**Hmm, hört om hoppning...
Hej!
jag undrar - Stämmer det att hästen hoppar bra om den "slår/lyfter med svansen" vid/efter hoppet..?! Efter förra hoppträningen sa en stallkompis att Yrla hoppade så fint, "slår med svansen över hindret, som tävlingshästar i hoppning gör…" Själv vart jag ett stort frågtecken..
Jomen så hoppar många duktiga hästar och det där med svansen är ett tecken på att de använder ryggen = bra.., fick jag som svar.
Nu undrar jag, är detta sant? Man får ju höra så mycket, så jag vänder mig till er hoppkunniga =) Dessutom ser jag nu på film att Yrla gör såhär titt som tätt, så självklart vill man veta om det är bra eller dåligt. eller neutralt =)
Mvh Tessan

Jag har inte hört just det men att dom är koncentrerade och avslappnade om dom har svansen högt. Vet inte om ens det stämmer.
Ingen som vet..??

Många tävlingshästar gör så, vet inte vad det betyder ..
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

att slå med svansen låter ju inte så harmoniskt, men jag vet inte..

Jag har faktiskt ingen aning… Men hennes uttalande låter lite okunnigt "Hästen hoppar bra för att den slår med svansen som de i de stora tävlingarna"… Men svansen lyfts ju på vägen mer mkt pga luften (tror ajg…)
#6: nej det gör det inte, men om det stämmer att hästen tar i med ryggen, är det ju inte konstigt om svansen "föjer med" så att säga..
#7: Ja hon menade säkert inte att det var därför, men jag tror att hon ville komma fram till att denna "svansgrejjen" betyder att hästen tar i ordentligt med ryggen - så som många tävlingshästar gör… = bra, då hoppar hästen på ett bra sätt.
men visst, det var en smula konstig kommentar =) Men jag blev väldigt nyfiken för nu när jag tänker på det. ser jag att min pålla gör såhär efter många hinder, särskilt de högre..

Jag skulle inte tro att det påverkar hästens hoppförmåga Bättre att slå med svansen vid hoppet, utan snarare sämre. Sedan att värlsmästar hästarna gör det betyder ju inte att det är ngt bra eller gör hoppen bättre, den motiveringen fungerar väldigt sällan :p
Nej det köper inte jag heller automatiskt, men om nu hästen tar i med ryggen över hoppet - blir det då inte naturligt att svansen -svansroten följer denna rörelse --> svansen rör sig extra…?
Bara en tanke - har ingen aning =) Får fråga hopptränaren - som vanligt =)
Jag läste i en gammal serietidning att det sägs (eller sades på den tiden iallafall) att om man känner hästens svans på hjälmen när den landar, är det en bra hopphäst. Låter ju dock skumt. :P
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Nu har inte jag orkat öppna dina filmer för att se dina exempel, så vi kanske inte tänker på exakt detsamma.
Svansen bör lyftas ut ifrån kroppen vid lyftet och även i hoppet, liksom när hästen rids korrekt, eftersom den kommer upp med ryggraden. Men att svänga med svansen åt sidan blir fel, eftersom du då inte har ryggen korrekt med dig skulle jag tro och den heller inte spänner ryggraden uppåt i hoppet…

Det är väl skillnad åxå på att slå med svansen och att lyfta den..
#12: Förstår att du inte orkar kika på filmerna snuttan men om du hade sett dessa klipp, så hade du förstått att jag menar att svansen rör sig uppåt i hoppet/landningen och inte åt sidan =) - Kan försöka ordna ett foto på det hela.
Intressant Attlid! Håller förvisso med om att det låter skumt men det ligger kanske en del sanning i det.. På något lustigt sätt =)
#14 Jo lite intressant är det, på höga hinder har man ju sett att hästarnas svansar nästan rör vid ryttarens hjälm, eller ja, rör sig i den riktningen iallafall.

#15 det beror väl på hur lång svans hästen har och ryttarens sits 

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#16 Haha jo det är klart!

Jag har hört att om hästen slår med svansen är den irriterad, tycker inte det är riktigt skönt ngnstans, typ att den har ont. Men det är väl mera åt sidan och runt och lite överallt.. kan tyärr inte se dina filmer, så jag vet inte hur du menar.. =/ men om hon tycker det är roligt och sådär är det ju ingenting att bry sig om hur svansen rör sig.. det är nog inte det som spelar roll hur bra hästen är.. låter konstigt ;)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

jag tror att tessa menar att svansen slås rakt upp över ryggen när hästen hoppar. ?
Jag har hört precis samma sak sägas av komentatorer under tävlingar sända på SVT.. på det sätt som Lisette beskriver!!
precis, jag tror att Lisette och jag pratar om samma sak.. =)
#21: Vad sa kommentatorerna om det hela då, mer än det Lisette skriver - minns du? *nyfiken*
Jag ska försöka ordna fram en bild på vad jag menar..

Jag har oxå hört det,men jag har ingen aning om det är sant:)
#23: Vad har du hört?

Hur skulle det vara bra att hästen slår svansen rakt upp?
Vilken kommentator var det som sa det? Och sa den det på skämt? Förklaring till varför?

jag har oxå hört det faktiskt.

En kompis till mig sa att om hästen slår upp svansen över hindret så är det en bra hopphäst.Men jag vet som sagt inte om det är sant..
#27: Då är jag med och det är också vad jag hört.. fast självklart finns det många faktorer som gör en häst till bra hoppare eller inte, men att detta är EN god faktor..
jag har också hört att det är en god hopphäst om den slår upp med svansen! Tror att det var Parmler som sa det…eller AG!! ingen av dem är ju direkt okunninga!

Men ingen har hört eller kan räkna ut varför det skulle göra hoppet bättre eller varför ett bra hopp gör att hästen slåt svansen rakt upp..?
#30: jag får ju för mig att om hästen tar i med ryggen och kanske gör en form av "krökning" eller liknande, följer denna rörelse ut i svansroten och får svansen att röra sig på detta vis…?
Bara en gissning, har ingen aning =)

Men om hästen tar i med ryggen rätt i upphoppet (min bild anser jag gör det) så lyfter den svansen samtidigt som den rundar och tar i med ryggraden (eftersom det är en del utav ryggradens om följer ryggraden) och den kommer upp i en rudning, men skulle hästen sedan i själva hoppet slå den uppåt, så skulle det betyda, enligt min teori, att hästen isåfall sänker ryggen i hoppet, och det är inte ett bra hopp egentligen då…

En del hästar kanske är rädda att slå i svansen. Då lyfter den upp den när den hoppar. Långsökt kanske?!

Fast i såfall blir det ju ett spänt hopp, och det kan ju inte anses som något bra..? - Det är en förklaring till varför hästen skulle göra det dock, tycker inte alls det var långsökt :)

#34 tänkte på samma sak :)

mazze, det är precis så…
yes… som fuxen gör… vet ni, jag ska höra efter på b om ngn där kan ge en förklaring eller dementera…

Ha, ha det kanske inte var så långsökt då.
Om en häst slår med svansen över hindret "öppnar den upp bra" som man säger innom hoppningen. Då har den utan tvekan bra bakbensteknik.
#40: Tack för ett bra svar! Förklara gärna lite mer vad du menar med "öppnar den upp bra", vad innebär det..? =)
#41 När den öppnar upp bak så länger den bakbenen bakåt, liksom sträcker ut benet, istället för att dra dom under sig, eller spänna sig i hoppet.
#42; ok, och då blir det automatiskt en sådan svansrörelse som vi pratar om här?
#43 Ja, för hästen är avspänd samtidgt som den sträcker bakbenen och den avslappnade svansen "följer med" :)
#45 Ja precis. Men tekniken för hur en häst hoppar hör sällan till hur den är ridbar mellan hindrena. Din häst är en hopptalang skulle jag säga!
#46: Det är så det är alltså.. Tycker du det, vad kul! - vad får dig att tycka det? =)

Hästar som bär upp bra brukar ofta..kanske inte slå men slänga med svansen så jag tror det kan ha något sammband^^
Varför en häst slår med svansen när den hoppar ? . Den slår med svansen när den hoppar för att den arbetar med ryggen rätt och samtidigt den hoppar med "ryggen" hppar den med svansen eftersom dom sitter ihop ^^ :D
vad den gör med svansen är oviktigt, det man vill se är att den "öppnar upp" bak, att den vinklar sina bakben på ett särskillt sätt och att den inte drar in dem under magen.
(#50) Det är korrekt att det inte är viktigt HUR den gör med svansen, utan att det viktiga är att den öppnar upp bakbenen, dvs sträcker ut dem bakåt. Men det är ju också oftast så att OM de har en bra bekbensteknik så följer svansen med.
Det är också så att det faktiskt är viktigare med en bra bakbensteknik än en bra frambensteknik om hästen ska kunna nå de större klasserna, annars blir det oftast för svårt för den, ffa i kombinationer.
Ska se om jag kan få detta att funka:
Detta är alltså en stilstudie på ett språng vid löshoppning. På bild 5-8 ser man hur han "öppnar" med bakbenen och på bild 9 ser man även att svansen slår upp litegrann.
Detta var väl inte det bästa språng han gjort i sitt liv, men 2 månader senare fick han högsta betyg på treårstestet - 1010 för hoppningen.

Hur 17 kunde du sätta in så många foton på en gång????

Hur 17 kunde du sätta in så många foton på en gång????

gejsa de ligger uppe på hennes hemsida förmodligen

Men kan man det om den ligger där alltså? Sover du inte än förresten? :)

#5 bara att kopiera från sidan som bilderna ligger på o klistra in i inlägget. =)