Svullen
Min sköthäst brukar få svullnader eller som gallor på bakbenen efter ridning. Är det vanligt, har era hästar oxå det??

Min har inte det, men det är relativt vanligt. Gallor kan bero på många olika saker. Att hästen tränas för hårt, står för mycket, fel i fodret mm.
Din text förvirar mig, menar du att det är gallor eller inte? Låter ju som gallor iallafall.
Gallor utav träning kommer för att man gör någonting fel i träningen eller att hästen har någonting fel… Enkelt att börja med: har hästen några fel som du är medveten om? Skrittar du fram nog länge? Skrittar du av nog länge? Trappar du upp svårigheten och kraven i passet försiktigt eller kräver du för mkt redan i början?
/V

Säger som #2# får hästen gallor av ridning så är det något fel. Oftast går ju gallor bort efter ridning. Alltså att dom har gallor innan man rider. Det är inte heller bra men det är värre om dom får gallor av ridning. Uppsök veterinär och fråga vad som kan vara fel.

Peppe brukar få gallor på våren när gräset kommer upp men det har inget med ridningen att göra
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Kan någon berätta för mig vad gallor är?
Finnhästen har fått på bakbenen på kotleden eller kotan svullnader som känns som om dom är fyllda med vätska. De minskade efter ridningen. Är det månne gallor eller vad kan det vara?
#5. låter som fodergallor på din finnhäst. för mkt kolhydrater i maten.

#6 Vad består de av? Hon får mig veterligen inget annat än gräs och lite havre med mineraler. Finns det kolhydrater i det? (Är mycket trög på foder och allt som har att göra med det)
Tänkte mera att det skulle bero på ridning eftersom hon får samma mat nu som när hon var hos mig men kanske rids annorlunda.
Det beror nog inte på ridningen eftersom det blir mindre efter ridningen. gräs är värsta sortens kolhydrater. Även havre. Jag skulle fodra hästen med lågvärdigt hö, eventuellt blanda ut med halm om du inte har något med lägre värden.
Detta gäller en ridskolehäst, han går dock inte så mycket för han är ganska gammal (född -86). Det är då ganska svårt att ändra på hans rutiner då med bla. foder och när han ska arbeta.
#6, fodergallor kommer efter att hästen plötslig utsatts för för mkt protein framförallt…Gallor som kommer utav felaktig träning kommer efter den felaktiga träningen. Detta låter INTE som fodergallor, då hade de inte dykt upp enligt ett mönster efter ridningen….
#8, hon har skrivit att hästen får gallorna EFTER träningen…
#5, gallor är vätskor som lägger sig runt lederna och gallor som uppkommer utav ansträning/träning kommer för att lederna utsatts för slitage/kraftig belastning som ett skydd för leden. Gallorna i sig är inte farliga, men däremot att hästen får dem är ett tecken på att hästen använder sin kropp fel och det sliter på den och att den övht får dem betyder att träningen är fel och att flertal andra saker i kroppen antagligen slits rätt mkt på…
/V

Sussi din häst är ju gammal. Dom kan få gallor av att stå mycket. Brukar vara vanligt att det går bort eller minskar när man rider då. Du behöver nog inte oroa dig. Maten är det inte troligvis iaf. Fodergallor brukar inte gå bort när man rider. Vad jag vet.

Min häst hade gallor på benen när han kom till mig, jag använde back on track, nu har han endast lite gallor på hasorna! :)
Hur vanligt är det med gallor i haserna?