Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 898 ggr
Bobby
0

Halm

Har inte fått tag i någon spån att ha som strö, men däremot jättefin halm som också är gratis för mig! Har inte använt halm på 20 år och fasar för detta… Tips och råd??

[Anna-N]
0

Åh, jag är stormförtjust i halm =) Har alltid det i boxarna åt hästarna med spån under då.

Brukar lägga det mesta av halmen mitt i boxen för oftast har de toaletten ut mot boxväggarna och då blir det betydligt lättare att mocka. Annars är det ju det som är det största gisslet med halm = drygmockat!

Bobby
0

Jag är mest orolig över att hästarna ska äta upp den…

gejsa
0

Varför är du så orolig för det då? Halm är ju bra för magen om dom dom blandar det med hö. Vad har du för häst?

[Anna-N]
0

#2: Behöver man inte vara om den är fin. Jag är mest orolig för mockningen :-P)

Alex
0

Och så blir det dammigt, så för hosthästar är det inget bra alternativ.. Men förutom det och mockningen så är det inga fel. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

All halm behöver inte damma. Jag har ju en hosthäst och han har stått på halm jämt.

Bobby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En b-ponny och en shettis har vi. Halmen är jättefin och dammar inte mer än spån gör så de är jag inte orolig för… Visst är det bra att de äter lite halm, men jag är orolig för vår b-pnny att han lär rensa boxen!

gejsa
0

Det är nog bara om du ger för lite hö. Sedan äter dom gärna i början när det är nytt också. Men är hästen hungrig och inte har något annat att äta så klart den tar halm.

Lyrik
0

#6 Min är oxå hosthäst, men står på halm. Hostar av spån och torv.

Gillar halm bäst. Enkelt att mocka, billigt, sysselsättning för pållen och så vill bönderna hellre ha halmbajs än spånbajs. =)

Alex
0

Själv vet jag hästar som stått på torv och sen bytt till halm och då börjat hosta.. Och hästar som stått på halm/spån och hostat men slutat när de fått torv istället. Men det är väl kanske olika från häst till häst.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

DojoKelder
0

#10 men torv dammar väl om något?! snyt dig efter att du mockat i torv och jag kan nästan garantera dig att pappret blir helt svart..
Min hosthäst stog på spån vilket var det bästa för honom..

[slo]
0

#11 Det är bara första tiden som torv dammar, innan bädden satt sig ordentligt. Sen blir det hur fint som helst :)

lisette
0

jag hävdar fortfarande att om man sköter torven ordentligt så dammar den inte. klart man blir skitig i näsan, men det blir jag även av halm.

fridak
0

torvbädd ska vara det bästa för hosthäst om den sköts ordentligt.

ts. det är väl bara att testa och se? b-ponnyn kanske äter lite mkt i början men lugnar sig nog senare. dessutom måste h*n vila ngn gång,antingen i boxen eller i hagen så h*n kan ju inte äta dygnet runt, bara nästan;)

thilda-
0

min ponny har stått på halm ett tag.. men de funkade inte.. hon åt upp allt :P åsså + vart hon tjock som en tunna

fridak
0

ojj. trodde lilla hästen jag har skulle äta mer än vad han gör. men han plockar bara lite i ena kanten sen sover han, morgontrött är han också så det är itne alltid han är uppe när det ska morgonfodras…

Alex
0

#11 Skit är inte samma sak som damm.. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AusaBausa
0

min häst har stått på både spån o halm o funkat bra både och… men tycker personligen att spån är lättare o mocka i…dock har jag nu halm då jag har bädd…. halm blir man klart mkt svartare i näsan av…torv har ja galdrig provat…

gejsa
0

#15# Ger man för lite grovfoder så självklart äter hästen upp halmen då. Den vill gärna tugga och äta minst 18 timmar av ett dygn för att må bra i magen och finna ro.

Denzel
0

Jag förstår inte varför det skulle vara så farligt för en häst att knapra lite på halmen? Det är ju en jättebra sysselsättning för den och den får även en mättnadskänsla. Halm påverkar inte hästens hull. Det behöver ni inte vara rädda för. Det är endast bukfylla.

Bobby
0

Nu har vi haft halm ett tag och… Skitjobbigt att mocka  och det luktar apa just när jag mockar. Men… Hästarna äter knappt någonting och verkar trivas i halmen.