Leta häst, hur gör man?
Jag har under flera år funderat på att köpa egen häst, men nu har tankarna börjat snurra på allvar då jag fått erbjudande om plats på lösdrift drygt 1 mil från mig.
Men i vilken ände börjar man? Och letar jag efter något som inte finns?
Vill ha en dressyrhäst, måste vara snäll att hantera från marken då den kommer stå på full service om jag köper en. Absolut max 160 cm hög. Helst mellan 150-155 cm. Vill kunna tävla upp till LA med en del träning först förståss.
Alla hästar som är till salu verkar vara ca 145, eller över 165.
Bor långt upp i Sverige, så det försvårar det hela. Är inte lika hästtätt här uppe. Vill kunna åka och provrida några gånger om detta blir aktuellt.

Det är ju inte riktigt säsong för hästförsäljning just nu så det kommer kanske ut fler hästar runt 150 lite senare.
Det är så himla svårt att få en uppfattning om hästar utifrån annonsen. Många hävdar att deras hästar är fantastikska och högt utbildade. Jag har t,ex tittat på hästar som ska ha gått LA hoppning som vägrat ens hoppa 60 cm. Det kan oxå vara tvärt om, en mer realistisk människa kanske nästan skriver ner sin häst för att den inte är högt utbildad men så kan det visa sig att den har stor potential. Så mitt råd är att provrida många hästar, även dem som du inte tycker verkar vara något vidare utifrån vad som står i annonsen.
Ja, det blir att provrida mycket om detta är aktuellt! Står fortfarande och velar vad jag ska göra. Om jag ska sluta köra skoter och satsa på ridningen, eller fortsätta köra skoter och fortsätta rida ridskolans hästar.
Men det borde gå att hitta en häst kring 150-155 cm?
Just nu rider jag en B-ponny, jag trivs med dom små :) Red ett tag ett halvblod på 162 cm, men hon tyckte jag var för stor, trivs inte med att hantera så stora hästar från marken.
de jag alltid gjort när jag letat häst är faktiskt att lägga ut en egen annons där jag skriver vad de är jag söker.. den jag har nu fick jag ett svar på.. men den var för dyr så jag tackade bara för mig å sa de.. men hon hörde av sig igen å undrade vad min budget låg på.. så jag lyckades få den för 10 000 mindre då de behövde trappa ner på hästarna.. å denna häst är den mest underbara jag har träffat nånsin tror jag.. helt å hållet en häst för mig..
så mitt tips är helt enkelt att lägga ut en sökes annons å skriv precis vad du r ute efter
Haha nu var mitt hästletande slut. Det är ingen idé att jag åker och provrider något nu. Red ridskolans nya import igår, och jag blev kär. Han var precis så som jag vill ha min häst. Känslig, lyhörd och kan ingenting. Billigt blev det ;) Ska börja rida han åt ridskolan.
Hade ju helst velat ha en egen, men nu är det som sagt ingen ide 😮

Åh det låter ju verklitgen perfekt! Grattis då.