Fullblod som allround
Hej på er.
Jag undrar lite varför så få är intresserade av Fullblod som allround häst??
Fullbloden brukar ju vara mycket samarbetsvilliga och har ofta anlag för både dressyr och hoppning.Ett fullblod som aldrig gått på banan har ju en enorm potencial.Der är ofta väl inrida och har börjat få sin utbildning i markarbete m.m.De är heller inte så dyra i regel just på grund av att folk inte fått upp intresset.
Skulle gärna höra lite hur tankarna går angående fullbloden//Sylvia
Men de är väl populära som ridhästar?
Den pållan jag klurar på är 62.5% fullblod

Det känns inte så.Mycket få som ringer på annons.Är de lite intresserade så vill de att en 3,5 åring ska kunna det mesta vilket ju är omöjligt.

#2 Fullblodet är ju i regel väldigt samarbetsvilligt och arbetsglad.De kräver ju visserligen rejält med mat de har bra förbränning
men de presterar ju också.
Kul att du kan tänka dig fullblod.

Jag tycker Fullblod är jätte vackra, och framförallt bra att rida. Håller även med dig om potencialen. Har ridit ngra fullblod innan och alla har visat intresse ute på banan.. !

Så roligt att få lite positiva reaktioner.Då kanske det finns hopp för Mr Labero att hitta en ryttar som vill föra honom framåt
Ja den hästen jag klurar på är inte renrasig utan med hblsblod också.. har blivit erbjuden henne i byte mot min behandlingslaser, även renrasigt fullblod har varit på tapeten!
Så du har ett fullblod som du tänkt sälja?

#7 Mjaaaa inte jag men dottern.Hon köpte honom för att starta honom i galopp.Men en skada som hon ådrog sig förra året har satt stopp på alla galopp planer för hennes del.Han har aldrig startat eller gått snabbjobb på banan.
Nu är han hos hennes syster som utbildar honom till rid häst.Han jobbas på marken och har blivit löshoppad.Med mycket gott resultat.Han taxerar hindrena på egen hand och är rädd om benen med andra ord lyfter dem ordentligt.Dessutom är han en otroligt trevlig individ och det kan ju skilja lite på olika fullblod.
#8 tråkigt att höra att hon har blivit skadad…

#9 Ja det var tungt för henne galoppen har varit hennes liv sedan hon var liten.Hon började med ponny galopp när vi flyttade ner till Skåne.Har utbildat sig och jobbat med detta sedan hon tog studenten.Blev Amatör tränare och amatör Jockey.Men alla hästar är iiiiiinte snälla.Så nu är det slut galopperat.Jag är glad att det inte gick värre.Änglavakt tror jag
jag har inget mot fullblod… finns många jättefina fullblod, även löphästar. om jag ville lägga tid på en billig häst så skulle jag utan tvekan välja en galoppör framför en travare. vet inte varför inte fler tänker så, kanske handlar om tillgången?
tips till de som vill skola om en galoppör:
för att göra det många gånger enklare så ställ ner hästen helt. helst på lösdrift i ett år ungefär. på det året varvar den ner, släpper mkt av löpmusklerna som annars är väldigt trista att hantera…. dom varvar ner i skallen också. jag skulle ta ett sto och passa på att betäcka henne så året blir så nyttigt som det bara går! eng. fullblod är godkänd inkorsning i många raser så det går att få gröna papper på avkomman dessutom.

Jag har inget emot fullblod heller. Har själv ett halvblod/fullblod 50%. :)

#11 Labero har aldrig startat.Blev visserligen inriden hos proffstränare.Han var klapphingst så ägaren ville inte kosta på honom kastreringen som ju blir lite dyrare. Han har nämligen så många hästar så då säljer han om de inte är start klara som tvååringar.Så han har inte galopptränats det senaste 1,5åren Har gått tillsammans med ston och valacker.Han är hur trevlig som helst.
Fick i dag höra att en del har fått för sig att fullbloden inte är hållbara.Vet inte var det kommer ifrån.Alla hästar behöver ju en bra grundträning för att hålla.
Valackerna är väl, väl så bra som ridhästar som ston.Däremot så är det väl just att man kanske inte vill betala knappt något,men ingen bra häst är ju gratis.
javisst… valacker är lika bra som ston, jag hade valt ett sto för att kunna betäcka det. hade jag inte velat gjort det så hade könet inte haft nån betydelse

Gillar fullblod.
Tyvärr har det varit en fråga om pris och tillgång när hästköp har varit på tapeten.
Ett fullblod är ju att föredra framför en travare då den faktiskt har galoppen med sig naturligt från början. Inget ont om travare *innan jag måste värja mig mot mobben med facklor och högafflar* men de har inte generellt (finns alltid undantag överallt) samma förutsättningar att komma högre i ridklasser.

Jaha då får jag väl slå ett slag för all duktiga fullblod som kan annat än galopp
De är himmla trevliga att ha och göra med.Vi har två ston och en valack kvar här hemma och stona ska förhoppningsvis betäckas.Det behövs kanske lite duktiga hästar som syns på tävlingsbanorna både i Hoppning Dressyr och fälttävlan så att fler vågar satsa på ett fullblod.
Finns ju travare som är jätteduktiga på annat än trav.

Absolut. Men! Dom är inte helt 100% byggda för ridning. Ett fullblod har från början "rätt" konstruktion.
För att vara hemskt. Det är troligare att ett fullblod går MSV hopp/dressyr än en travare.
Men båda har samma förutsättningar att vara en underbar kompis.

#17 Håller helt med dig.
Men jag har inte upplevt ngt större motstånd mot fullblod? eller det kanske finns bara att man har fokuserat så hårt på travaren?
MSV absolut inom alla grenar utom då kanske gångartstävlingar såsom tölt
Har för mig att amerikanerna med förkärlek red fullbod innan de kom över och köpte på sig europeiska hästar ( rider ju givetvis fortfarande fullblod men även hblhästar) Men ni får rätta mig om jag har fel för det är ngt jag bara fått för mig.. Tvkommentaror ngn gång på 90 talet
Kolla inde flesta fälttävlandshästarna… Största delen är fullblodskorsningar. Och fälttäland krävs de allround häst för.
Deras trav är kanske inte den allra bästa men… Galoppen desstu bättre!

Jag är väldigt glad i fullblod :) Jag har ju träffat en hel del genom åren också, då det är min syster favoritras, och hon har tagit många fullblod som gått på galoppbanan och sedan ridit till.
Nu i somras hjälpte jag henne att rida till ett fullblod som slutat med galopp efter en skada, han var ökänd på Jägers för att kasta av varenda jockey… Men vi hade inga problem, jag red honom och min syster sa vad jag skulle göra. Nu så tränar syrran han i hoppning, han går klockrent :) Sen har min syster så ett eget fullblod som hon haft i 8 år, han är superfin! Syrrans sambo har även hållt på en hel del med galopp, så det är därför det har blivit så mkt fullblod. Just det, nu blir det tjatigt ^^ Syrran jobbade på Jägers och red in fullblod, så jag har hört en massa historier…. Om ett par år ska jag ta mig en fullblod och rida till, hade jag tänkt. Finns så många som bara står efter en karriär på galoppen :/
Jag älskar araber och vill ha en själv. En del araber är väldigt livliga så därför vill inte många ha dom