Ridövningar
Gó kväll!
Någon som kan ge mig tips på några bra ridövningar, samt förklara för mig hur man får hästen att göra dom? Är trött på att bara gå runt i volter, små volter, skänkelvikning m.m… :P
Mvh AMAZING!

Finns massor bra, men den bästa jag gjorde med min fd medryttarhäst var att man skulle göra en skänkel vikning in i från långsidan och skänkelviksstgen ska typ vara 5-6 st, sen travar man fram i ngr meter sedan stannar man och göra enbakdelsvändning och sedan är det arbetsgalopp tillbaka på den linjen man travade och sedan ut på långsidan genom skänkel vikning, en övning man måste tänka mkt i :)
Min häst låtsas att hon har svårt för skänkelvikning + att hon är överviktig och jag är svag i benen och känne rinte hjälperna så bra, ÄVEn när jag använder sporrar….. Putt!
En övning jag tränade väldigt mycket förra sommaren för att få hästen lyhörd och vänta på att jag skulle tala om för honom vad jag ville. Jag tror det var såhär det gick till :)
Saker som behövs:
- 4st koner
- 1st medhjälpare
Sätt upp konerna i en diamantform (fyrkant på sniskan), ungefär 10m mellan dom. Sen rider du som en fyrkant, börjar i skritt och bara rider runt dom. Konerna ska numreras, 1-4 i valfri ordning. Sen säger medhjälparen "2-4 byt varv", "3-1 samma varv" eller liknande när du är på numret innan. Så på 10 meter ska du hinna förbereda för att svänga mer än du gjorde vid konan innan, bestämma dig för vilken sida du ska runda kona nummer två på beroende på om du ska byta varv eller inte, och styra :)
Finns sjukt många variationer, använda bokstäver, namn, djur, adjektiv osv istället för siffrorna på konerna, lägga in halter, volter runt koner, längre och kortare avstånd mellan konerna, galopp med byten i mitten när det är varvbyte och piruetter eller bakdelsvändningar runt konerna, skänkelvikningar…
Målet är att du ska inte ha tid att tänka på hästens form och hästen ska aldrig veta vad som kommer hända. Lycka till!

Här har du en sida som är helt fantastisk. Det är tydliga bilder och jättebra text med varför och hur man går tillväga med ridövningarna!
LYCKA TILL =)
*** Kärleken övervinner allt ***
#3: Tack! Vad är en piruett?
#4: Tack så mycekt :D