Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 2681 ggr
Snuttan
0

Filmer/dokumentär om Hyperflexion/rollkur.

Eftersom "…." tjurar (;) får se om hon läser detta & jag får skäll)  så lägger jag ut ett par länkar som jag fått utav henne.

Är bra om man ser iallafall introduktionen först, det underlättar om man ser de i lite ordning… Är rätt många, men är värt det om man har ork.

film på hur en häst rör sig naturligt.
Första delen - introduktion med text

Första klippet (1A) ett filmklipp på Anky v.G. 

Andra klippet (1B) urdrag ur föregående i slowmotion så att man hinner med att se vad hon gör och hur hästen går 

Tredje (1) bilder på Anky v.G. där de pekar ut stora fel och även på slutet kommer det lite text som hjälper till.

Fjärde. (2A) Anky har precis suttit upp och detta är det första hon gör.

Femte (2B) Man bes kolla på hästen och ryttarens kroppsspråk. Jag lägger till att det är intressankt att jämföra storleken på frambenen vs bakbenens rörelser.

Sjätte (2C) Anky på Krack C (annan häst än tidigare). Min kommentar: ÖÖÖHH - Skulle inte hon vara världbäst/ledare på dressyr???!. Intressankt är även att notera hur raka bakbenen blir, att han väljer att inte böja särskilt mkt alls ofta och att han ibland får svårt att få med sig bakbenen alls och det blir ryckiga jämfota hopp…

Sjunde (2D) Ankt & Krack C igen fast i slowmotion. Min kommrentar: lägg märke till bakbenen som i föregående kommentar… Utrstålar han någon glädje i arbetet, var är den glada avspända atleten?

Tionde (3A) Klipp på någon på framridningen, bla intressankt sekvens hur hästen jobbas i halt…

Nionde (3 A) Bilder ifrån föregående klipp där olika punkter pekas ut för att hjälpa oss.

Tionde (3B) Blandat slowmotion /vanligt som följer en ryttare

Elfte (3 B) Mer bilder för att hjälpa sånna som mig som inte ser så mkt själv.

Del två:

Första (4A) Edward Gal på Gribaldi (E.Gal är elev till Anky v. Grunsven för de som inte visste om det). Närbilder på hästens huvud.

Andra (4 - vet inte riktigt om den skulle vara före eller inte) är iallfall bilder ifrån föregående film, där vi får hjälp att se hur kroppsdelarna pekar, vart vikten är och hur ryttaren påverkar.

Tredje (4A - namnen på filmerna förvirar mig - jag kan ha börjat lägga in dem felaktigt nu) Fortfarande E.Gal & Girbaldi. Börjar lite bättre men urartar sig sedan mer och mer enligt mig… Jag undrar varför Edward ler, hans häst ser då inte ut att göra det :(

Fjärde (4A) Är inte säker på vem ryttaren är nu… Är film iallfall med en häst som gör just de där ihop-hoppen med bakbenen som jag kommenterade tidigare om… Den ser överlag inte särskilt nöjd eller avslappnad ut heller. Så fort hästen inte bockar och drar allt vad den har så krullar ryttaren ihop den - vad säger det om formen när hästen hela tiden försöker slå sig fri ifrån den..?

Femte (4B) E.Gal & Gribaldi iallafall igen.  Han ligger för de som inte vet, till och från tvåa på världsrankningen, tror han har legat etta ett tag även. Jag undrar vart den avslappande hästen är och om den någonsin har en Rund galopp..?  Glad häst - Vad är det?

Sjätte (4C) Nästa sista nu! Gal & Gribaldi fortfarande. Slowmotion. Börjar aningen bättre igen, men urartar…

Sjunde (5) Sista delen. Filmaren följer Laurens v. Lieren. Även denna häst har upphakningar/får inte med sig/tappar bakbenen…

…Ankys winning formula..?

Det märks att jag lyssnar och disskuterar mkt med "…" :P 

Jag kan tyvärr för lite för att göra annat än i stort sett bara sitta som en apa och repetera sådant jag hör… Men det är ju bra disskutionsmaterial iallafall!

MiaMaria
0

Jisses vilken tid det tog att ladda dom, även fast jag har ett bra bredband… Men jag ska baskemig se alla! Är högst intresserad av att lära mig mer om rollkur/hyperflexion

Nyfiken, vem är du? =)

Snuttan
0

#1 Jag har inte ens någon egen häst, jag kom bara hit och började läsa för att "…." skrev här och hon tipsade mig om att en person här skulle sälja ett täcke som jag gärna ville ha…

Är inte så mkt information på sjävla videorna, så det blir nog intressanktast om man läst på lite innan. Men jag fick iallafall en del hjälp utav när de som gjort videorna bromsade upp och ritade ut olika sträck för att uppmärksama mig om vart jag skulle kolla, jag blev mer uppmärksam på vad som faktiskt var fel och fick lättare att sätta ihop rena texter och teori med vad jag kollade på.

Tog tid för mig med, och jag har rätt bra fast internet med.. Gissar på att det tog en väldigt tid för stackars "…." som sitter med satelit *lol*.

Maja
0

Den där första hästen var ju helt otroligt vacker.. :)

MiaMaria
0

Nä jag läser för fullt, men det mesta står ju på engelska och tyska. Har en bar sida på nätet där jag läser och översätter när jag får tid. Fick några filer av …. oxå men dom är på engelska, tyska och holländska. Men jag gör så gott jag kan, vetgirig som jag är =)

Snuttan
0

#4 Jag har tur då :P, dels drillas jag utav …. för hon slår över till alla möjliga språk när man pratar med henne, och sedan så har rätt bra engelska för jag har läst på IB i gymnasiet och haft tyska som extra språk.. Men jag klarar inte av särskilt svår tyska, bäst är jag på färger och vägbeskrivningar, vilket inte alltid blir så användbart *lol*

MiaMaria
0

Jag hänger inte riktigt med när dom ringar in benen. Vissa gånger ser jag verkligen vad som är fel men andra ser jag inte, antagligen sitter det i träningen att se…Men som sagt, de tar tid för filmerna så jag lär nog hinna se och förstå

Maja
0

#5 - Haha.. Vi kan kombinera våran tyska.. ;) Jag kan säga meningar som "Hon parkerade bilen bakom huset" och "Han ställde cykeln under trädet".. ;)

MiaMaria
0

Ok, är det du som är hennes hästskötare? *lika nyfiken som vanligt*

Snuttan
0

Jag var tvungen att fundera lite på vad inringningarna betyde först också, för jag uppfattar det som att de visar olika saker vid olika tillfällen, vilket förvirar mig rätt mkt. Jag är lite osäker på att jag ens uppfattar ringarna rätt alla gånger.

Det finns en paus knapp att trycka på om man är snabb! Då får man mer tid att studera vad ringarna ska betyda, jag behövde det lite till och från iallafall.

Snuttan
0

Till Juvw: Skol-tyska är inte så användbart när man bara vill prata häst :P

Till MiaMaria: Nä, jag går fortfarande i skolan. Jag förföljde henne bara på internet och var så pass jobbig att hon tillslut gav upp :P och så har jag fått rida lite lektioner och så :D Jag klarar knappt av att göra någonting, om jag inte har någon som skriker på mig så sitter jag och smyg-tar i innertygeln i stort sett hela tiden… Är totalt hopplöst att bli av med inlärda ovanorGråter

jen
0

men nu undrar jag en sak Fundersam

vi har fått en ny medlem som heter "…." idag. är det samma som "…." ? vilken av dom menar du?

jag antar att det är …. som varit här ett tag, men jag måste bara fråga.

MiaMaria
0

Ok

När jag såg filmen 2B så förstod jag verkligen va ringarna syftade på, hästen är ju totalt obalanserad!!

jen
0

#0  varför tjurar ….?

MiaMaria
0

Alltså i 2C, har bara hunnit sett början än, men vad är meningen, hästen försöker ju verkligen fly och vet inte vad den ska göra innan hon "trycker" ihop den i piaff, om man ens kan kalla de piaff..?!

Snuttan
0

Jen: Jag är inte särskilt säker, men jag tror hon avlsutade sitt medlemskap här. Tror inte att hon isåfall skulle skapa ett nytt så fort, hon är lite för långsint för det…

Jag tror inte hon skulle säga att hon själv tjurar ;) Men jag vågar nog påstå att hon gör det :P Jag skulle nog påstå att hon slutade här (är inte riktigt säker på att hon har det, men har hon sagt upp medlemskapet så) för att det blev för ovåradat här, för mkt påhopp & dålig stämning.

Jag förstår henne, och jag håller med henne, men jag har väll lite annan mentalitet och skulle väll inte reagera som hon gör. Jag skriver/hänger på bukefalos i vanliga fall, men har slutat skriva där, för det är lite som så, att så fort man vågar skriva eller lägga ut något så blir man nertryckt om man inte är någon av poppis människorna och jag upplever det lika dant här, är varför jag inte vågat skriva här heller, utan bara läst.

jen
0

nu har jag kollat på alla Fundersam

nä, det ser inget trevligt ut precis. hästen pressas/tvingas att gå i den där formen och verkar inte särskilt road av det precis.

sen såg det inte harmoniskt ut

jen
0

#15 aha! då förstår jag varför du skrev så

gejsa
0

Va!!! Har … avslutat sitt medlemsskap utan att säga något??

Så farligt var det väl inte iaf. Hon och Juve hade ju bra kontakt och snackade jätte mycket.

Snuttan
0

Gejsa, jag har inte så bra koll. Får telegon-terra imorgon och rapportera om hon inte dyker upp väll :P

gejsa
0

Ok, ok. Tyckte det var lite konstigt om hon efter det här gick ur. Hon verkade väl ha mer skinn på näsan än detta tycker jag. *ler*

Nej, nu ska jag också koja. Natti natti

MiaMaria
0

Nej!! …. får inte ha lämnat oss. Hon kan så mkt o har svar på det mesta och verkar väldigt trevlig

Snuttan
0

Jag pratade med henne idag. Hon har visst avslutat sitt medlemskap, så det är någon annan som gjort signat up med samma namn.

gejsa
0

Det var konstigt att man får göra så efter så kort tid. Säg åt henne att komma tillbaka. Visserligen har det gått hett till här emellanåt men att sticka så där bara……..

Murre_Uddiz
0

#21 elr hur…:(

jen
0

men ang dessa filmer så tycker jag det ser oharmoniskt och tråkigt ut Ledsen och att pressa ihop en häst så där kan väl aldrig vara bra tycker man

gejsa
0

jag kan tyvärr inte se filmer. Det tar för lång tid att ladda ner.

Faxlin
0

Att säga upp sitt medlemsskap för lite tjaffs får mig att tänka på Magnus Ugglas låt:
Varför ska man ta livet av sig för när man ändå inte får höra snacket efteråt ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
0

fast här kan man ju sitta på ett moln o läsa ändå. tyvärr… :(

emsems
0

ang dessa filmer och rollkur. ag anser att i dessa filmer, abolsut hästen går mycket bakom lod och ryttaren sitter till och från med rätt mycket i handen. ryttan som håller på i halten öjer lite väl, likaså de flesta som red och red i rollkur. MEN. jag upprepar MEN:  1. tänk på killen i halten. han håller länge hästen i ena tygeln. efetrsom att det är i slowmotion, så  får du först och främst halvera tiden i klippet. sedan säger jag då såhär att om en häst inte reagerar  och släpper i ena sidan, kan jag aboslut också ta i ena tygeln så hästen släpper. den ska inte vara motsträvig och hård, utan vara mjuk i handen och följsamt ta min hjälp. om detta var orsaken till hans hjälp eler inte vet ju inte jag, men  var inte så snabba att döma. att hästen då går bakom lod är ju en given följd av tygeltaget och kanske något man får ta.

ang hästarnas oregelbundna trav, bakben osv, så tycker jag att detta kom när dom krävde något och att det bara var något /några steg. tänk då såhär, att hästen kanske  inte gillar att göra något, är oarbetsvillig eller inte går på som den ska, hon kasnke trycker till med sporren eller tar i handen, hästen tar några oregelbundna steg vid hjälpen. jag menar inte att det är bra.men filma er själva när vi rider svåra saker (behver inte vara piaffer, utan vad ni än tycker är svårt) och lägg det i slowmotion, tror jag att det inte ser så trevligt ut heller. jag kan ju bara tänka mig tex hur vissa ser ut när dom gör tex skänkelvikningar. man sitter på sniskan, drar i tyglarna hästen går ur form eller kryper ihop, man sparkar och drar upp skänkeln m.m..

nu låter det som att jag flrsvarar detta, det gör jag inte. men jag tycker att detta var fel sätt att se på problemet. jag väntar hellre på FEIs rapport. någon som vet när den kommer?

gejsa
0

#28# Ja, det är lite synd faktist.

Marster
0

tycker INTE om rollkur det är ju helt sjukt.

Due-Boje
0

Hm.. jag får antagligen åka till edward gal och träna om jag vill… Ni skulle alltså avråda mig från detta?

Marster
0

vet inte vem edward gal är :P men om han rider rollkur "hyperflexion" skulle jag aldrig åkt dit. men det är ju hur jag ser det. :D

Due-Boje
0

Han är Ankys "förstaelev" Red hingsten Lingh innan. Han är en av hollands bästa ryttare… Ridit OS osv.. Chansen att få åka till Anky finns också.. hmm:S

Marster
0

okej. ja, det är ju så klart jätte kul att få det erbjudandet. det fattar såklart ;) men jag hade inte gjort det

bubbelbubbel
0

men due-boje, om du har fått den chansen att åka, så ta den, för att dom rider på detta sätt, behöver väl inte betyda att du måste göra det ? och om du ändå gör det, så kanske du får en helt annan syn på det hela. jag tycker du ska åka om det känns bra :)

Due-Boje
0

Det är ju verkligen inte klart ännu. Vet att jag får åka till edward om jag vill. Men han vet jag så lite om. Anky har man iaf sett på clinics osv. Tänkte slå Jan e pling och se om han kunde presentera mig när vi är i Flyinge… Ska inte åka förrän jag har gått ut skolan i vilket fall, och då är det ju ett år kvar!

warum_nicht
0

så, nu har jag kollat klippen. för det första så är det ingen dokumentär, det är en dokumentation. inte en särskillt bra sådan heller, den är kraftigt vinklad och kommer med påståenden som tittaren omöjligen kan kontrollera, tidsangivelsen tex. filmaren påstår att den och den har ridit i si och så många minuter… det kan vara en ren lögn för allt vad vi vet.

för det andra så är det filmat vid ett tillfälle på en framridning. inte den platsen man går till för att få insikt i en hästs träning! en framridning används till att få hästen att prestera optimalt på banan, det är alltså en situation som inte direkt speglar vardagen.

något som hade varit intressant skulle vara en jämförelse av ALLA ekipage som deltog i tävlingen, på ridningen man ser på framridningen och den man ser på banan. lägg sen till resultatlistan så får vi något att dra slutsatser ifrån! framridning-ritt-resultat. då kan man se om det finns gemensama nämnare; vilken ridning på framridningen gav bäst resultat? i ett större perspektiv kan man kolla in rankingen och kanske se en trend där. i ett ännu större perspektiv kan man jämföra livslängd och skadefrekvensen på ekipagen. då börjar vi snacka dokumentär.

Due-Boje
0

Håller precis med #38

warum_nicht
0

*phu* vilken tur, började tro att jag var ensam med mina synpunkter! =)

Due-Boje
0

Jag tycker att man ska börja titta på de svenska ryttarna också.. Som av tyskar och holländare kallas "svensk ridning" alltså att rida mycket med händerna. Vi gör fel, och det går dåligt. Ni tycker de andra gör fel (holländarna), men det går ju bra för dem… Är detta djurplågeri så är 70% av det man ser i sverige lika så! Det sågas i hästarnas munnar, studsas i sadlar, sitter snett.. Och detta gäller även våra allra bästa ekipage.

warum_nicht
0

exakt! att hänga i bakvikt och nöta a´la tibblin är inte god ridning enligt mig. statisk form är inte bra åt något håll! att gå i GP form konstant är väldigt krävande av hästen. flexibilitet är nödvändigt när man pratar om muskler, man måste kunna sträcka ut och dra ihop en muskel, man kan inte bara göra det ena.

Due-Boje
0

Ja, många av de svenska hästarna är sk "bengångare".. Vet inte om jag borde skriva namn här.. Men Sack och Briar är extrema exempel…

warum_nicht
0

och sen det här med syn… ja, hästen får blinda vinklar när den går med huvudet i vissa lägen. jag ser det snarare som ett kvitto på förtroende och tillit att hästen går på och litar på sin ryttare.

många entusiaster av det sk. "klassiska" använder det som ett argument mot rollkur, det här att hästen inte ser. de klassiska anhängarna borde minnas att en av deras överstepräster bent branderup har en häst, sin bästa häst faktiskt, som är helt blind. då är det ingen som ryar om djurplågeri, då pratar man om förtroendet istället. vad är skillnaden då? han rider en häst som ALDRIG kan se, Anky rider en häst som i vissa lägen inte kan se men den säger "kör i vind, jag litar på dig" och det kallas plågeri….? sila mygg och svälja kameler?

warum_nicht
0

håller helt med due boje… fast det stora skepsbrottet i svensk dressyr var nog när Lussan vann världscuppen. det var pinsamt. walk on top kastade in handuken långt innan dess…

Due-Boje
0

Jag var såpass ung då så jag kan faktiskt inte uttala mig om det :P Men Guinnies är jag inte så imponerad av. hur länge sedan var det nu?

warum_nicht
0

oj. jag kommer inte ihåg årtalet… sent nittiotal? men det var en bra ritt för att vara dom,, det erkänner jag villigt men det var inget som ska ge över 75%…

guinnies var jättefin som ung, den skulle blivit juniorhäst/YR häst istället, hans goda sidor kommer fram bäst i lättre program, typ georges. i GP så har han kroppen mot sig minst sagt…

warum_nicht
0

värre än guinnies är hans son isidor… den borde blivit ponny istället.

Due-Boje
0

Det jag har tänkt på med guinness de gånger ja sett honom är att det ser ut som lite framåtstupa sidoläge.. Och lite dåligt tryck… Isidor har jag inte sett sedan han vann 6års på flyinge, men hans typ är inte riktigt den jag skulle vilja ha. Lite för mycket kötbulle, fast en söt sådan :P

warum_nicht
0

precis, en söt köttbulle! dra bort en decimeter så skulle han vara en supergo fei ponny! =)

men Guinnies har jättedåligt tryck, det går inte att sätta tryck i honom och sen få tillbaka honom för samling, han skulle bli för stark. men oj vad fin han var i georges,  där kunde den gå med tryck!

Due-Boje
0

Ja, jag har ingen aning om hur han är… såg nog honom aldrig i george. Men han är ju fin trots att det blir lite LB form här och var (okej, lite överdrivet..)  Men tog reda på när lussan vann världscupen, det var 97, alltså 10 år sedan.. Så jag var bara åtta och fortfarande ridskoleryttare :P

warum_nicht
0

jag var bara 16 och bst i världen som alla 16åriga grabbar tycker att dom är… men jag har sett filmer i efterhand.

warum_nicht
0

föresten, vem är "…." som ni pratar om? har jag missat nått?

MiaMaria
0

Kommer in o lägger mig i här, "…." som vi pratat om har avslutat sitt medlemskap, men en väldigt duktig kvinna va de som dock ville vara anonym…

Due-Boje
0

dressyrkvinna? :P

MiaMaria
0

Japp en dressyrkvinna, håller till i sthlms trakten, mer vet jag inte…

Due-Boje
0

Hmm.. tävlade och så?

gejsa
0

Hon tävlade ja, hade väl hingst med tror jag. Inackorderingsstall om jag inte minns fel. Unghästar med osv.

Due-Boje
0

jaså jaså… iriiterande att hon var anonym :P kommer ju där uppifrån så det hade varit kul att veta vem det var!

fridak
0

appropå …. vart har snuttan2 tagit vägen?

pippa__
0

snuttan på paus =)

gejsa
0

#59# Uppifrån?! Hon hade stallet mitt i Stockholm någonstans.

Lindbygarden
0

Hmmm… jag tror att det snackas åpplen och päron ibland.. Om rollkur ger resultat eller ej ( borde det ju göra annars hade det nog inte tillämpats överhuvudtaget) utan snarare lämpligheten..

Man kan nog göra fler extrema saker mot hästen och plocka fram än mer men är det rätt? Hur långt får vi lov att gå för att få resultat, det är ju ändock levande varelser och inga maskiner..

Sen kan jag tycka att låta hästen gå på ett sånt sätt att man omöjligör att den kan se är att gå för långt då denna form aldrig skulle väljas av ett djur som är beroende av sin syn..

Att jämföra det med Bents hingst som är blind är som sagt lite äpplen och päron ( nu kan jag för lite om AR så jag kan inte uttala mig om deras träningsmetoder men jag har fått för mig att det är mkt långsam uppbyggnad i steg för steg? Först skritt sen trav och sist galopp.. Mkt öppnor och slutor, samling bakifrån.. ajabaja att vara hård i handen.. kapson används väl en del tror jag (skarp?)

Att det rids mkt med hand är jag med på men för att hästen ska bita sig i bogen krävs väl också ett motstånd framåt??

Sen har det ju varit en heeeel del kritik mot dressyretablissemanget gällande dagens dressyrhästars form??? Många går ju faktiskt bakom lod och tappar takt mm.. Sen kan jag hålla med om att det inte alltid ser så vackert ut å me både stolsits och bakåtlut allan..

Vad är bengångare??

Lindbygarden
0

eller så är det ääääpplen och päron! Jag snubblar verkligen över tangenterna ibland!

Jag måste bara fråga VARFÖR rider de hästarna så här??? Vad är det exakt man vill uppnå..?

Jag rider själv inte på denna nivå då jag endast är en glad amatör men får inte kläm på vad man vill uppnå sóm man inte kan uppnå på annat sätt?

warum_nicht
0

jag tycker inte att jämförelsen med Bents hingst är så långsökt. om det nu är hemskt att hästen inte helt och hållet ser var den är på väg så borde det defenitivt vara oförsvarligt att rida på en blind häst. det är ju ännu värre, den blinda hästen ser inte ett smack. hästen som rids i låg, djup form håller inte samma position länge utan formen förändras hela tiden, det är det man inte får se när någon visar upp en rad utvalda stillbilder.

varför man rider i den här formen är för att man tror att det är snällare mot hästens kropp än det som mer statiskt muskelarbete innebär. dom har gjort många undersökningar om det och många veterinärer, fysioterapheuter och kiropraktorer osv förespråkar low deep and round metoden.

personligen så tror jag att dålig ridning och ouppmärksamhet från ryttaren är hästens värsta fiende oavsett inriktning. utan ryttarkänsla så kan i stort sett all utrustning bli den berömda kniven i apans hand… 

man ska också minnas att det här inte är en ny metod, F. Baucher (mitten av 1800talet) James Fillis och andra har
pratiserat flexing, djup rund låg form och mer därtill.

jag är inte en ivrig försvarare av någon metod egentligen men jag tycker att man ska vara lite mer källkritisk. lära sig mer istället för att fördömma något det första man gör… bara för att man inte utför en viss metod själv så behöver inte den metoden vara farlig eller felaktig, det är bara att inse att det finns lika många träningsmetoder som det finns ryttare.

Lindbygarden
0

#65 ok då förstår jag  vart du vill komma.. (Bents hingst hade nog knappast varit vid liv överhuvudtaget ute i naturen)

Jag blir personligen inte riktigt klok på alla olika metoder som tillämpas.. faran är dock alla okunniga som ska göra likadant..

Ett tag red ju varénda "j'kel" på gramantyglar bla..

Men vilka veterinärer och alternativare har sagt att det inte är obehagligt?

Sen kan jag hålla med om att en statisk position är mkt arbetsam

Lindbygarden
0

men hua va illa det ser ut!

så detta sk alltså  vara en fortsättning av lång låg? att zipzap så krullar man ihop hästen?

Det borde ju onekligen vara ansträngande för en häst att gå så också.. annars hade de ju inte haft så mkt häst i handen som de har på vissa bilder?

warum_nicht
0

bland andra S. Schrijer, J.M Denoix, J.P Pailloux

warum_nicht
0

dom kanske vill ha mkt häst i handen? det är inte ofta man ser dem med särskillt mkt häst i handen i normal form inne på banan.

Lindbygarden
0

#68 är det veterinärer du namnger eller vilka är de? Känner inte till dessa snubbar:O)

# 69 Men hur ofta går de i normal form? Nu vet jag inte rikigt hur jag ska förklara vad jag menar utan att det låter dumt.. Om man exempelvis arbetar med motstånd.. ni vet de fenomenet när man ska stå med armarna neråt och försöka pressa upp när någon håller mot? Sen släpper den som håller emot och det känns som att armarna lyfts uppåt av sig själva?

Liknar det den effekten något? Att de får luftigare steg mm när de släpper upp dem i form? Med tanke på  att sternomandibularis och brachiocephalicus kontraheras enormt?

( inte tjurig bara frågvis)

warum_nicht
0

det är en holländare och två fransmän som forskat i ämnet.

i övrigt kan jag rekomendera att titta på clinics, det kan förklara effekterna bättre än vad jag kan.

Due-Boje
0

#63 bengångare menar jag med att det är mycket sprattel med frambenen och kassa bakben, ingen riktig ryggverksamhet. Det vet jag att både jan och minna fått kritik för på unghästvisningar.

Lindbygarden
0

# 72 ahaa.. ok då förstår jag!!

Lindbygarden
0

Nu har jag läst och läst och läst men rent krasst så är det ett sätt att nå sina mål som jag ej gillar..

Sen att resultaten blir bra..och…?  Den stunden de är ute på banan är minimal och jag kan inte påstå att det är hästar som ser harmoniska ut på de filmer och bilder jag har sett.. Sen om det är direkt farligt eller ej.. det ser då inte behagligt ut samt mkt häst i handen när man rider fram eller tränar kan ju inte vara skönt för hästen när den går på kandar? *kliar mig i huvudet*

Men det som är så bra är att vi alla får tycka och tänka olika och jag är så gammal så jag påverkas inte riktigt på samma sätt som unga kanske gör… för kanske kanske har den lilla flicka på  EM som råkat spänna in sin ponny för mkt kikat på just dessa ryttare?Flört

Lindbygarden
0

Får Stefan Jansson godkänt av er eller faller han under samma bila som Jan Brink och Minna Telde?

Due-Boje
0

oj, jag menar inte alls att jag tycker dem rider dåligt! Alla har sina brister. Jag kan inte uttala mig om stefan, har inte sett honom ridit tillräckligt många olika hästar.. men min kompis tränar för honom och hon är väldigt nöjd. =)

Lindbygarden
0

#76 Jag kanske formulerade mig lite hårt där. Jag hoppas nämligen kunna få rida för honom när unghäst blir tillräckligt stor!

Due-Boje
0

Jag tror han är riktigt bra med unghästar. Det är vad jag har hört, har inte hört något negativt om honom. Tjejen som rider för honom var också med och red junior EM i somras, den hästen tränar hon för min mamma med, men med sin 5åring tränar hon för Stefan med =) Så jag kan nog inte göra annat än att rekommendera honom!