Närgången!
Hej! Jag har en medryttar häst men hon är som min egen då inte ägarna har tid för henne. Hon är en liten Welch Ponny. Hon är cirka 5 år. När jag leder henne i paddocken så går hon väldigt nära och knuffas och små naffsar. Och det år inte att springa bredvid och hoppa med henne för då landar hon nästan på mia fötter. Hur gör jag för att träna bort det? Tack i förväg!
Börja med att gå långt på grusvägar. Öva på att hon ska stanna samtidigt som du gör det, backa henne genom att du själv backar bredvid henne mm. På det viset blir hästarna mer lyhörda!
Lycka till :)
EW
#1 tack det ska jag testa!
Låt henne inte gå på dig! Hon ska respektera ditt personliga utrymme och du ska respektera hennes. Träna på att leda och stanna, hon ska stanna när du stannar. Går hon för tätt inpå dig eller går så att du står vid/bakom hennes bog när hon stannar så ska du genast backa henne. Minimal kroppskontakt och bara kroppspråk och energi. Hjälper det dig så säg/tänk högt och strängt "STANNA", "BACKA" osv. Men allting ligger i ditt kroppspråk.
Nu är det din medryttarhäst så det är lite svårt, men kolla upp basics om natural horsemanship och hästens beteende. Jag har en väldigt sprallig unghäst som verkligen inte visste vad personligt utrymme är, men efter ett antal "join ups" och allmänt konsekvent beteende så går han nu snällt brevid mig. Han kan dock få för sig att börja bocka osv på promenader eller springa före, då brukar jag hålla grimskaftet i ena handen och "snurra" änden i luften framför honom så att han inte kan gå längre än där han ska vara utan att bli slagen av repet (läs, han kommer bara få repet på sig om han VÄLJER att gå framför mig, håller han sig där snett bakom så låter jag självklart han vara).
Oh gud, skulle kunna skriva hur mycket som helst. Men lär dig hur hästen kommunicerar med varandra, hur du kan kommunicera med hästen på ett naturligt sätt och tänk på personliga utrymmen. Respektera din hästs utrymme lika mycket som du vill att hon ska respektera ditt. :)
Förutom det som sagts ovan så har vi oftast för kort grimskaft. Vi är inte medvetna om att vi drar hästen in i vårt personliga område och därmed tvingar hästen att vara respektlöst. Vissa hästar vill inte vara så nära oss och har ett behov av distans. Oftast ligger den på 1-1.5 meter. (avstånd mellan våra och hästens fötter) Om vi sen dessutom ledar hästen sidan om frambenet , eller bakom deras huvudområde, så säger vi på hästspråket: Jag är införstådd med att du ledar och även tar hand om mitt liv när det är faran i färde. Rent praktiskt sedd. Knuffa mig i riktningen du önskar. Jag stannar när du stannar etc. är vi med handen för nära hästens ansikte i den positionen så vill hästen tillrättavisa oss för att få ut oss ur deras område. Och det med all rätt, då vi står i position av en ranglåg häst och därmed ger hästen tillåtelse att behandla oss som en sådan.
Tack för alla kommentarer har tränat på det och vi har gjort stora framsteg:))
Tack för alla kommentarer har tränat på det och vi har gjort stora framsteg:))

#4 Det är så kul att läsa i Ridsport när en sk kunnig person skriver om hästuppfostran/säkerhet och säger att hästen ska absolut inte gå bakom den som leder för det är farligt! De hästar jag har lärt att gå bakom har blivit mycket lugnare och mer lätthanterliga.
Skynda långsamt så går det fortare.
#7 När hästen vågar gå bakom mig så tar jag det som en lugn, avslappnad häst, som vågar lita på att jag ska upptäcka de eventuella faror som finns. Mys, helt enkelt!