Löshoppning....
Hejsan allihopa , Idag löshoppade jag min varmblods valack, han var jätte duktig men vi tränade små hinder idag.. Tränade mest avstånd och galoppen , han ville inget annat än att hoppa och galoppera , Lös hoppade i ca 30 minuter, då var han dock jätte blöt i svett, för att han bara galopperade och galopperade, Fick dock stopp på honom när jag satte på honom grimmskaftet, då lugnade han ner sig, så jag knöt det runt halsen på honom och tränade lite NH innanför löshoppnings ringen i Skritt, han var jätte duktig,
När han hoppade tränade vi 2 galoppsprång mellan varje hinder, sen kortade jag av till 1 sen blev det 3 studs vilket han tyckte var väldigt kul , men jag måste säga att han var på tränings humör idag , Mer possitiv till arbete har jag aldrig sett honom , Han är nog född till att vara en Hopphäst tror jag,
Till helgen , dvs 8:e September Skall vi göra våran LD och LC debut (klubb Tävling) (Clear round) Vilket jag längtar efter, så man kan visa vissa personer att TRAVARE kan HOPPA! , det är nämligen en på våran ridskola, som har egen häst, men flyttat den därifrån för ett år sen nu (ca) som säger att travare inte kan hoppa rent , då hon hela tiden frågar mig när jag skall skaffa mig en riktig "ridhäst", Hästar blir till det man gör dom till, dom väljer inte dirket,
Vad tycker ni att jag skall säga till denna person som inte förstår att alla hästar kan hoppa om dom vill , Och Dominate Crown, "lukas" som min häst heter, vill verkligen hoppa,
Nu skall jag sova, har stall jour i morgon hela dagen , Svara gärna Mvh malin

säga? visa bilden. den talar väl för sig själv? =)
Putt ^^
Vilken söt mur ^^
Jag vill bara påminna om att man inte bör låta dem hoppa mer än max 8-10 språng när man löshoppar. Det tar mer på krafterna än man kan tro…

8-10?! Man gör väl mer när man hopptränar? Jag kan hålla med om 8-10 stora språng, men om man gör annat emellan och hästen får vila kan man nog ta fler på låg höjd. Om det finns skäl till det.
Idag löshoppade jag lukas igen :P i 30 minuter ^^ Vi kom upp i 150 idag :D , ville testa hans gränser :P han blev feg när jag la upp 160 , så jag lät han hoppa 150 en gång till då FLÖÖÖG han över, han var MINST 50 cm över med fram och bakbenen! . fatta vilken häst :D , har allt på film , synd bara att han inte hoppade 160 , det hade varit såå kul att se :D , för han själv är 165 :P ^^ men med rätt träning och rätt mängd mat så kommer han nog klara det om nått år , siktar inte på att han ska klara de typ om två månader men två år ^^ då kanske :P då är han 13 :P han startade sin hopp kariär som 11 åring :P , det är väl en bra ålder att rida in en häst ? , vad tycker ni ? är det en sent tagen häst eller ? haha , ne men skämt och sido :P så kan man juh s'ga att han är inte FÖRSTÖRD av travet :D , då han som unghäst bara blev tränad i trav, då han gillade att galoppera och galopperade bort sig i varje kval :P ^^, så jag har en trav tränad travare :d men gick som 9 åring ( dock trånings tid) 1.19,7 ^^
#8 Få vi inte se filmen? :D
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Ja det skulle va kul att se filmen :D travare är otroliga :D
tyvärr har jag den på video band :S :( , väldigt synd , men ska försöka få ut den på datorn :P ^^
Tja, gör som ni vill, men faktum är att det tar mer på dem än man kan tro att löshoppa. På treårstest och kvalitetsbedömningar är det faktiskt angivet att de max får hoppa 10 språng - eller ja, 10 gånger då, det är ju ett litet skutt över hjälphindret också….

Anna.Lundin helt rätt, det sliter mer än man tror MAX tio gånger om man nu vill att hästen ska hålla. Det är nyttigt och kul för hästarna att löshoppar men tungt och sliter.
Det är samma med många som hopptränar, det blir alldeles för många språng på en träningsdag. När det gäller tävling då kan det bli fler språng, men den som tävlar maraton tränar inte en maraton i veckan. Man bör också tänka sig för hur många starter man tar på en dag. Om man nu vill att hästen ska hålla flera år och det inte är en slit och släng pryl/häst (triangelmärkta hästar finns det för många av redan)
Min häst Löshoppas ca 1 gång i månaden , annars jobbar vi dressyr och bommarbete, och lite små hinder nån gång, dvs markarbete , sen så försöker jag stoppa honom men så fort hindret är för lågt som han tycker när vi löshoppar så hoppar han antingen 1 meter över eller bara travar över det .. Sen så tycker han det är jätte kul , jag lös hoppar honom max 3 vändor på 145 - 150, nå mer vill jag inte , för då kan det bli att han bir förstörd så efter han hoppat 150 så gick jag ner till 110, sen 90 sen bara en bom på backen sen fick han trava och skritta av .. vad tycker ni ? är det fel att lägga ner det så mkt direkt ?.. även hästen anpassar sig direkt ?

#15 låter väll bra om det inte blir för många låga språng, landningarna sliter.
det är två språng? .

#17 det låter bra mycket bra. Problemet är att många tycker hoppning är så kul att det är svårt att sluta i tid. Vacker häst du har föresten
Jag sutar när jag ser att hästen blir trött, dvs efter några språng , men han vill ändå hoppa mer :D , så jag låter han gå på en bom på backen, som han hoppar över det tycker han är skit kul :D

Hm.. Har för mig att någon tränare sagt till mig att hoppar man hinder som inte når högre än hästens framknän, kan man i stort sett hoppa 6 dagar i veckan, några (5-7?) skutt varje gång så länge hästen ser fram emot hindren? Detta för att stimulera hästen och inte "enbart" rida markarbete. Eller dessa språng kanske går under namnet markarbete..? En fundering bara :)
när jag HOPPAR så hoppar jag ca 90 1 meter med min häst, annars så rider vi markarbete , dvs att ett hinder är max 40 cm :D , och varje gång vi tränar med bommar eller små hinder har han öronen frammåt och går knappt att stoppa :D , det tycker jag är väldigt kul , han har efter olyckat tagit sig väldigt bra och vägrar aldrig, om det inte är Läääääskigt ^^ när tex olika färger på alla bommar, konstiga plank och stora murar :D ,

Det är rätt stor skillnad på 8-10 språng och 10 varv i löshoppningningsringen… Dessutom bör man ju träna även på det så att hästen orkar (om man nu ska visa den så menar jag). Lite trött nu så jag hoppas jag gör mig förstådd. Jag börjar alltid med ett par omgångar lågt (tänker nu erfaren häst); 60-70 på andra hindret. Sedan höjer jag en lagom bit per omgång om det går bra. Den höjden som hästen anstränger sig på (tar i) får den hoppa ett par- tre gånger. Avslutar sedan med lägre igen. Höjden beror på hästens utbildningsnivå.
Jag håller med om att man inte ska slita på hästen i onödan med att hoppa högt. Men jag anser inte att det är jobbigare att löshoppa småhinder än att hoppa småhinder uppsuttet. Däremot tror jag att många glömmer att låta hästen pusta emellan. Jag tycker att det är en bra idé att låta hästen skritta lite i mitten för att den inte ska få mjölksyra. Det finns ju annat man kan träna under tiden! Det händer också att jag löshoppar med studs. Då är det sällan högre än 70 någonstans i serien (brukar ha fem studs efter uppvärmningen).
okeej :d min får alltid pusta 10 min efter en lite längre uppvärming, sen hoppa rtt hinder från upp värmningen sen börja höja sen pusta 5 minuter, sen hoppa ett högt hinder sen hoppa ner hästen :P
När man löshoppar så finns det massor att tänka på.
A att man är konsekvent, man bygger inte om serier från kombinationer med olika antal galoppsprång emellan för att sedan bygga om det till ett studs.
Man kan börja med en trestuds och sedan ta bort mittenhindret men man börjar inte med kombinationer av olika slag och bygger om till studs när hästen är trött och ouppmärksam.
B man ska inte låta hästen hoppa mer än 8-10 språng. Man börjar med att låta hästen galoppera igenom serien med bommarna på marken en eller två gånger. Därefter sätter man upp hjälphindret och själva hindret på en låg ingångshöjd och låter hästen gå igenom en gång bland annat för avståndskontroll. Sedan kan man höja lite och hoppa de sprången och sista varvet sänker man hindret och låter hästen få ett enkelt slutsprång.
Denna metod för löshoppning är den som lärs ut på Ridskolan Strömsholm och som lärts ut sedan tidernas begynnelse.
Löshoppning är till för att utbilda unga hästar över hinder och för gamla hästar för kul omväxling och gymnastik och ingenting annat.
Dock finns det alltid okunnigt folk som fått för sig att löshoppning är till för att pressa skiten ur hästarna bara för att man ska kunna säga "min häst hoppar minsann 1.60m"
För er som tänker hoppa på mig nu och tala om att jag har fel så kan jag direkt här och nu påpeka att jag är RIK-II utbildad ridlärare och faktiskt vet vad jag talar om i detta ämne!

Alezan - menar du 8-10 språng eller 8-10 varv genom ringen? För om det bara är 8-10 språng har jag gjort kraftigt fel, enligt dig. Alla som tror att de har ett facit har automatiskt fel eftersom alla är individer och man måste anpassa sig.
Men det är många bra tips du kommer med…
#25 det är 8-10 varv i ringen som avses, såvida man inte har mastodontserier av någon anledning som jag inte kan begripa…
De råd som alezan ger är framtagna för att man inte ska slita ut hästen på att löshoppa den. Att hålla på att löshoppa i en halvtimme som skrivits ovan kanske inte tröttar ut hästen synligt, men eftersom hästen inte går i samma balans som om den rids så sliter det MER på kroppen och benen att löshoppa än att hoppa uppsuttet.
Kom också ihåg att en studsserie är bland det jobbigaste som finns för hästen! Att hålla på att hoppa genom en sådan femtioelva gånger gör betydligt mer skada än nytta!
Sen, om man ska jämföra med uppsuttna hoppträningar så har jag i MÅNGA år propagerat emot hoppträningar på bortåt 100 språng eller ännu mer. Detta är vansinne enligt vad jag fått lära mig. Man behöver inte göra alla övningar samma dag, bättre i så fall att hoppa färre språng och tre gånger i veckan.

Jag håller definitivt med om att man inte ska hålla på för länge eller blanda för mycket, men jag är mkt osäker på att ryttaren i de flesta fall hjälper hästen. En häst utan ryttare går inte i samma form som med, men behöver ju heller inte det. Hur den balanserar upp sig beror ju på hur den är byggd.
Ang. hoppträningar så är min erfarenhet att den största delen av träningen handlar om teknik och sker över små hinder på 50-60 cm, eller bommar på olika höjd. Avslutningsvis en eller två banor på anpassad höjd…
#27 - Pja, det beror nog på vilka tränare man har sett in action….
Jag har sett allt från höjdhoppningstävlingar och oavbruten hoppning i 1½ timme (med A-tränare, märk väl!), till betydligt bättre anpassad träning på små hinder.
8-10 varv ger 8-10 språng över själva hindret eftersom man oftast bygger löshoppning med ett hjälphinder och ett galoppsprång fram till ett stigsprångsliknande hinder mao hjälphindret räknas inte med i språngantalet.

Var på föreläsning inför treårstester uppe i jämtland gällande löshoppning. Det skulle hållas löshoppningskurs inför stundande tester.
Föreläsare var en veterinär med stooor erfarenhet, kommeri nte ihåg hans efternamn det var långt och svårstavat.. Lars R.. tror att densamme är landslagsveterinär för distanslaget!?
Jo, han poängterade att vi inte skulle höja utan ha lägre serier för att bygga upp styrka, kondition och smidighet.. Det var inte studs utan hjälphinder- oxer-hjälphinde-roxer mm.. sen är tempot en mördare- många hästar rusar i löshoppningen ( många ägare jagar på sina hästar på tok för mkt) Tror att det var en 6-8 gånger vi skulle träffas och träna ( kanske var fler) höjning av sista hindret gjordes bara de sista gångerna. samt bara två hinder..
Det är mkt mkt lätt att man får övertänjningskador på sina hästar om man låter dem hoppa för mkt.. syra i musklerna mkt mkt lätt att få skador..
Vet inte hur många gånger man ser hästar som verkligen ligger i kurvan och kastar sig över de hinder som finns..

Ett språng är ett språng. Om man inte räknar låga hinder alls blir det ju galet.
#31 Det är i alla fall så man räknar. Men om det gör dig mindre förvirrad så kan du ju maximera till 8-10 VARV i löshoppningsringen.
#31 Det är i alla fall så man räknar. Men om det gör dig mindre förvirrad så kan du ju maximera till 8-10 VARV i löshoppningsringen.

För om man bara räknar stora språng blir räknas ju inte uppvärmningen… Äsch, nu tjatar jag. Lätt att bli förvirrad, definitivt. Snart är det dags för min lilla att börja lös"hoppa" nergrävda bommar. Hon fick springa lite i ridhuset idag för att filmas lite - är sååå fin! *lycklig*
Fast i dessa 8-10 språng/varv i ringen ingår ALLA varven då de hoppar över hinder!
Dvs även de första med 40cm-skutt, om man har det så….

Då faller ju genast alla argument som har framförts… Men som vanligt handlar det väl om individer och hur mycket de anstränger sig.
#36 Det är mer än bara ansträngningen som sliter på dem. Hur benen tar stryk ser du inte förrän det är för sent…
Jag har löshoppat en hel del, både när jag arbetade hos en hästutbildare och senare även själv. Jag har visat fram unghäst på treårstest, som fått högsta poäng på sin löshoppning. Och jag har ALDRIG hoppat dem mer än dessa 8-10 varv i ringen, inte ens när de avslutat med hinder på 130-140.
Jag kan liksom inte se en endaste anledning till att hoppa dem fler gånger. De brukar vara tillräckligt trötta ändå.

En fråga….. jag har alltid fått för mig att löshoppning är UTAN ryttare…. har jag fel där?
#38 Du har helt rätt…

Och jag undrar varför man lägger upp bilder på häst som hoppar uppsuttet i en tråd om löshoppning?

#37 Då utgår jag från att du bara pratar om taxeringsträning med höjd, inte låga studs? Självklart sliter det på benen att hoppa myckat, men det sliter mer att hoppa högt än lågt. Att du inte kan se en anledning till att ändra din träning kan kanske ha att göra med att du är nöjd, och det är väl bra? Men det betyder inte att jag är nöjd med att jobba på det sättet… Nu dröjer det innan Stella ska tränas på det sättet, men då kommer jag fokusera på att det ska bli bra, inte räkna språng.
#41 Jag fick en gång lära mig av min gamla tränare (A-tränare som tävlat på landslagsnivå i mååånga år) att man måste lära sig att sluta när det är "näst bäst", dvs inte hålla på och hoppa och hoppa tills det är bra utan nöja sig med att det är ganska bra.
ALLTFÖR många har tränat sönder sina hästar genom att hoppa för många gånger, oavsett om det är högt eller lågt.
Jag hoppar inte mer än 8-10 gånger oavsett om jag hoppar högt eller lågt. Hoppar sällan över 1 m med dem, för övrigt, eftersom det inte är höjdhoppning som är viktigt utan att hästen får förtroende för sin egen hoppning och känner att den klarar av det och orkar med.
Och att hoppa studs vid löshoppning är även det jobbigt för hästen, så jag menar ÄVEN det. Man ska inte hoppa studs särskilt många gånger oavsett om man löshoppar eller hoppar uppsuttet. I lagom mängd är det bra gymnastik, blir det för mycket så sliter det bara på hästen.

Anna, du säger många kloka saker som tål att tänkas på, men jag är fortfarande allergisk mot facit-tanken. Studs är jobbigt, men sliter inte lika mkt på benen (beroende på hur hästen hoppar såklart).
När jag säger att det ska bli bra menar jag inte nödvändigtvis perfekt. Men du verkar ha bestämt dig för att ditt sätt är det enda rätta. Jag tror på mitt sätt, med en ordentlig, långsam uppvärmning i skritt och trav. Uppvärmning över bommar och låga hinder, därefter serier som tränar hästen på något sätt. Om jag ska räkna varv i ringen som språng blir det svårt att dra gränsen för var sprången börjar. Samma sak med nervarvningen…
Därför kan jag inte acceptera ett facit med ett maxantal språng.

#38 Undrar precis som Malin om det spelar någon roll? Om jag t.ex. skriver en tråd om att Casa gick jättebra på träningen och slänger upp en bild där jag bara sitter på honom vid ett annat tillfälle, bara för att visa för andra hur han ser ut, spelar det någon roll? Eller om jag skapar en tråd att vi var på djursjukhuset med Casa och lägger upp en bild på honom i hagen, har det nån betydelse?!

#42 Alltså är en hopplektion, som är mer än 10 språng, helgalet? Jag förstår vad du menar, och många hoppar för mycket och för ofta. Fast 10 språng max varje gång…?

#46 tio anridingar är riktmärket ofta har man hjälphinder vid träning också. Men allt är ju en fråga om man vill att hästen ska hålla eller inte.

#47 Vid en vanlig träning? Med ryttare uppsutten? Jisses, isåfall kan jag ju inte tävla heller, det är ju 13-14 hinder på banan + ett par språng vid framhoppning!
Ok, att man inte ska "överhoppa" hästen, men är det inte att ta i och säga att man förstör sin häst om man åker på vanlig hoppträning eller tävling? Det beror ju på vad är för häst, hur man rider, vad är det för sorts träningar, hur resten av träningschemat ser ut och vilken svårighetsgrad man är på.
#44 Det är inte "Mitt sätt" jag redovisar, utan den gängse rekommendationen som lärs ut på alla våra stora lärosäten. Den metod man rekommenderar vid all unghästträning, för att inte slita ut dem i förtid.
Det är inget "facit" och du får göra precis som du vill. Men det kan ju vara bra att känna till att detta är vad som rekommenderas, för hästens skull.

#48 jag säger bara vad veterinärer sagt till mig, dom håller inte för det ett helt liv ut (vissa undantag finns, så klart) Vi ser hästarna friska i stallet och veterinärerna ser dom på kliniken när dom är utslitna.
Det är onödigt att låta hästen hoppa mer än 10 varv vid löshoppning, fler varv ger ändå inte hästen något. Tio varv det blir 20 språng det, ungefär som en tävlingsklass.
Ingen som undrar varför hästar får kotledsinflammation?

Vill folk slita ut sina hästarns ben m.m genom o låta dem hoppa hu rmycket som helst så får dem väl göra det!
#50 jag håller med dig sista kommentaren,.. "ingen som undrar varför hästar får kotledsinflammation"…
Man blir ju rädd när man läser hur folk låter sina hästar hoppa hur som helst och med olika kombinationer m.m… Det är bättre för hästen att få hoppa med ryttare lite mer kontrollerat än att löshoppa dem flera dar i rad.. Jaja.. d e bara vad ja tycker..
Alla gör som dem vill me sin häst. Men men… Man slutar aldrig o förvånas..

Nu har jag ingen aktuell källhänvisning på detta, men om mitt minne inte spelar mig ett spratt så tar det två år att bygga upp senor. Detta gör man genom att träna hästen på varierat underlag. Även hårt. Min plan är att variera med promenader, så småningom tömkörning och körning på vägar, löshoppning och longering i ridhuset, promenader i skogen och longering även på vall. Då även över hinder (i skogen med, om jag inte stör hästen). Successiv uppbyggnad av Stellas kropp under en treårsperiod innan inridning. Jag har börjat med att släppa henne lös i ridhuset, valfri gångart. "Undersök."
Kotledsinflammation har jag för mig har härletts mer till slitage på böjt spår - longering eller "nötning" på volt vid ridning. Detta har jag heller ingen källhänvisning till. Kanske hinner jag fixa till det i helgen. Eller så upptäcker jag att jag har fel…
Om det är någon som tror att jag tänker löshoppa effektivt en halvtimme varje vecka i tre år så ber jag om ursäkt, för då måste jag ha varit väldigt otydlig.
Vill man inte tänka själv är det nog jättebra att gå efter regeln max 10 varv i ringen. Men se till att värma upp hästen först! Det är något som jag tycker att många är dåliga på.