Vart hamnar hästen?
Så som det ser ut nu blir inte min häst bättre utan snarare sämre och vi vill vara förberedda. Om hon skulle bli trotjänareavlivad hemma i stallet och nödslakt kommer och hämtar henne, vart hamnar hon sen?
/Amanda

Troligtvis till bränning.
Är det bronkitet som bråkar? :/
förmodligen som sussi säger så åker hon för att brännas.
usch så tråkigt….=/ *krama om*
Jupp det är bronkiten som bråkar =(, vi ska prova med kortison nu men sen finns det inget mer att göra:'(

Lösdrift då?
usch så himla himla tråkigt !
hoppas då att kortisonet hjälper, annars är ju valet "enkelt", alltså det som är rätt för henne. valet är ju aldrig enkelt, men eftersom hon är dålig så. ja du förstår nog vart jag vill komma..
#4 Det skulle antagligen inte gå efter som man oftast har halm i lösdrift och hon verkligen inte kan gå ngnstans där det finns halm…
#5 Jag hoppas innerligt att kortisonet hjälper, har hört mkt gott om effekten på bronkit men sen har ju alla läkemedel sina baksidor…

#6# Säg inte det. Hon går ju inte in där hela natten för har dom lösdrift är dom inte där så mycket ändå. Men det ska iaf finnas så dom kan gå in.
Finns ju hästar som har utestall där dom kan ta ut huvudet från boxen/stalldörren som klarar kroniskt bronkit.
#7 Vi har varit inne på att bygga en utebox men det är så himla segt med bygglov + att det är dyrt…

Men det kan vara värt att pröva Mandysan. Jag vet att dom mår bäst av det. Man kan även ha spån och något mer som gör att det inte fryser isf om halmen är värst. Var 17 läste jag det? Jo, där dom säljer spån, torv osv dom har fått ut något nytt. En sorts blandning så att det inte fryser. Kan ju vara värt att forska i isf.
Du behöver nog inte deppa än. Var optimist. Det kanske ordnar sig. Det finns ju även boxar att köpa som man bara ställer upp begagnade menar jag.
#9 TorvMix? Men man måste fortfarande ha bygglov för en lösdrift och vi har ingenstans att ställa en åt bara henne.. Men vi har våra nödlösningar, i värsta fall får vi flytta till ett stall 5-6 km härifrån med uteboxar…Lite långt att gå/cykla bara =(
Om du hittar en begangnad, mobilutebox så får du gärna hojta till vi har letat som tokar men det finns bara i skåne :(

#10 vad är en mobilutebox??? hoppas verkligen det löser sig till det bästa för pållan….aldrig kul att behöva ta bort ett djur och sin vän…;(
#11 det ska stå mobil (flyttbar) utebox.

Jag har fattat det som att dessa hästar mals ner. Det gjordes med vårt sto som dog för många år sedan. Men det kanske har ändrats sen dess.
Det finns en trotjänaravlivare i Falköping. Det går ju att kolla med den vad som gäller.
Finns dem i Skåne? Var? Tycker när jag letat så har det alltid varit lååånt uppåt i landet;-D
Hoppas allt dock löser sig till det bästa med din häst!
#14 Googla på mobil+utebox så får du nog upp annansen… 2 st för 8000:-

Har ni prövat att sätta ut det på en köpesannons? Vet att det fanns några konteinrar som dom byggt till stall. Det hade kanske kunnat vara något. Fast man då hade dörrarna öppna.
Eller också vindskydd. Det kostar väl inte så fasligt mycket kanske mot ett stall med box.

Dessa gör t o m containerstall till 1-4 hästar. Kolla upp dom med priserna ifall du är intresserad. Undrar om man måste ha tillstånd eftersom den är flyttbar.

Miljö och hälsa måste godkänna varje förändring. Kan bli hiskeligt dyrt annars.
Kika här
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#19# Se där! Inte så fasligt dyrt heller ju.