Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 927 ggr
ilovemyhorse00
0

Bett :/

Hej jag har en lite äldre halvblods valack som har börjat fått något dåliga tänder. Jag har haft tandläkaren hos mig och det är ingen fara eller så men jag tänkte att jag skulle kolla om det fanns något bett som kanske skulle va lite mjukare för honom just nu rider jag med vanligt tredelat och ibland när vi bara skrittar repgrimma satt då har jag inget bett. Men skrittar bara han då i galoppen kan han bli lite bockig utan bett. Satt jag tänkte ett Hackamore men sen så var det folk som skrev att man kunde knäcka nosbennet med det och det är inget jag vill riskera! Så tänkte om nån har något förslag om bett så kan ni ju gärna dela med er om dom:) Förresten han är väldigt lyhörd och är ingen sån häst som knappt går att styra.

Marr
0

Har du provar ett rakt gummibett?

Hackamore med korta skaklar avsett för ponnyer kan ju fungera. Man brukar kunna reglera dessa. Fast är man inte van att använda dom så kanske inte så bra. Knäcka näsbenet har jag aldrig hört att det skulle vara möjligt. Men man ska veta vad man gör när man rider med sådana, en mjuk hand krävs…

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

kampfrieser
0

Eftersom du söker bett ska jag inte vara jobbig och skriva bettlöst, att det är bäst för tänderna vet du redan ;) Men ang. hack så kan man göra hästen illa över nosryggen om man inte rider rätt med det, och om det sitter för långt ner. Det är ett ganska skarpt "bett" med hävstångseffekt, men ett toppenalternativ i rätt hand. 

Men bett! Rakt, rakt och rakt. Det är det bett som är bäst för hästens tänder. Gummi eller metall tror jag inte spelar någon roll för munnen i helhet, de har båda sina fördelar och nackdelar. Jag föredrar metall, det gnuggar inte på lanerna på samma sätt. Det är en smaksak och din häst ska kanske testa både och, kanske tom är en ide att varva metall och gummi.

elvirawz
0

Jag tycker flowerhackamore :) Inte lika skarpt som vanligt hack. Om det kan knäcka nosbenet, tänk då vad som kan hända men munnen? Den är lika bräcklig, bara att många inte tänker på det!

elvira.horseworld.se

kampfrieser
1

Det krävs ju mycket drag för att nosryggen ska knäckas, samma drag i munnen fördärvar såklart också! Det tillhör inte direkt vanligheten att nosben eller hakor förstörs. Skillnaden är väl mest att nästan alla lär sig rida på bett (kan ju diskuteras om alla verkligen LÄR sig förvisso men det hör inte hit) och det är väldigt sällan unga på ridskolor eller så får lära sig hack, tyvärr.

Traditionella bett är fortfarande normen, dock tycker jag man kan se att fler och fler rider på hack eller sidepull, vilket är toppen! Vet man som sagt hur man ska rida med det är det helt klart bäst för hästen.

Gladflicka
0

Novabett kanske kan vara ett alternativ? :)

strindberg07
0

Sidepull?

Ylwiz
0

Hackamore kan inte knäcka nosbenet om det sitter korrekt! ;)