag kunde kanske rida i en hage eller något liknande. Vet en bra stig i närheten jag kanske kan ta med några stockar och bygga några hinder där?
Den vanligaste orsaken till sådana problem är smärta och/eller obehag. Är hästen och utrustningen kollade i detalj av kunniga personer?

Om du vill rida volter t.ex brukar man kunna hitta någon lite öppnare plats i skogen och rida slalom runt träden. Då kan man göra ungeföär samma saker som på banan men hästen får ändå bättre bjudning.
Tänk så här, "hur roligt är det att gå till tandläkaren". Hästen ser bara otervligheter/tråkigheter i paddocken och förväntar sig inget annat där, därför vill den inte dit.
Variera det ni gör med något roligt mellan arbetena som tex full galopp utan att hålla fast hästen i tyglarna. Rida slalom mellan stolpar/plastpinnar i olika konstellationer och gångarter.
Arbeta inte alltid i paddocken.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Föresten så tycker jag att de flesta hästar jag ridit blivit mer positivt inställd till saker de annars mest ogillat med hjälp av godis. T.ex om man ska hoppa en häst som inte gillar det står någon och skramlar med en godis hink efter hindrena. Det brukar inte ta många ggr innan hästen kopplar ihop hinder med en trevlig stund.
Samma sak med dressyrarbete, går hästen riktigt fint så berömmer jag som sjutton och ger godis. Ganska snabbt kopplar de att det faktiskt är roligare att göra som ryttaren vill. Min häst som innan var otroligt trög och omotiverad på banan går nu så fint han klarar av med hjälp av detta. :)
"#6 av: PogoPedagog " Hur går det när det är slut godis? Eller utan godis?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Inga problem så klart eller trodde du hästen attackerade mig då ;) Man tränar ju alla andra djur med godis så jag förstår inte hästmännisors motstånd mot det.
Då är det redan befäst att hästen har ändrat inställning till arbetet och förknippar det med något positivt. Jag brukar köra en intensiv kur i början och sen brukar jag bara ge godis ibland när hästen är extra ambitiös eller när den behöver peppas lite.
#7 Enligt psykologin så gör det inget att man inte får belöning (godis) varje gång, utan man fortsätter försöka. Typ som när vi spelar på lotto eller något, trots att vi inte vinner så fortsätter vi för att 'hoppet fortfarande finns där' ungefär c:
#7 Studier på råttor har visat att det faktiskt är bättre att nte ge belöning varje gång. Råttor som fick mat varje gång de tryckte på en knapp sluta ganska fort att trycka på knappen när de sluta få mat medan de råttor som inte alltid fick mat fortsatte mycket längre att trycka på knappen även när ingen mat kom.
Om man använder tex klicker kommer förväntningen över att få något bli starkare och mer belönande än själva belöningen.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu