Hackamore
Hej! Jag har införskaffat mig ett hackamore. Min häst som vanligtvis blir jättestark och springig, knappt kontrollerbar, funkar jättebra på hacket. Jag har dock läst att ett hack skulle kunna bryta nosryggen på hästen. Jag har försökt googla för att hitta ett konkret exempel, men ingen verkar ha varit med om det på riktigt. Nu undrar jag, kan det här hända? Kan ni länka mig till någon sida där dom skriver att dom faktiskt har varit med om det?

Tja, kan och kan. Det är säkert möjligt om du sätter hacket väldigt långt ner och rycker till ordentligt några gånger. Har inte hört talas om nån som faktiskt varit med om det, däremot har väldigt många sagt att det går.
Skynda långsamt så går det fortare.
Fast alltså, den styrkan som krävs för att bryta nosryggen borde ju skapa lika mycket skada i munnen om du använder bett.
Alltså. Du bör inte använda sådan styrka varken med bett eller hackamore.
Jag tror inte du har något att oroa dig för.
Medarbetare på bildredigering! :)
Tack hörni, det var det jg tänkte, men blev lite orolig när det var så många som skrev det, men har fått hjälp från flera håll nu!
Många brukar använda den ursäkten för att inte rida bettlöst. Såklart att det kan bryta nosbenet, all utrustning kan skada hästen om man använder den fel. Bett kan ha sönder munnen.
Man kan ju alltid milda ner det liite genom att ha fårskinn under hacket :) Lycka till!
elvira.horseworld.se
Det där med att bryta nosryggen är lite väl överdrivet…
Självklart beror det ju i första hand på hur man rider och förhoppningsvis tar du inte så jättehårt i tyglarna att det skulle vara någon risk att nosbenet går av. Dock vill jag bara påminna om att hackamore har väldigt långa skänklar (även de allra kortaste s.k. ponnyhacken har ofta minst 18 cm skänklar) och det dubblar kraften i dina tygeltag många gånger om, vilket jag tycker är väldigt viktigt att tänka på när man rider med hackamore.
Det är det jag tycker är så dumt med hackamore, många går och köper sånna eftersom de har hört att bettlöst är bra och snällt för hästen och sen rider de som vanligt utan att inse hur mycket tydligare tygeltagen känns. De flesta skulle nog tänka efter många gånger innan de rider med ett bett som har 18 cm skänklar, men bara för att ett hackamore inte sitter i munnen är det lustigt nog helt normalt med så långa skänklar. Nu menar jag inte att man absolut inte ska använda hackamore, har man bara förståelse för hur ett hackamore fungerar och anpassar sin ridning efter det kan ett hackamore vara precis lika "snällt" som vilken annan typ av huvudlag som helst.
som #7 säger, hacket dubblar kraften, det är mostvarande att sätta enbart en kandarstång i hästens mun. Men folk tror att det är snällare bara för att de inte har skrot i munnen.
Jag rider med bett, men rider också efter de premisserna som krävs. Jag betslar hellre upp till skarpare än att sitta och segdra på ett snällare om hästen är pigg och/eller man rider ut. Då vill jag med så lite som möjligt få ut så stor effekt som möjligt. men jag är också väldigt medveten om att jag har ett enormt ansvar att hantera tyglar och huvudlag/bett/bettlöst på ett sådant sätt att min häst inte far illa.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.