Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 1238 ggr
Natalieforsbom
0

hopprädsla

Hej! det är så här va att jag ramlade av för typ tre fyra år sedan och slog mig rejält, en spricka i höft delen befarades det och sedan bestämde jag mig efter många tuffa avramlingar att ge upp hoppningen och satsa på dressyr , men jag skulle ändå vilja ta ett skutt då och då som alla gör för att det är kul , så till det huvudsakliga ämnet . kan man bota hopprädsla? jag skakar och gråter oftast när jag ska över ett pytte hinder på 20 cm för att jag drar igång den där filmen i huvudet där jag ramlar av och vägrar göra det ( har inte heller suttit på de snällaste hästarna satt), jag har gått ridgymnasie och slutade där dels för hoppningen då dem skulle hjälpa mig men pressade mig alldeles för hårt och bestämde sig för att jag skulle hoppa studs och jag hamnade på halsen.

finns det några övningar som man kan göra för att bli av med hopprädslan?

finns det någonting som gör att man blir av med det ?

Gronstedt
1

Been there, done that. Precis som du slog jag mig alldeles för mycket och lade av med hoppningen.

Ett par år senare bestämde jag mig för att försöka igen, så jag bad ridläraren att vi kunde ha med några cavaletti på privatlektionerna i dressyr. Vi började med att jag travade över dem och  några gånger efter några lektioner så lade vi dem på det högsta (typ knähöjd) och jag galopperade i åttor och koncentrerade mig på att byta galopp över bommarna. Det gjorde att det kändes som en dressyrlektion med lite extra och det blev inte alls lika pressande.

Nu har jag varit med i enklaste hoppgruppen ett par gånger. Jag är fortfarande rädd så jag skakar ibland, men inte värre än att vi tar oss runt. Hästen jag rider är inte speciellt rutinerad på hoppning, så jag måste koncentrera mig mycket på att hjälpa henne, och det hjälper faktiskt mig att inte jaga upp mig.

Natalieforsbom
0

Hmm ja just nu finns de ingen häst tillgänglig för att hoppa så de får ligga kvar ett bra tag till på hyllan ! Men tack för tipset ska nog ta hjälp av en tränare :)

Caf_Roy
1

Det viktigaste om man vill bli av med sin hopprädsla är att ha en häst som man känner att man kan lita på till 100%. Är man hopprädd blir det att man bara sitter kvar över hindret de första gångerna och då måste man ha en häst man kan lita på tar en säkert över till andra sidan. Det har inget att göra med hur duktig den skulle vara på att hoppa, det handlar bara om att hitta en häst du kan lita på. När du känner dig lite säkrare sen kan du börja rida mer aktivt. Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Natalieforsbom
0

tack !🙂