Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 3880 ggr
Pandoer
0

rengöring av skimmel

Har ni några smarta tips på hur man enkelt kan få sin skimmel lite extra fin utan att behöva duscha av de med shampo  och liknande? Bibi, min sköthäst som iof är prickig typ men har en vit "bas", får bruna fläckar där hon har svettats och det går inte att få bort varken med rycktsten eller på något annat sätt, det är helt omöjligt! några tips? /Linnea

pippa__
0

men då har jag lösningen!! =)) Det finns skimmelschampoo som man inte behöver tvätta bort…jättebra!!! spruta lite på fläcken..lår verka och sen torka bort!! jätteenkelt!!

[louise80]
0

håller med det e skitbra, har använt veredus skimmel schampoo, superbra

lisette
0

o var köper man detta skimmelschampoo dåå?

pippa__
0

#3 överallt!! Har bara sett detta skimmelschampoo så tror bara det finns det…

Strumpan
0

Jag har hört någonstans att man kan använda potatismjöl på hästar, det ska tydligen ta bort bl.a kissfläckar

Mvh Jenny

pippa__
0

#5 mmmm är sant. Man kan använda kol oxå.. men på RIKTIGT vita skimmlar blir det inte bra.. då är faktiskt skimmelschampoot det bästa jag har provat..=)

Sofia_Schultz
0

Lite gammal tråd kanske, men jag drar upp den igen ;) (förlåt om jag snor tråden)

Nån som vet hur man får vita bakben med mycket hovskägg rena? De e väldigt nedkissade och håret är typ gult… Hur ska man få det rent?
Det mesta går bort med skimmelschampo, men just de gula "topparna" blir kvar. Några tips?

thilda-
0

eller så kan man ta Potatismjöl :) lite vatten på fläcken och sen gnugga på mjölet. låt torka sen borsta bort.. då ska då fläcken va borta har jag hört.. men jag har ingen skimmel så jag vet inte:)

Sofia_Schultz
0

#8 Tack för tipset! Men det e svårt att gnugga potatismjöl i långt hovskägg ;)
Det e en tinker jag pratar om, dvs maaaassa hovskägg som e gula i ändarna. Kan man typ doppa dem i ngt? Eller gnugga nåt bra i topparna som bleker?

thilda-
0

hehe bara till o gnugga in de :D blöt skäggen riktigt och torka lite med en handduk sen försöka få på mjölet :)

[slo]
0

#9 Övertyga pålle om att stå med tassarna i spänner är en bra grej :) Dock inte för mycket, då får man tvätta ur vattenkaren i hagen så himla ofta…

Kul med fler tinkerfolk på forumet!

Är det någon som vet hur torrschampo funkar egentligen? Jag tycker det känns som det blir nån slags kemisk reaktion som resulterar i värme, bland annat?

Dior
0

Grönsåpa eller Finess shampo har funkat på mina skimmlar.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Rita-S
0

Jag har läst om folk som äger vita hästar som smör inn fläckarna med sitron, äkta sådan, och sedan svampar bort sitronen från just den platsen? Vet dock inte hur det värkar, men sitron lär ju va lätt blekande så det borde kanske fungera?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Loa-bg
0

Funkar skimmelschampo i man och svans också?

thilda-
0

#14 tror de :)

PimTheGreat
0

jag använder schimmelschampoo på Fontane och det funkar kanon! Det räcker att spruta det på en svamp och dra/gnugga lite på fläcken. Jag köpte mitt på Fåglasång. www.faglasang.se

[slo]
0

#14 Ja, det funkar, men inte alls lika bra tycker jag… Mycket svårare att få bort fläckar i man och svans med sånt. Men skam den som ger sig :)

Sofia_Schultz
0

Oj så mycket tips! :D Tack!

Ni har vi nästan fått henne ren med skimmelschampo, som har en blekande effekt… men det e fortfarande gult i topparna på bakfossingarna! Hur 17 ska man göra? Klippa? Låta det vara? klorin? ;) Nån som har ett bra tips op det?

Loa-bg
0

#17 Ok :) det bröjar nämligen bli svårt att få Peppes man vit när man ska på tävling, och det känns kallt att duscha honom…

Mangis
0

Inte klorin! Det är både miljöfarligt, hälsoskadligt och torkar ut huden. Prova hellre ngt annat blekmedel från tvättmedelshyllan, men se till att det inte finns någon varningstext på den alls!

Sofia_Schultz
0

#20 Jag skojjade bara. Ska aldrig i livet prova nåt så starkt! Hellre får hon vara grön av smuts!

Nu börjar hon se skaplig ut iaf! Lite gul kommer hon nog vara, men vi får leva med det! :)

[slo]
0

#21 Fick tips att shirefolket tydligen häver i lite talk, för att det ska se riktigt fluffigt ut :)

Smex
0

Jag har fått ett tips från en inbiten dressyrtant, då jag sa att jag hade gått och skaffat mig en skimmel, som hade en häst med fyra vita strumpor. Hon använde yes. Hon gnuggade in det och spolade sen bort det (med svamp eller med en vatten). Hon sa att det funkar alltid. Hästen blir helt skinande ren och fin.

Testa det till hästar med mycket hovskägg. =)