Scint röntgen...
Är det någon som har erfarenhet av detta.. Veterinären tyckte att vi eventuellt skulle göra detta på min häst..
/CarCar
Jag är skeptisk… Det är då dom stoppar i dom lite radioaktiv gucka va, och sen kollar hur det har cirkulerat…?

Har ingen aning faktiskt… Vet mest att det verkar dyrt ;)

Varför vill veterinären att du ska göra en scint röntgen?
Jag hittade inget fel på min häst Fantasy, så det sist vi gjorde var en scint, där veterinären sputar in radioaktiva isotoper. De gör att de kan läsa av skador även i mjukdelar.
Hästen måste vara kvar ett par dagar efter behandligen, samt att den är väldigt trött när den kommer hem.
Det var jobbigt när jag gjorde det på Fanta, men tyvärr nödvändigt. Det var en sista åtgärd, och djursjukvårdarana samt veterinärerna på Ultuna var jätte gulliga.

Är det nåt fel som inte veterinären hittar eller? Isf tycker jag det är en bra idé. Vad jag vet är det inget dåligt.

Han har konstigt rörelsemönster i höger bak. I skritt skruvar han hela benet, i traven syns det bara i vänster varv på volt och han vill inte galoppera i vänster galopp.. Veterinären tror att det sitter uppe i bäckenet och ska ultraljuda imorgon, får reda på mer då. Idag har vi gjort vanlig hältkontroll, och det syns ingenting på böjprov, de provade även att bedöva knät. Veterinären pratade om att eventuellt ge remiss till Scint röntgen.
Kolla vad försäkringsbolaget säger bara… Syrran fick inte göra magnetröntgen för dom, och privat skulle det kosta mellan 8-10000 beroende på hur många bilder dom skulle ta.

Glömde skriva det Slo föreslår, kolla med försäkringsbolaget först. Fantas undersökning skulle ha kostat 14 000, men det gick genom försäkringen. Och det var ju tur det, för annars hade inte jag haft råd…
Det är bra om veterinären ger remisss. Då borde försäkringsbolaget gå med på att betala. Har hästen inga förbehåll i försäkringsbrevet, så borde det inte vara några problem.
CarCar, det låter inget kul, det du går igenom nu, finns inget värre än när man inte vet vad som är fel, men det låter som det sitter högre upp. Hoppas det löser sig för dig.

Veterinären tror dock att han alltid kommer ha rörelsestörningar men att han inte kommer ha ont av dom.. Rekommenderar ändå att slå ut honom för han kommer aldrig bli en "tävlingshäst". Men jag har honom hellre kvar som hobbyhäst och tävlar på den nivån som han klarar, han är en helt underbar häst. Synd bara att han är så ung och lovande när han kanske aldrig får användning för sin talang…
#0 Har bara jobbat med scinthästar på Ultuna för många år sedan när jag jobbade där.
Kommer ihåg att de får stå i ett stall och sedan stå kvar tills de har pinkat ur sig radioaktiva sprutan.

Det är nog inte aktuellt med en scint röntgen just nu iallafall.. De hittade förändringar på högra SI-leden vid ultraljudet och sprutade han med Kortison på två ställen.. Förändringarna behöver inte spela någon roll utan man kan se ut så och inte ha några men av det. Men eftersom han är halt och det verkar sitta högt upp tror de att det är detta som har orsakat hältan. Frågan är om det går att få bra. Han ska få komma hem imorgon iallafall vilket ska bli skönt =)