Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 2536 ggr
LinaN
0

TR-hoppning bettfråga

Eller bett o bett, brist på bett är väl den egentliga frågan.

Jag ahr ju inga TR själv, så jag undrar, om ni som har kan hjälpa mig. Vad gäller på klubbtävlingar med bettlöst såsom hackamoore och sidepull o liknande? Får jag lov att tävla på det på klubbnivå?

*planerar inför framtiden*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

SofiaR
0

Jag vet i alla fall att det är tillåtet att tävla i hoppning med hackamoore, men inte i dressyr.

warum_nicht
0

ja, det får du ha.

LinaN
0

Låter bra. :)

om en 2-3 år så börjar det ju bli dags för litet klubbtävlingar o blåbärshoppning för mig o Harry :) o då blir det med hack :)

Lina
0

#3 vf rider du inte på vanligt bett? nyfiken…

SofiaR
0

#3  jag föredrar hacket, red min fd medryttarhäst bara på hacket. synd att man inte kan få välja vad man vill rida med på ridskolan :/

LinaN
0

#4 För det första så rider ajg itne överhuvudtaget då min kille är 2 år gammal och jag anser det vara djurplågeri att sitta upp på en bebis. :)

För det andra så är bettet det mest vanligt förekommande tortyrredskapet i hela ridsporten och det är dessutom ursäktat som "ett medel för fin kommunikation och kontroll av hästen" vilket är för mig numera rent skitsnack.

Jag var p åtävlingen idag som Tessa var med på, och flera ryttare där sågade sina hästar i munnen på framridningsbanan. Och det ser vidrigt ut, fullständigt vedervärdigt! Bett är roten till många och stora problem i hästhanteringen.

Därför använder jag itne längre bett på min Harry eftersom jag mådde dåligt av att ta tag i honom o dra honom i munnen när han gick emot vid tömkörning, och han gick emot för att han protsterade mot bettet. 

Jag tycker itne om att se folk rida med bett, men jag ser hellre att man rider med minmala tygelhjälper med ett för just den hästen milt bett och rider ordentligt, dvs med säte och ben istället för med händerna (som i stort sett alla ryttare ajg såg på ridbanan idag gjorde…) och gneom att dra o såga ihopa hästen i rätta formerna och sliter hästen runt ridbanan.

Jag repsekterar att folk rider med sina bett, men jag mår dåligt när ajg ser hästarna ha ont och ha det obehagligt i sina känsliga munnar. Jag ljuger itne om jag säger at tajg hade god lust att rycak ner både en å två ryttare från sina fina lojala hästar, en häst tog saken i egna händer o slängde av sin ettriga lilla matte. När hästen kom gallopperandes mot mig kunde ajg bara le :)

Men det ultimata hade vart att rida helt tränslöst o grimlöst, men tyvärr får man ju itne det (om de itne gjort några ändringar i TR ps åistonne) så då kan ajg själv kompromissa till hackamoore/sidepull eller kapson som bettlöst träns. 

Jag har vänner som rider/kör med bett, och jag har sagt att ajg ogillar det men det är deras hästar och deras ansvar, jag kan itne själv förändra folks inställing till bett, men jag kan iaf göra klart för folk att jag ogillar det. 

Likadant, dolk som överanvänder sina ridspön, de ahr ajg itne mycket till övers för heller…. o då brukar ajg ingripa och lägga mig i! 

hoppas du någonstans kan förstå mitt resonemang Lina!

*kram*

Lina
0

Jadå förstår :) haha visste inte att han bara var 2 ^^

LinaN
0

Inte så lätt att veta :)

men iaf så ska han slippa bett o skor! :)

tessa
0

Jättetråkigt Lina att folk är så elaka mot sina hästvänner som de är, självklart vill man inte önska att någon ska flyga av men sågar man hästen i munnen eller liknande, tycker jag att hästen ger helt rätt i att säga ifrån - hur ska den annars kunna visa/säga att den vantrivs eller har ont av sin ryttare… Hoppas att de som betedde sig illa, även gjorde det på banan för då skrev förhoppningsvis stildomaren det i protokollet. - Viktigt att de blir upplysta om vad de gör, tror inte alla vet eller tänker på det.. för inte vill de väl sina hästar illa?! Fundersam

LinaN
0

Tessa, min sambo frågade ganska s åöppet när vi var där "hur många av dom här brudarna bryr sig verkligne om sina hästar?"

min hästhållning i jämförelse med deras (även om jag itne rider) och hur man beter sig mot hästarna skilde alltså så stort att min sambo som kan skilja på fram och bak på en häst undrade vad i helv*t* dom syssalde med.

Jag ahr itne sett dig rida Tessa så jag kritiserade inte dig överhuvudtaget :) Så ta inte åt dig ;)

Men det var sorgligt att se, jag bara hoppas ajg blir modigare i framtiden o kan säga åt folk att ge f*n i att såga hästen i munnen… o dra och slita…. dom kör ju inte sina bilar (för flera av dessa ryttarna jag såg var dessutom gamla nog at tha körkort) kör inte sina bilar med handbromsen dragen, varför rider de då så? 

jag blir ledsen o upprörd…. men ajg kom för att träffa Tessa o hennes bebisar :) tyvärr fick jag se detta sorgliga skådespel också… me najg akn itne blunda för det,. för det är i högsta grad reellt.

Lina
0

har faktiskt kört med handbromsen dragen en gångHemlis

LinaN
0

#11 men nångång har du sälkert dragit din häst i munnen okcså?

enda skillnaden är att ma nkör bara med handbromsen dragen en elelr två gånger, fdragandet i munnen på hästarna är ju ngt som återkommer gång på gång…. *ryser*

Men jag har cokså sågat hästar i munnen i mina dar, innan jag begrep bättre.