AHA, kan det kanske vara så?
Jag fann denne artikel på en sida idag. Min häst gnager på inredningen, kanske har jag svaret här. Har väll fastnat i fodrandet sen tidigare ha ridit och skött tävlingshästar. Ibland får man nog tänka till lite.
Foder och stress
Många hästar drabbas av olika typer av stressymptom. Orsakerna till det varierar. Men inte sällan handlar det om brister i hästens vardagsmiljö. Vad det gäller foder så finns det en tendens bland en del hästägare att undervärdera hästens tuggbehov. Det vill säga man är väldigt noga med att ge rikligt med kraftfoder efter konstens alla regler. Däremot är man ofta mindre noga med hästens tillgång av grovfoder. Nu är det ju väldigt olika vad som gäller för vilken typ av häst man har. En högpresterande tävlingshäst måste självklart ha ett tillräckligt och noga avvägt kraftfodertillskott. Men faktum är att många hobby- och promenadhästar utfodras som om de vore högpresterande tävlingshästar.
En häst är skapt för att äta fiberrikt men proteinsnålt foder. Hästars magsäckar är mycket små i proportion till hästens storlek och skapta för att inta lite föda ofta. En häst i fritt tillstånd tuggar 17-18 timmar per dygn. En häst som utfodras med alltför stort kraftfodertillskott i förhållande till sin prestation och samtidigt har för dålig tillgång till grovfoder och är inaktiv större delen av dygnet riskerar att utveckla stressymptom. Det kan ge sig uttryck i att hästen vandrar i boxen, ger sig på och gnager på boxens inredning (dock ej att förväxla med krubbitare) eller andra former av "vävande" sysselsättningar. Det är viktigt att anpassa kraftfoderstatusen efter hästens prestation. Ställer man av hästen av olika orsaker så är det viktigt att man samtidigt dra ner på eller till och med upphör helt med kraftfodertillskottet. Grovfodret är inte bara hästens basfoder det ger också hästen stimulans, avkoppling och tillfredställer det viktiga tuggbehovet.
Rätt foder och fodermängd är också viktigt för hästens mag- och tarmsystem som är anpassat för hästens naturliga leverne på magra stäppområden. Fel sammansättning av foder och det faktum att hästen får för lite grovfoder kan i värsta fall orsaka kolikrelaterade tillstånd hos hästen.

I senaste numret av tidningen Hästfocus skriver agronomen Christina Planck en väldigt bra artikell.
Sammandrag från den:
"95% av sveriges hästar, om man räknar bort galoppörer och travhästar behöver bara gräs. Ett gräs/hö/ensilage av bra kvalite täcker deras behov av energi.
Hästar har ätis gräs i över sex miljoner år. Deras foderorgan utgör en femtedel av hästens vikt, utvinner allt hästen behöver ur gräset. Hästen är en sk grovfoderomvandlare och hela matsmältningsapparaten är anpassad för att utvinna näring ur gräs.
En hästs mättnadskänsla kommer av antalet tuggrörelser, alltså hur mycket ochhur länge den tuggar.Inte av hur mycket mat den den får i magen.Ett kilo torrt hö tar ca 40-45 minuter att tugga i sig. En häst gör ca 70 tuggrörelser i minuten.Det betyder att hästen gör ca 3000 tuggrörelser för att äta ett kilo hö. Ersätter man det med ett kilo kraftfoder, som tar 10 minuter att tugga i sig, upplever hästen ingen mättnadskänsla.Och den har ett enormt tuggbehov kvar att tillfredställa ! Vad resulterar det i ?
En häst ska ha en balanserad foderstat. Med det menas två saker:
Fysiologiskt: den ska täcka hästens tuggbehov och tillfredställa fodersmältningsapparaten så den fungerar optimalt.
Näringsmässigt: den ska varje dag ge hästen de näringsämnen den behöver."
Artikeln fortsätter med mycket annan bra information….klart köpvärt :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

ja, det är Christina Planch,s häfte som jag har bl a och läser i när jag vill veta något. Hon är duktig. Mycket hö resp hösilge rekomenderas.

Jag har köpt hennes bok om foderlära :o)
Den är jätte bra men iom att jag har så svårt för att ta in text jag läser tar det tid att förstå allt…jag måste liksom läsa om texten några gånger innan det börjar smälta in vad det står.
Det gäller bara faktaböcker konstigt nog….vanlig skönlitteratur är inga som helst problem =o/

#3 för mig är det tvärt om.
Artikeln om utfodring i häst Focus var bra, tänk om folk kunde följa det. Hö som bas, hur rätt känns inte det om man tänker efter.
#0 kan du ge en länk till varifrån du citerat? Det är lättare att bedöma trovärdigheten då

#4 Har jag någon slags "omvänd dyslexi" då tro ? 
All annan text jag läser är det problemfritt, jag läser väldigt snabbt…lite för snabbt ibland ;o)…under påskveckan läste jag 3 böcker på 2 dagar…det är när det är fakta i skrift som det hakar sig….undrar om det beror på att jag är lite perfektionist och drar åt kontrollfreak håller i vissa avseende (så nu har jag avslöjat mig om hurdan jag kan vara *fniss*)
Här kommer adressen till sidan. ja tyck det ä en bra side, har fått månge tips där.

#3# Jag är nog lite sådan också. Om jag inte är riktigt intresserad så får jag inte in texten i huvudet. Men vill jag verkligen lära mig så fattar jag oftast. Men det här med foder tog mig många månader innan jag fattade helt. Men det är iaf det häftet som gjorde att jag förstod hur jag skulle göra med foderstater bl a. Mycket intressant.

#7 Jo det är klart, intresset spelar väldigt stor roll..det är väl därför det var så jobbigt i skolan med de flesta ämnena, jag var inte ett dugg intresserad.
Men detta är jag ju intresserad av så då borde det ju fastna i skallen…men jag vet att jag har mycket lättare att se och lära än att läsa böcker/texter.

ha ha du är precis som jag.

#9 Skoj :o)