Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 450 ggr
lisette
0

hopsläpp

på fredag kommer då lille shettisen hit, tänkte försöka få hit honom till kvällen så han och calle kan bekanta sig i boxarna. sedan vill jag ju vara hemma och kolla så det går snällt till på lördagen när jag ska sätta ihop dom..

vad ska jag tänka på?

Linda
0

Jag har när vi släppt ihop våra med shettis haft en lite mindre hage bredvid med en tråd så att shettisen kan komma under och ta tillflykt men inte de stora.

Lycka till!

lisette
0

hmm det är ju iofs vettigt, men kan han inte få för sig då att springa under de andra trådarna sen?

gejsa
0

Jag försöker vänta några dygn om man inte har en jättestor hage (som Linda har). Så dom får bo in sig och börja lukta hemmastall bl a. Sedan släpper jag ihop dom. En och en. Nu har du ju bara två så det ska nog gå bra. Det bästa är ju om den stora får vänta till på söndag och gå själv bredvid shettisen. Tänk på att han säkert är lite stöddig eftersom den inte är kastrerad fast han är liten. Och det kan vara farligt. Kaxar den upp sig och får en spark av den stora så kan det bli rakt i huvudet eftersom den är så liten. Så var försiktig. Skynda långsamt med hopsläpp. Det kan hända så mycket och så fort.

lisette
0

så gejsa, du menar att hästarna ska stå inne i ngr dagar? *korkad*

grannens shettis försökte faktiskt betäcka ett sto och blev ihjälsparkad. hans skalle var "cracked".

gejsa
0

Nej det bästa är väl att du delar av hagen med några provisoriska pinnar. Det finns ju sådana där plastpinnar som är jättelätta att sticka ner i jorden med foten. Sedan dra två eltrådar. Så får dom se varandra och ev lukta utan att sparka varandra.

lisette
0

jag har såna hära som jag tänkte skicka ner i marken och sätta tråd i. men dock utan ström för att inte den lille ska få ström i sig när han försöker skydda sig.

men de kommer ju att både se och lukta varandra under natten eftersom de har boxarna vidsidan om varandra.

Terrierlina
0

Det tar ju några dagar innan stall-lukten har satt sig i den nya hästen. Så det kan vara bra att vänta ett par dagar med att släppa ihop dem…. Minst bråk på det sättet. Men du får nog trots allt räkna med bråk om du tänker släppa ihop en hingst med andra hästar….

Tinka
0

Jag har också ett ihopsläpp hängandes över mig. Marquise var ju så elak mot Nicole i höstas båda sprängde trådarna och löpte bena av sig, speciellt lillan. Jag ska testa snart igen, varför är vissa hästar så där som Marquise, är det för att Nicole ser annorlunda ut?

Dom får ju hälsa på varann i gången dom går i hagarna brevid varann så igentligen borde det vara lugnt eller?

Kiara
0

Jag, tror det vi har en granne som brukar rida förbi och när den får se Ametist då blir den alldeles nipprig. Jag tror det är tigerögonen, det vita tolkar nog vissa andra hästar som att tigern är arg. Men nu har det gott ett år så Marquise har nog vant sig, det gjorde tinker hästarna i grann hagen men det tog tid, ungefär ett år.

gejsa
0

Ibland kan man inte förklara varför vissa hästar inte tål varandra. Min gobban som är fux tex tål inte en vanlig brun halvblodssto. Medans han älskar theas mörkbruna halvblodssto.

Min fjording Gejsa och en annan inackorderingsfjording tål inte varandra vintertid. Men sommartid går det bra för då finns det gräs att äta.

Min fjording tålde inte en fuxislänning när hon stod inackorderad första året jag ägde henne. Dom kunde knappt gå bredvid varandra i hagen fast det var tråd emellan. Hon gjorde världens utfall mot honom. Vissa tror att det var svartsjuka eftersom jag hade köpt denna gamla islänning nyligen. Men jag sålde honom efter 3 månader. För han blev livrädd för min gejsa. När vi släppte i hop dom så ramlade han när han sprang och ändå stod gejsa och ett halvblodssto och bara försökte sparka på honom. Jag fick springa in och slå bort dom med grimskaftet. Helt livsfarligt.

lisette
0

ska jag då göra två separata hagar med ordentliga trådar både uppe o nere?

nallebjörn
0

Jag släpper bara ihop. Se till att dom har gott om plats. Det går säkert jättebra.

gejsa
0

Ja, om du ska vara riktigt säker så låt dom gå bredvid varandra ett tag. Med tråd emellan. Det är ju bättre att ta det säkra före det osäkra. Eller hur`!

lisette
0

# 13 väldigt sant.

reddie
0

lisette- var köper man dom där stolparna

gejsa
0

Finns att köpa lite varstans. Postorder bl a. Granngården kan ha. Eller hästaffärer med bra sortiment. Bole är ju ett postorderföretag bl a som har sådana. Har inte både Börjes och Hööks? Har för mig det.

lisette
0

köpte på harald nyborg reddie. 20 st för 149. enda nackdelen är att de där hålen är så små så man måste ha en tunn tråd.

Linda
0

Det är ju perfekt och billigt sätt att sätta upp provisoriska hagar ju:)

lisette
0

problemet är ju bara det att repet blir så himla lågt, stolpen måste ju ner en bit i marken.

jag tänkte sätta upp dom pinnarna som jag har, så som du föreslog linda, i en hörna av hagen så brago kan rädda sig lite om han vill. får se hur det går imorgon…

Linda
0

-Låter ju bra, hoppas allt går fina fisken!

kram/Linda