Hostig?
Nångång i våras (tror jag det var) var Dandelion ordentligt hostig, snuvig och hade feber. Eftersom fler hästar hade samma sak antar jag att det var en förkylning. Men jag tycker inte riktigt att han nånsin blev helt bra från den.
När man börjar trava honom så hostar han alltid några gånger. Det ger med sig efter ett tag och sen hostar han ingenting mer under ridturen/passet. Det gjorde han aldrig innan han hade förkylningen, inte som jag kan minnas iallafall.
Nu verkar det ha blivit sämre igen. Igår och idag morse hostade han inne på morgonen när han åt morgonhöet.
Än har han inte fått nåt täcke ute om det inte har blåst och regnet ordentligt. Så kanske spelar det in.
Det jag funderar över om det är någon höstförkylning/-snuva som gör att han hostar mer nu, eller om det kanske är så att han lite känslig för höet.. För innan förkylningen i våras så åt han ju hösilage.
Det här ju inget jätteproblem, men jag blir så irriterad att jag inte har skivit upp när och hur mycket han har hostat. Då hade det ju varit lättare att dra slutsatser och komma på vad som är fel :/
Har du koll på hans temp? kommer det upp ngt slem? Vad säger vet?

Han har ingen feber och han hostar inte slem. Det är bara torrhostningar. När jag travar igång honom kanske han hostar tre gånger. Imorse när han åt hade han hostat två gånger. Bara en hostning åt gången liksom.
Har inte pratat med veterinären, har inte tänkt på hostandet förrän nu..

#2# Det behöver inte vara något särskilt. Det är kanske för att det är förändring i luften nu när hösten kommer. Har din häst nyss börjat stallats in? Får den torrt kraftfoder bl a. Är hästen extra känslig så klart den kan hosta till lite. Och när du börjar trava eller galoppera är ju mest för att få ut det som finns i halsen. Den börjar andas lite fortare. Du ska inte sluta då utan fortsätta så den får hosta ut det den har i halsen.
Astra hostar också i början av ridpasset när hon travar, men igår hostade hon även på väg ut till hagen. Jag är så rädd för att hon ska gå och få tillbaka sin infektion/inflammation hon hade i vintras när vi var tvungna att åka in till mälarkliniken. Dom andra tror att det beror på vädret
Delay har också varit lite hostig men det är inte så ofta hon hostar, kommer nån ibland.
Läs gärna det inlägget ja skickade in om hostningar, min häst hade sånt i 7 månader, han gick på 4 mediciner för det, men blev fullt frisk! Han hade damallergi (säger vetrinären) och sen fick han hjärnbrist :O och sen köpte vi speciellt hö och blötlägde hö, var speciellt noggran med att det skuille avra luftigt i stallet och sånt, och TILLSLUT så blev han frisk.
Det är tips detta ;) läs mitt inlägg för mer information :)

hjärnbrist? Inte särskilt smart då va? ;)
(Förlåt, vad bara tvungen) =P
#8, jag säger detsamma till dig. *järnbrist.
Du fattar att detta inte är roligt? Du kanske inte fattar hur mkt jag grät dom 7 månaderna? Du kanske inte fattar hur jäkla mkt det kändes att precis när han blev frisk sälja honom. Så bara tyst. Du är ju så smart av dig så.
Där har ni han, min Spitefire. <3

Men herregud! Man får väl ha lite humor!
Det var ju just ditt inlägg om din hostiga häst jag hade i åtanke när jag skriv den här tråden. Och jag skrev för att jag är orolig.
Jag drev inte med din häst eller det som hänt, utan din stavning och jag tycker nog att man borde kunna se det roliga i en sån felstavning.
HAHA.