Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 777 ggr
Surviver
0

Vad tycker ni?

Jag ska äntligen bli av med mitt gips imorgon. (Jag bröt benet för nästan åtta veckor sedan) Jag kommer väl inte kunna rida på en gång men när jag kan börja så skulle jag vilja rida barbacka för att träna upp musklerna i benen och balansen igen.

Problemet är att jag inte har några muskler alls kvar typ, så jag skulle vilja ha något som man kan ta i sig i om hästen hoppar till eller så. Jag har nu kollat i Börjes och Hööks och sett lite olika alternativ, antingen en barbackagjord från hööks som man kan fästa stigläder på, jag kommer ju givetvis inte använda stigbyglarna annat än om jag tappar balansen, det nåste ju bli väldigt konstigt tryck på hästens rygg om man använder dem som när man rider med sadel eller? och vad är det då för vits med att rida barbacka…?

Mitt andra alternativ är en voltigegjord, kanske inte det snyggaste att rida ut med men där jag bor är det ingen som ser mig ändå och vad spelar det för roll om det nu fungerar… vad tror ni är bäst, eller har ni något annat bättre förslag?

Stigläder runt halsen på hästen har jag provat men det var inge vidare tycker jag.  

Mvh. Eva

reddie
0

En voltigegjord borde väl fungera. Då har du bra handtag att hålla i om det behövs.

Terrierlina
0

Voltigegjord är väl bra!

CBA
0

Har du en egen voltigegjord då…..jag har precis läst i en tidning att dom är svindyra…och då menar jag inte flera-hundra-kronor-dyra, nej flera tusen (mellan 6000-18000 kronor) dyra!!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
0

det finns väl billigare o dyrare?

Mandysan
0

#3 Jaså så du har oxå läst det….. Trodde att jag hade läst fel men men =)

reddie
0

Börjes har en voltigegjord för 500:-

Linda
0

Vår voltige gjord vi knappt använder..kostade 3000:- för 10!! år sedan när pappa ville vara snäll mot sin(a) döttrar som lekte cirkus..

-Men hi hi "Sungria" kan ju alltid skvallra om att den tokiga stallägaren på Björkeberg lekte cirkus ryttare så sent som i sommras..

/Inte illa för en sliten och stel 2 barns morsa ju..hi hi

Surviver
0

jo, det är voltigegjorden på Börjes som jag har kollat på isåfall 488 kr kostar den. Det är väl ganska överkomligt, kanske inte bästa kvaliteten direkt men den fungerar säkert som "balansåterställare". Jag har inte lust att ramla av och bryta något annat nu när benet börjar bli bättre ;o) Visserligen är min lilla pojke världens snällaste men man vet ju aldrig.

LinneaG
0

Vi brukar ta vojlock med täckesgjord och sedan ett grimskaft runt
halsen på hästen, som man kan ta tag i om man tappar balansen..