Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 1189 ggr
Fining
0

NH-övningar

Är det nån som har några tips på olika NH-övningar? Jag håller nu på att träna på att gå under och över en pressenning, att backa när jag går emot henne med höga ben och säger "back" och även att stå bredvid henne och snurra en grimskaft mot baken så att hon snurrar runt. Allt detta kan hon nu och därför är jag på jakt efter nya övningar!

CBA
0

Under fliken Länkar här på sajten så finns en länk till de 7 lekarna…läs dom och ta hjälp av någon kunnig innan du sätte rigång om du själv inte är så pass insatt i det att du hanterar det och klarar läsa hästen tillräckligt :oD

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

emma_brun
0

Hej Fining,

Om du vill ha en bra sammanställning av övningar så kan du skriva till mig, så skall jag sända dig något som du kan annvända.

LinaN
0

Att backa med höga knän kan ge dig bekymmer senare när du (om du) vill lära din häst spansk skritt, för då kommer hästen backa istället för att lyfta på benen…..

bara en tanke såhär i den regniga eftemiddagen

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

emma_brun
0

Om du vet vad de sju lekarna är så vet du oxå att man inte försöker att få hästen att backa med ditt högra knä. Ruska i grimsakaftet och säg "BACK" så lär sig hästen att backa undan för det obehag som fram kommer vid "ruskningen" av grimskaftet. Träna på detta och ge dig inte förren du har fått fram resultatet. TÅLAMOD är inlärningens moder.

MVH emma

PimTheGreat
0

#4 glöm inte kroppsspråket…… det är viktigt!!!

LinaN
0

Eller så säger du "Back" väntar en stund. säger back igen, väntar en stund. Säger back och petar din häst i bringan, så fort hästen skiftar vikten eller ens minsta antydning på att börja backa, släpp trycket o beröm.

upprepa, och till sist har din häst lärt sig att "back/a" betyder jsut backa och det räcker med att peka på hästen och säga backa.

kan ta o filma nästa gång jag är ute hos hästen och visa hur vi tränar :)

jag använder ngt som heter positiv förstärkning. :D

LinaN
0

här är filmen :)

Men här tränar jag att lyfta en framhov på kommandot "upp" o jag vet at tjag låter jättefånig på filmen :D

trex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror ni inte hon menar att hon använder sina ben?Finns det ingen tränare i området,många gånger kan man vara med som fotfolk och titta, och få inspiration.Dom 7 lekarna är jättebra som grund för fortsatt arbete. Lycka till !