Rädda vid grinden
Jag är medryttare på en häst som är jätte rädd för tråden (där man öppnar stängslet/tråden eller vad det heter) vad ägaren vet så har han aldrig fått en stöt. Men det är ganska svårt att gå ut ur hagen. Man måste ju vända hästen och stänga tråden om man är själv vi hagen och det är då det blir problem, hästen småstegrar och backar undan vilket resulterar i att man står med hagen öppen och hästen vägrar liksom gå närmare tråden så att man kan stänga.
Hur ska jag göra för att kunna stänga hagen utan att detta händer?
den enkla och snabbaste lösningen är väl att ha ett längre ledrep så att du kan låta hästen hålla sig på avstånd från grinden.
den långsiktiga lösningen skulle jag säga är NH träning och att visa hästen att grinden faktiskt inte är farlig genom att ge positiv förstärkning när hästen går mot grinden utan protest, minsta framsteg ska belönas! om det så är att hästen går från 25 till 24 meter från grinden eller från 2 till en meter från grinden. :)
Är du säker på att inte tråden ligger mot någonstans så att strömmen går ner i backen? En del hästar är väldigt känsliga för detta, speciellt om de är skodda med järnskor och/eller om det är fuktigt i marken så strömmen lättare leds.
#2 Nu var det ju inte jag som frågade men väldigt intressant påpekande, har aldrig nånsin tänkt på att hästen skulle kunna få en stöt genom marken på det sättet. Däremot vet jag en gång jag skulle öppna en grind och råkade nudda tråden så att jag själv fick en stöt, då gick strömmen vidare till hästen på något sätt så att den fick en stöt via mig, himla dumt…
Tror dessutom att det är rätt vanligt. Ser så ofta hur folk slänger understa grindtråden på marken när de ska ta hästen genom grinden, och så ligger handtaget där och slår i marken. Och är det då vattenpölar eller fuktigt gräs så leds ju strömmen lätt och hästarna börjar steppa så klart.
Även om strömmen inte känns i marken så hörs "klickandet" av strömpulserna, och det är många hästar rädda för, eftersom de associerar det med att få en stöt - de flesta hästar i eltrådshage har fått minst en stöt i livet, när de lärde sig hur elstängsel fungerar.
#5 Ja, det är väldigt vanligt, en av våra hästar var jätterädd för det ljudet förut och kastade sig genom grinden så fort som möjligt men med träning har det blivit mycket bättre. Fast på sätt och vis är det väll inte bara negativt att de reagerar för det ljudet, det visar ju att dom respekterar stängslet.
fast om hästen vore så rädd för grinden som många nämnt så tänker jag att han även borde vägra gå igenom grinden, det är ju ändå då det brukae vara som värst. och som jag uppfattat det så går hästen igenom grinden och drar iväg sedan, bara en tanke :)
#7: Den vet att den måste genom grinden, den vill genom grinden, men den är rädd för grinden så den smyger genom öppningen och springer sedan undan så fort och långt som den kan.
Tack för alla svar!
Jag är alltid noggrann med att hänga upp trådarna "i varandra" så de nuddar aldrig marken. Däremot så vet jag ju inte hur andra människor som släpper in eller ut hästen gör så det kan ju hända att hästen är rädd för att det ska hända igen om det hänt förut.
Ljudet gör grinden ännu läskigare men han blir alltid mer eller mindre rädd även utan "klickandet" från tråden.
Han vägrar oftast inte gå ut, men han kan vägra lite och stå och tveka men om man öppnar grinden mycket så att han inte behöver vara så nära grinden så går han (springer) ut. Han tar liksom sats och kastar sig ut och blir sedan stressad och bråkig när han inte direkt får springa ifrån "faran".
Träning är självklart viktigt och bra men det är både min medryttar häst och en av de andra hästarna i hagen som jag inte är medryttare på utan bara ska ta in. Det känns lite konstigt att träna en häst som inte är min egen eller min medryttare eller skötar häst.
Men min medyttar häst ska jag definitivt försöka träna lite!
#9 Har du pratat med den andra hästens ägare? Hon kanske har något tips eller kan hjälpa dig? Och har du pratat med din hästs ägare? :)
#10 Ägaren säger bara att jag ska hålla längst ut i grimskaftet så att han kan stå på avstånd medan jag stänger men ofta så tycker han inte att det är tillräckligt långt bort.
Min häst har varit jätterädd:
- Långt grimskaft, håll långt ut
- Öppna grinden utåt (om du står utanför grinden så ska du öppna den mot dig) och ifall det inte är några hästar är där så öppna den så långt det går.
- Trådarna får inte möta marken eller varandra.
- Var lugn, tänk att du ska vara som en kokt spaghetti i hela kroppen. Axlarna ska hänga.
- Ha gärna med godis som du belönar med när ni gått ut.
Ev. kan du ta hjälp av någon annan så får ni helt enkelt gå in och ut tills hästen slappnar av.
Min häst fick också för sig att hon var livrädd för en grind, men det var för att den lät läskigt (var en sån där spiral/fjäder tråd och inte en vanlig eltråd). Vi gjorde helt enkelt så att hon fick gå in och ut flera gånger, tills hon slappnade av. Sen skakade vi tråden tills hon slappnade av, kastade runt tråden, svingade den, lät henne gå över den, la den över hennes rygg och gjorde alla läskiga ljud med den som vi kunde komma på haha. Vi började lätt såklart, så att det nästan inte var läskigt alls och sen ökade vi svårighetsgraden. De gångerna vi inte hade tid att hålla på (insläpp och utsläpp på morgon/kväll t.ex) öppnande vi helt enkelt grinden så mycket som möjligt och lät henne flyga igenom som hon ville och lät henne fjanta sig utan att lägga märke till det. Ett längre grimskaft kan ju göra det lite lättare? ^^ Som jag ser det har du två val, antingen utmanar du henne och försöker att arbeta med rädslan, eller så har du ett längre grimskaft och låter henne bli rädd/kasta sig ut ur hagen och hoppas på att hon någon gång kommer över det :)