Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1206 ggr
Lindbygarden
0

Till vår lilla "hemlighet"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ju tidigare nämnt att vi har något på G. Nu så kommer vi med allra största sannolikhet att hämta ett litet halvblodsstoföl om tre veckor. Hon är mycket ädel, 62,5% fullblod, intressant stam och förhoppningsvis ska hon bli min nästa dressyrpartner! Inte rent dressyravlad men ska nog allt kunna komma upp ngt i klasserna. Sen blir det nog till att betäcka med en ruskigt läcker gångartshingst när hon blir tre.

Jag lägger in ett litet foto på henne, kommentera får ni gärna göra!

pippa__
0

Nämen gud så söööt!!! Grattis!!!! :D

gejsa
0

Åh, så fin! Men jag lovar, jag säger inget till någon. *fniss*

AusaBausa
0

Jätte fin såg hon ut! Vilken stam? Stoet bakom henne var fruktansvärt lik vårt gamla sto som var e:Brabant-Juan!!!

aliciia
0

såå fiiiin <3

Lindbygarden
0

Hon är e: Mr Carrera ue Maraton-Cosmos xx-Salvator. Stofamilj 4.. Hennes mormorsmor är mor till Ganesco, så stofamiljen går inte av för hackor:O)

Behöver jag säga att jag redan är pirrig i magen? Jag väntar på papper ifrån 'ASVH med bedömmningen av hennes mor då hon stamboksfördes.. Hon fick inga siffror utan endast kommentarer.

DojoKelder
0

Så skoj!! Och så fin hon va! En riktigt tjusig liten dam =)

Lindbygarden
0

finns fler bilder i mitt album

Alex
0

Vad spännande! :D Såg fin ut. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

warum_nicht
0

jättekul! trevlig stam också, hade inte tackat nej! =)

Lindbygarden
0

#9 Visst är den lite spännande? Det som känns aboslut roligast är att jag kan frossa i hingstar till henne sen och behöver inte tänka på släktskap.. ( Briar, Biggles och Okeanos faller ju bort men ligger inte i topp på min lista över tänkbara partners ändå)

Skulle ju inte tacka nej till en liten svart son om sisådär fyra årOskyldig

Alex
0

#10 Hihi som jag då.. ;) Har ju också tänkt lite i såna banor med min pålla och där behöver jag inte utesluta en enda hingst pga stammen.. Fast det gör jag ju ändå, eftersom jag är extremt kräsen när det gäller hingstens stam.. ^^ Men jag skulle inte behöva om jag inte ville. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lindbygarden
0

#11 Visst är det härligt! Tycker ju också att det är kul med en svenskt stofamilj så hon känns "svensk" kan ju vara kul längre fram..

Sen är det ju mycket annat som ska spela in också med vad hingstarna nedärver.. olika kombinationer.. det är ju en helt vetenskap! jag vet ju inte heller hur hon blir.. Dock får inte hingsten nedärva för mycket temperament då jag själv är en glad amatör och skulle inte reda ut en allt för toppavlad häst..

Believer
0

jättesöt!

Alex
0

#12 Jo precis, det är ju det också.. ;) Fast där har vi det väl lite lättare inom islandshästaveln i alla fall, alla hingstar är ju avlade för och inriktade på samma sak.. :P

Jag har i alla fall lyckats gallra såpass mycket bland de svenska islandshingstarna att jag bara har tre stycken just nu som skulle kunna få bli pappa. ^^ Men sånt kan ju ändras.. Framför allt lär det väl komma nya hingstar innan det är dags.. Om det nu blir dags nån gång.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lindbygarden
0

#14 vilka killar är det du har på din "önskelista" då?

Alex
0

Þorvar frá Hólum, Vængur frá Auðsholtshjáleigu och Veigar frá Vakurstöðum. Lite beroende på hur mycket pass och så jag vill ha sen.. Får ju se hur Sylgja utvecklas innan jag kan säga det säkert. ;)

Skulle det till och med bli så att jag vill ha en ren fyrgångshingst så tillkommer det fleeera pojkar som kan bli aktuella. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lindbygarden
0

Då får vi se vad som händer! Så nu ska jag gå runt och vara pirrig i tre veckorOskyldig

I övrigt är det lugnt och skönt i hagen nu… Tindra och Tjalle har myst en stund..

Alex
0

Hihi kommer bli tre lååånga veckor för dig.. ;)

Är väl ungefär så länge kvar tills min kommer också… Eller vänta.. Bara två veckor om datumet som är satt nu stämmer…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lindbygarden
0

De kommer att bli långa ja… sen är man alltid rädd för skador osv… hade tingat ett hingstföl för tre år sen… ngn dag innan planerad besiktning och transport till oss upptäcktes att han hade ringkota så han fick somna in i stället..

Så man kan inte ropa hej förrän hon är här!

gejsa
0

Vad är ringkota? Hur upptäcktes det?

AusaBausa
0

Vilken kanonstam. Våra härstammar från stofamilj 50(amiral mfl)

Lindbygarden
0

#20 Jag har fått det förklarat som  kronisk arthros i kronleden. Det märktes genom att han var tjock.

gejsa
0

Var den född med det då?

Lindbygarden
0

Nej han hade troligen fått en riktigt hård smäll på det benet bara att de visste inte när

gejsa
0

Oj, vad synd! Att behöva ta bort en sådan ung häst för en spark. Måste väl ha märkt att den haltade tycker man. Vad jobbigt.

Lindbygarden
0

Det troliga var att ngt hände när de gick på bete när mammahäst var iväg på betäckning..