Igångsättning - hur?
Ska troligtvis börja rida en häst som stått nu över vintern.
Hur hade ni satt igång på bästa sätt? Har inte tillgång till ridhus eller paddock.
Skritta med ryttare i början och/eller promenader?
(vet att det ska ta tid)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Skritt promenader i början, kanske 10-15min öka sedan med ca 5min i taget.
Vi satte igång vår häst nu i höstas efter sjukdom. Hon hade tappat jättemycket muskler och vikt, och vi valde att sätta igång henne väldigt långsamt. Vi började med handhållna promenader och att klättra i backar. Efter ett tag började vi även trava för hand, och skritta uppsuttet. Gjorde det i ett par veckor, sen la vi in travsteg i ridningen och började tömköra och trava längre stunder. Sen fortsatte vi bara att öka på, helt enkelt. I slutet hade vi lite 'varannan dag', så vi ökade, och låg still. Så att det inte var en konstant ökning hela tiden. Tog nog tre månader innan hon reds precis som innan sjukdomen, alltså galopp-race och långturer och allt det innebär :)

Promenader vid hand, sedan varva med tömkörning, därefter skritta uppsuttet och trava och galoppera i töm.
jag har en "stege" som jag följer och på vilket steg jag börjar avgörs av hur omusklad hästen är. 1 =helt omusklad 1. promenader utan ryttare som blir längre ju bättre kondition hästen får 2. promenader i backar utan ryttare 3. tömkörning i skritt(gärna i form) som kan ökas till trav och galopp senare om hästen har de musklerna och konditionen 4. promenader i skritt med ryttare(ökas till trav och galopp när de musklerna finns) 5.riktiga uteritter utan krav med ryttare(inklusive backträning) 6. "normal" dressyrträning 7."normal" hoppträning