Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 575 ggr
DojoKelder
0

Luserne?

Har börjat ge pålla luserne-pellets då hon är tunn och behöver ta sig lite.
Men är det bättre med strå kanske?
Tips!! För- och nackdelar??

Tack på förhand!!

Saxo
0

Jag undrar oxå :D hehe

Lyrik
0

Jag ger Lyrik Lusernstrå, ca 1/4 kg om dagen nu. Beror lite på vad höet i nya stallet innehåller, om det blir större mängd.

Lyrik ratar lusernpellets, både torra och blötta, så därför får det bli strå till honom. Tycker inte heller om att ge pellets till honom pga hans problemmage.

Priset är väl ungefär det samma, beroende vilket märke man köper. Köper Krafft lusernstrå.

Saxo
0

Så det spelar egentligen ingen roll om man köper Lusernpellets lr lusernstrå?

Lyrik
0

#0 Fick tips av gejsa här att ha en hink upphängd i boxen. Där pållen kan få "fri tillgång" på lusernstrå. Funkade super när Lyrik tunnade ur i våras. Får väl göra så igen - om höet har dåliga värden.

Lyrik
0

#3 Tror inte det. Om man inte har en häst som Lyrik som ratar l-pellets…

Tror att det är samma värden i både strå och pellets.

Believer
0

använde lucern pelletsen till Lucky förut, men gav hackat strå förra året. det uppskattades mkt mer av både Lucky och Kiara.

För- och nackdelar? hmm.. jag kan inte komma på några så här direkt. förutom att pelletsen måste du ju blöta. strået kan du ge direkt. fast det är ju upp till var och en om man ser det som en fördel att slippa blöta det =)

Saxo
0

#5 jo det var det jag menade :P om det är samma "innehåll" :)

Dior
0

Det skall vara samma innehåll. Jag fick råd från en vet. att ge mitt arabsto uppblött pellets när hon tunnade ur, men jag märkte ingen skillnad. Fortsatte ändå men fick köpa hackat strå efterssom pelletsen inte fanns inne när jag skulle köpa nytt, och det tog inte lång stund förrän man kunde se ökning på henne. Däremot får hon gärna lite hosta av det så jag ger henne det i mycket betforvatten och då funkar det.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

gejsa
0

Det är precis samma värden i strå och pellets.

Eftersom dom ska ha fri tillgång oftast när dom tunnat ut mycket så är ju strå att föredra.

Blir så mycket och även kladdigt i mathon annars.

Så jag ger alltid strå.

DojoKelder
0

Jag tror att jag köper strå istället nästa gång..
Gav henne det i vintras och efter vad jag märkt verkar hon inte vara lika förtjust i pelletsen..

jn84
0

Strå gör att det inte kan glufsa i sig snabbt. Jag ger Dandelion hackad strå för att han ska ta det lite lugnare med kraften och inte kunna slänga i sig den.

Dessutom måste väl strå innehålla mer fibrer vilket lär vara bättre för hästen?

Alex
0

Dessutom är strå rätt form för deras matsmältningssystem. Det är ju inte gjort för pelletrerat foder egentligen..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

tezzie
0

Måste man ge pelletsen uppblött? Jag gör det, men tycker att det är lite geggigt att hålla på med samt att min häst inte gillar när maten blir så "grötig" Ska nog gå över till hackat strå och hänga upp en hink i boxen!

*** Kärleken övervinner allt ***

jn84
0

Nej, man måste inte blöta pellets, inte enligt kraffts foderföreläsare iallafall.

Lyrik
0

#14 Edel Lusern behöver man inte blötta om man vill. Mindre pellets än Krafft och mer smuligare. Billigare än Kraffts oxå. Men vad hjälps det om man har en häst som ratar all lusernpellets, både torr och blött. Fuktig Edel Häst eller Edel Avel går i, om man häller den torr över betforn i krubban. Samma gäller lusernstrået.

#9 Gäller det andra märken oxå? Har ju provat Edel Lusernpellets. Fanns ett annat märke på VINN i Häggvik när vi var där, lusernstrå.