Kimblewickbett
Något jag funderat lite på under 2014 är kimblewickbettet, helt från ingenstans så använder plötsligt "alla" detta bett. De som aldrig skulle vilja stoppa ett bett i munnen på sin häst använder det, de används inom AR (akademisk ridkonst), inom hoppning, uteritter osv. Med alla menar jag givetvis inte alla, de jag försöker förmedla är att jag tycker att jag har upplevt att detta bett har blivit väääldigt populärt. Det jag undrar är varför? Av ren nyfikenhet :) Någon som har några idéer eller upplever samma sak? :) Eller kanske själv använder detta?
Avtagbar kedja, går att placera tyglarna på olika ställen i bettringen för att få lite hävstång. Utan kedja och med tyglarna i de stora ringarna är det som vilket rakt-2/3delat som helst.
Jo jag förstår hur bettet verkar, bara inte varför det helt plötsligt blivit så populärt :)
Min teori är att folk insätt att pessoa är en bett med dålig inverkan och hittat ett bättre och det är kimbelwik som blivit ett bra allternativ finns olika sätt att plasera tyglarna beroende på hur hästen är den dagen kanske man behöver mer eller mindre effekt , den har kedja och funkar ju som en kandar stång som man kan ersätta i AR istället för att ha en sådan traditionell den har olika grader medan en stång inte har det, Pelham har också blivit mer populart men inte lika de är inte lika tympligt då de har 2 ringar och ser nästan lite jobbigt att ha och ör lite otympligt planerade ringar och inte stilrent medan kimbelwik är både flexibelt , fler grader ,stilrent och fler funktioner samtidigt som diskret men mycket i 1. Och folk bar blivit mer medvetna om att detbfinns bättre alternativ hästvärlden har moderniserats Och insätt att de har en bra och bättre inverkan än vad många omoderna bett har som kan skapa obehag tex Pessoa eller snarast en mindre rent av dålig inverkan . Men det är en teori
#1 Sätter man i stora ringen blir det skarpast för övrigt :p
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
#4 Det låter väldigt orimligt. Hur tänker du då? Kan tänka mig att hävstången knappt tar alls om tygeln är fäst i det övre hålet, men med tygeln i den stora ringen hamnar ju tygeln högre upp än om den vore fäst i det nedersta hålet. Detta eftersom skänkeln är en D-ring tänker jag, och om handen har en normal, buren position.
#0 Jag tror att jaktkandaret/kimblewickbettet har blivit mer uppmärksammat på senare tid då det är ett förhållandevis reglerbart alternativ till andra skarpare (men även mildare) betslingar. Jag gillar främst att skänkeln är kortare än på många andra hävstångsbett och att det har en kindkedja som hindrar bettet från att 'ta för mycket'. Jag använder kimblewick vid igångsättning efter vila då hästen gärna blir lite för ivrig på exempelvis uteritter, annars gäller oftast vanligt tränsbett.
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
Ska försöka förklara så bra som möjligt typ x)
Tygeln hamnar inte högre upp utan längre ner när man tar i tygeln. Precis som jag markerade ut på bilden och därför blir det starkare. Var iaf va dom på hööks och alla jag pratat om ang kimblewick sagt till mig och låter mest rimligt om du tänker på det.
#6 Nej, det låter faktiskt inte mer rimligt för att jag tänker på det. 😛
Den bilden du använder visar
1. en häst bakom lodplanet
2. hur bettet påverkas när tygeln är fäst i det nedre hålet, inte stora ringen
3. att vinkeln mellan skänkeln och hästens mun är mer än 45 grader, kedjan är alltså för löst spänd och bettet är överrörligt.
Så länge tygeln inte är begränsad, t.ex. av friktion eller av ett litet utrymme (som de två hålen i skänklarna) så kommer tygeln att sträva efter att hamna så långt ifrån mundelen på bettet som möjligt när ryttaren tar i tygeln (i vågrät riktning). Metallen på bettet erbjuder typ ingen friktion, och formen på skänkeln gör att tygeln automatiskt glider till punkten längst ifrån, dvs neråt när tygeln är hängande, och 'bakåt' vid tygelfattning. Hur skarp vinkeln på skänkeln blir i förhållande till hästens mun när tygeln är fäst i den stora ringen beror på vilken kraft som håller emot i tygeln, förutsatt att kedjan är tillräckligt spänd. När tygeln är fäst i det nedre hålet spelar det roll för vinkeln även när en liten kraft används i tygeln då tygeln inte kan löpa fritt längs skänkeln. Den röda linjen du ritat på bilden stämmer på så vis att tygeln strävar så långt från mundelen som möjligt, men den röda linjen hade inte utgått från så långt ner på skänkeln OM kindkedjan varit tillräckligt spänd och hästen inte gått bakom lod.
Bifogar en snabb illustration som visar hur jag tänker mig att det 'ska' se ut som kindkedjan hindrar skänkeln från att vrida sig mer än 45 grader, och hästen har sitt huvud närmare lodplanet.🙂
//Emma
Tack för svar! Min tanke har också varit att det blivit typ ett bättre alternativ för pessoa eller lättare alternativ än pelham.
Angående hur skarpt bettet blir när man har i stora ringen, jag kan tänka mig att tygeln faktiskt kan hamna längst ner så att bettet ger hävstångseffekt. Vill man ha "vanlig" effekt så ska man nog rida på ett annat bett :)
#9 Den bilden kan man ju knappt se något alls på 🤔 Försöker man urskilja skänkeln och tygeln tycker jag dock den stöder min teori bättre. Sitter vi och har olika definition på vad som är ner?
//Emma
Håller med 9 ser inte ut som att dina tyglar är längst ner och sitter man med breda händer eller tycker ner händerna hamnar ju tyglarna dör nere
Nedå!
Jag menade att min häst inte går bakom lod, Här har jag det i översta lilla ringen. :)
Kan ta en bättre bild imorgon hur jag menade :))
Sen kan man ju alltid använda bettlöst😃Jag går och hoppas på att det ska bli nästa "trend", men det är ju knappast troligt…
#13 Det här med att bett skadar hästen ultramegamycket har ju varit hela 2014? Eller menar du typ hackamore?
Jag hoppas också att det blir en trend så att vi får se fler med bettlöst! Absolut att det är vanligare nu än tidigare men tycker att det även blivit ett litet "bakslag", kimblewickbettet har enligt mig blivit lite väl populärt.. :) Bettlöst i hoppning är ju på G, fler har tävlat i endast repgrimma. Får hoppas att det fortsätter :) Och att något händer i dressyren och övriga grenar. Något geni har ju tagit bort det bettlösa alternativet i travsporten 😕😕😕
Tror att de bettlösa alternativen skulle vara mycket hjälpta av att bli tillåtna på tävling, då skulle många fler vilja prova det. Tycker dock inte att alla bettlösa alternativ förtjänar att höjas till skyarna. Liksom andra djur (och människor) är ju hästar känsliga runt hela huvudet och med en oförsiktig hand (eller en olycka) kan mycket skada tillfogas även om inget bett finns i munnen. Hur det än är så placeras många av de bettlösa alternativen på utsidan hästens käke och tänder, och hackamore exempelvis verkar ju med samma hävstång i nacken som andra stångbett.
Hade för övrigt varit intressant att se en (rid)grimma i slätt (inte flätat) läder som är smal och nätt liksom en repgrimma. 🙂 Tänker att läder går sönder såå mycket lättare än en repgrimma med knutar, om olyckan skulle vara framme.
//Emma
#16 Ja, så har jag också upplevt det. Hör ofta folk som vill rida deras hästar på bettlöst men inte kan för att de tävlar… Givetvis finns det mindre bra exempel på bettlösa träns, hackamore är ett sådant. Men det finns ju även många bra bettlösa alternativ idag :) Det finns alternativ som även passar en häst som min som ogillar sidepull, upplevde tidigare att det var mest sidepull eller hööks cross under som man kunde hitta,så är det ju inte idag :) (Räknar inte vanligt hack som bettlöst)
Ett kimblewick inverkar vridande framåt i munnen, det är något som rekommenderas av en viss gren av tandläkare för att skydda tänderna. Det är samma effekt som pelham men med kortare skänklar. Populariteten kommer väl av att se vad andra har och att det berättas "hur bra hästen går". Jag har rakt kimblewick hemma, men mina hästar svarar inte så bra på det, den ena blir styv o dom andra fipplar o slår med huvudet. En gång i tiden hade jag ett kimblewick med tungfrihet, red med det en månad på en häst som börjat lägga tungan över bettet. Han var mjukt som smör i munnen alltid, men tänkte tungfriheten skulle vara något för honom. Tji fick jag när det var dags för årliga tandläkarbesöket o min stackars häst hade stora blåmärken på lanerna! Tungfrihet och stångverkan lägger all kraft på lanerna o där tar vävnaderna stryk! Hade inte tagit hårt i honom, han är som sagt alltid mjuk. Ändå dessa skador! Så kimblewick i all ära, men tips till andra -undvik tungfriheten!
#18 Har samma erfarenhet som dig kvekki av tungfrihet, även de flesta hästtandläkare jag pratat med har sagt att tungfrihet oftast inte är någon bra idé.. :)
Det har bra inverkan på hästen utan att bli för skarpt och det är snällt mot hästens mun pga kedjan och hävstångseffekten
Är hävstångseffekt snällt? nu får du gärna förklara😃
#21 Hävstång med rak mundel är snällt mot hästens tänder eftersom det inverkar framåt i munnen istället för att dras bak mot tänderna. HUR snällt det sen är beror helt på handen som håller i det! :-)
#21 vanliga bett med rörliga eller fasta ringar är snällare än hävstångs bett. Men måste man dra och slita i ett vanligt bett för att hästen är för stark är hävstångs bett bättre.