Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: avel
Läst 748 ggr
Ridskummis
0

Lära mig mer om avel

Hej! Jag är en ung tjej som är väldigt intresserad av avel (hästhoppning) men är ganska ny i avelsvärlden. Jag vill gärna lära mig så mycket jag kan och just nu börjar jag med att bara läsa om avel och sådant. Men nu är det så att jag inte hittar så jätte mycket information för "nybörjare" jag har tittat på sidorna Asvh.se och lite på blup Men jag skulle gärna vilja ha mer hjälp så att jag kan förstå hur man vill avla, vad man ska tänka på, stammar osv. Stammar är extra intressant tycker jag om hur man tänker när man väljer hingst till sitt sto osv. Tacksam för hjälp!

Linnea
0

Gå till nån annan rasförening om du inte tycker asvh funkar. Avel är ju avel oavsett ras.

Skynda långsamt så går det fortare.

Cezanne
0

Praktisk avel kan man lära sig mycket om i boken Att bli med föl.

När det gäller att lära sig om stammar är mitt tips att titta på mycket häst och att kolla upp stammen på hästarna du ser. Åk ut på tävlingar t ex.  Efter ett tag kan du börja se mönster bland de lite mer kända hingstarnas avkommor. Det är väldigt tråkigt att hingstkatalogen inte finns längre, där kunde man hitta mycket.

Ett sätt att lära sig vad som är en bättre häst och vad som är en lite sämre är att åka och titta på avelsevenemang som fölvisning, treårstest och kvalitetsbedömning. Då kan du se sambandet mellan hur hästar ser ut och hur de hoppar ihop med vilka poäng de får.

En grundregel när man tittar på hingst till sitt sto är att tänka ut vilka goda egenskaper hos stoet man vill föra vidare, och vilka lite sämre man vill förbättra. Tänk på att fölet får en egenskap från antingen stoet eller hingsten, inget mitt emellan. Ett inåttåat sto ska alltså inte ha en utåttåad hingst utan en korrekt. Sen försöker man att hitta en hingst som man tror passar. Man kan titta på sitt stos föräldrar och syskon för att försöka förstå vilka egenskaper hon kan tänkas nedärva. Man kan titta på flera avkommor till en hingst och se om man kan hitta några gemensamma nämnare hos hans avkommor och då kan man tänka att det är egenskaper som han nedärver.

Annette
1

Moderlinjen är oerhört viktig, framförallt mormor och generationerna bakom eftersom modern kanske inte hunnit lämna så mycket.