Slagskämpen har varit igång igen!
Putte min "lilla" travare har varit igång igen och muckat.. Den här gången med en nästan lika stor vallack på 16år.. Denna häst har varit borta en längre tid och har inte tidigare gått ihop med Putte, Dom släpptes ihop igår och det hade gått jättebra.. Till en början.. Men efter en stund hade det tydligen blivit ett j*vla hallå.. (jag låg hemma och mådde inget vidare så jag kunde inte medverka i ihopsläppet).
Klockan 21 på kvällen får jag ett telefonsamtal av den här tjejen med den andra hästen om att dom har bråkat och att hennes häst hade lite sår och hon viste inte hur det var med min.. Det var bara att bege sej till stallet och ta in "vildhingsten".. Han var mkt upprörd när jag kom in i hagen och skulle hämta honom.. Men lugnade sej snart..
Jag ställde honom i gången och klämde och kände överallt men hittade endast ett litet "balltramp" som jag tvättade.. Tror att han sträckte sej lite under fighten men annars så var det ingen fara med honom.
Detta är inte första gången det händer och jag blir så less.. Pratade med ägaren till den andra hästen och vi vet inte hur vi ska göra.. Detta är alltså två vallacker som inte tycker riktigt om andra hanar.. Varför? Putte är sent skuren skulle jag tro med tanke på hur han beter sej i olikasamanhang, kan det ha något med det att göra? Tycker det skulle va så tråkigt att behöva dela på flocken eller kanske ha hennes eller min häst själva.. Nej det är inget jag vill…
//Malin

Men ibland så måste man ha den som bråkar i en annan hage. Det går inte att göra något åt.
Ibland så är det ju bara så att hästar inte tål varandra. Precis som vi mäniskor. :) Vi älskar ju precis inte alla heller.

Men kan det inte vara så att de bara gör upp om vem som ska bestämma? Klart det inte får gå hur vilt till som helst, men en liten dunst kanske man får räkna med?
Fast det är klart, de ska ju ge sig till sist också, inte bråka jämt..
Dandelion är också sent tagen tror jag, men han uppför sig nog ganska bra med andra hästar. Visst sätter han dem gärna på plats, men hittills har han inte tagit något större fajt med någon..
Har tyvärr inga tips, men förstår att det är jättejobbigt!
Vi hade en häst i vårt stall (såldes i lördags) som fick gå ensam i en hage. Det blev inga direkta bråk med honom, men han kunde aldrig vara snäll mot andra hästar utan skulle alltid bita dem över ryggen. Vilket resulterade i många trasiga ryggar och trasiga täcken. Men han verkade inte ta någon skada av att gå själv, trivdes nog bäst så med maten ifred och allt. Sen hade han hästsällskap på båda sidor om sig i hagen.

En del hästar klarar bara inte att gå tilsammans..
Min gammelman hade en hagkompis ett tag som håll på att ha ihjäl honom tillslut. Han jagade verkligen skiten ur stackars Dojo och det var bara för oss att inse att de inte kunde gå ihop. Tyvärr fick de då gå själva i varsin hage istället.

i "mitt" stall innan jag fick foderhäst så kom en an nan nykomling till stallet. när de skulle släppa in honom till valackhagen så for 3 av 4 hästar iväg. han var såpass ranghög och visade med hållning mm att han var störst och bäst. men den fjärde pållen i hagen hade samma åsikter fast om sig själv då så det blev bråk. de som var med vid hopsläppet fick skrika och kasta sten på pållarna så som de betedde sig. tillslut lugnade de sig men det var hela tiden smågnabb och de gick aldrig ihop i hagen. ena stunden hade den ena hästen sällskap av de andra tre och i nästa stund var det den andre. de fungerade ändå den lilla tid som nykomlingen stod där men jag tror båda pållarna tyckte det var bättre när nykomlingen flyttade till annat stall.

#2 Joo visst är det så som du säger men min häst klarar absolut inte att gå ensam, och hennes häst vet jag inte men som sagt så känns det ju bäst att ha alla ihop i en och samma flock men går det inte så gör det inte det..
Fast snart är det ju slut med sommarbete så då återgår Putte till gamla rutiner på lösdriften med de andra pollarna..

Kan tillägga att Putte är 183cm och den andra hästen är 173cm så det är ju inget som man direkt särar på i första taget om dom ryker ihop…
Men jag är berädd att ge det ett nytt försök.. och jag föreslog att vi skule låta dom 2 göra upp i en egen hage så dom slipper hålla ordning på alla andra hästar oxå..

Göra upp!!! Jag skulle aldrig sätta ihop dom om det hade varit min häst. Vet du att hästar kan sparka av varandra benen? Om dom inte var sams första gången så är det stor risk att dom inte är det nästa gång heller. Varför ska man sätta ihop dom det är ju snart slut på betet skriver du ju. Du kommer aldrig att förlåta dig själv om det blir någon skada så du måste ta bort någon av hästarna.

Jag menade att eftersom dom ville försvara sin flock så kanske man skulle låta dom bli "polare" själva först för när dom andra runt om är med kanske det blir mer tjafs om dom lixom..
Det funkade ju bra i början på dagen så det kanske va nått annat som orsakade det hela..
#8 Som du skriver prova att släppa ihop bara dom två så slipper dom hästflocken, då ser ni om det finns hopp om att dom kan gå tillsammans.
#7 Gejsa jag tror att du över reagerade på "göra upp" jag tror inte någon här utsätter sin häst för livsfara. Avsparkade ben fick vi på en travare för 2år sen och dom två hade gått ihop i 5 år så den risken finns alltid.

#9 Jo det va lite det jag menade att det kanske går lugnare till om dom bara har varann att bry sej om..
det kan ju vara så att dom kanske behöver, som nån sa, göra upp sinsemellan. Jango och sjöbris gick inte ihop i början, sjöbris sparkade jango riktigt ordentligt, men det tog ju ett tag, och nu rymmer dom tillochmed ihop :P