Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4197 ggr
Cilla89
0

Näring i gräset?

Finns det nån vidare näring kvar i gräset?

Har gräs kvar i sommarhagarna, dock inte bete, men inte heller, precis så dem kan pilla.. utan lite lagom sådär..

Vet inte om jag ska lägga på några kilon hö nu, just nu får dem ungefär 2 kg hö över natten och 1 kg när dem kommer ut i hagen..

AnnaLundin
0

JA; det är bra med näring i gräset på hösten, så länge gräset växer faktiskt. Och växer gör det så länge temperaturen är några grader över noll…

Huruvida du behöver lägga till mer hö beror på hur de verkar i hullet och om de verkar vara hungriga.

Här är det för lite gräs kvar, så jag stödfodrar med hö - inte så mkt för näringens skull som för att de ska slippa vara hungriga.

gejsa
0

Tittade i min bok så klart!

Tidig försommar mj 11,8 smrp 166

försommar              11,2         147

högsommar              10,7         128

sensommar               11,0         166

förvuxet försommar    10,2         55

förvuxet sensommar   9,5           72

naturbete före axgång  11,3       125

efter axgång                10,7       72

Ni ser det skíljer rätt så mycket. Men är ändock väldigt bra värden i.  Det sämsta är ju förvuxet försommar en kvot på 5,4.

Peppe
0

#2 men det kan ju inte stämma för alla…det beror väl på hur pass välskött betet är, och vilken jord osv. liksom värden som 10.7, 10,2 osv. så exakta värden kan omöjligt gälla för hela sverige!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

Självklart är detta ett cirkavärde. Men för att man ska få ett hum om det. Det är ju likadant med analys av ditt hö. Det är ju inte samma värden på hela åkern. Det är väl bättre att skriva ett cirkusvärde än inget alls. Eller hur?!

Men jag orkade inte skriva av hela boken. Det står ju hur mycket som helst om foder och allt man behöver veta när man har häst. :)

Peppe
0

#4 det kändes bara som det var så exakta värden.. varför inte skriva 165 istället för 166 på smb rp t ex?

gejsa
0

Jag skrev som det stod i boken så klart. Och varför ska jag skriva 165 kunde väl lika bra skrivit 167 om man ska hårddra det. Men jag följde som sagt boken. Köp den om du är intresserad.

Peppe
0

#6 jag bara undrade…om det är tillåtet

Peppe
0

165 är dessutom ett halvjämt tal, till skillnad från 166 och 167

Cilla89
0

Men seriöst ;)

Är det nått att bråka över, siffror ;)

pippa__
0

hihi mm eller hur.. =)

gejsa
0

Ja, lite löjligt är det. Dum fråga får dumt svar. :)

AnnaLundin
0

Jag kan ju berätta att jag för några år sedan köpte ensilage av TREDJEskörd, som var skördat första veckan i oktober.

Analysen för nötkreatur låg på 150 g smb rp/kg ts… Det är inte riktigt lika högt för hästar och en stor andel av det var också s.k "NPN", dvs kväveföreningar som inte är proteiner. (andelen såna blir större sent på säsongen, ffa när det är mkt vatten i fodret) Men även om det bara är hälften av det värdet som är verkliga proteiner för hästarna så är det ju ÄNDÅ ett högt värde på det…

gejsa
0

Nu när du är på #tråden#. Vet du hur man räknar om från nötkreaturvärden till häst? Kan man göra det själv?

AnnaLundin
0

Ja, man kan göra det själv, men jag har inte formeln i huvudet. Återkommer senare i kväll med den.

gejsa
0

Ok vad bra! :)

AnnaLundin
0

Jadu gejsa, det var ingen enkel formel att teckna ner, jag ska försöka scanna det nån dag tror jag och lägga ut det här.

gejsa
0

Nej, jag förstår det! Men tack för att du försökte iaf. Vi får se om du får ut det på scannern då.

Lindbygarden
0

så det är såpass bra ändå! när är det betet behöver "vila" för att ladda batterierna inför nästa år?? är det augusti eller september?

AnnaLundin
0

#18 Hur menar du då?

Ska man odla hö på det så bör det få växa upp litegrann, för att tillväxten ska komma igång på våren. Men annars vet jag inte om det behöver nån vila, för näringens skull. Det beror väl på om det gödslas och sånt - själv tömmer jag gödselplattan i min beteshage före vintern, för att dels få tomt där och dels tillföra näring till min magra småländska steniga åkermark, där mina beten finns…

Lindbygarden
0

#19. Jag läste ngnstans att gräset lagrar för vintern så att det ska få en bra start och växa ordentligt nästa år.. Så jag kan låta dem gå kvar där fram till det att de blir lite blötare?  Tillväxten är god så de går inte och knaprar längst ner..

Hur går du med ditt gödsel? Det vore ju kanon om jag kund göra ngt liknande.. vi har en jordmån på kanske 30-40 cm max så vi kan inte så in nytt eller harva hur som helst.. jätte jobbigt då det känns som ngt mellan ängsmark och alvar..

AnnaLundin
0

Alltså, jag använder min hårt nergnagda vinterhage även på somrarna och jag kan garantera att de blir feta där också…

Jag anlitar en bonde några mil bort, som har en stooor…. Gödselspridare alltså…. HAHA
Nejmen skämt åsido, han har en gödselspridare som sprider ut det jättefint, med samma princip som flytgödselspridare, eller saltspridare för vägarna. Det syns knappt att han spritt ut något även om man lägger på jättemycket…

gejsa
0

#21# Vad har du på vintern? Halm, spån eller torv?

Lindbygarden
0

#21 låter ju perfekt!

Lyrik
0

#18 Gubben i mitt nuvarande stall (ska ju flytta snart) har nu stängt grindarna in till sommarhagen. De har kunnat gå i både vinter och sommarhagen (ligger precis bredvid varandra, bara en grind imellan). Han skulle spara på "betet" till nästa sommar…Förvånad

AnnaLundin
0

#22 Jag använder spån.

#24 Om det är lite uppvuxet före vintern så kommer tillväxten igång snabbare till våren. Det är nog det han menar… Jag har gjort detsamma med min sommarhage i år, den är fri från betesdjur mer än en månad tidigare än jag brukar, för att jag hoppas kunna skörda eget hösilage där nästa år, innan jag släpper hästarna där…

gejsa
0

#25" Så du tar årets spån från i vintras och använder i dina hagar? Det vill inte mina bönder göra. För det är ju något som inte är bra i spånet. Minns inte vad nu. Sedan tar det ju 2 år innan det förmultnar.

Min bonde vill inte ens ta hand om min gödselhög om jag har bara spån.

AnnaLundin
0

#26 Ja, jag använder senaste vinterns spån och sprider ut.

Det finns en hel del förutfattade meningar om hästgödsel, framförallt med spåninblandning. Dels så är det ju nästan bara spån, med bönders mått mätt. Och då tror de att det inte har någon vidare gödande verkan, vilket inte stämmer. Men visst, det är kanske inte lika bra krut i det som om det är förmultnat. men å andra sidan så göder det ju under längre tid i stället :P…

Men på mina egna marker gör jag som jag vill… :D Och på våra magra marker är vad som helst bättre än inget.

Lyrik
0

#25 Men det fanns/finns knappt något bete alls. Fick stödfodra Lyrik hela tiden när han gick där.

AnnaLundin
0

#28 I så fall behöver det förmodligen få växa upp lite före vintern och helst även gödslas….

Lyrik
0

#29 Japp, men det gör de ej. Till tjockisar hade det kanske räckt men inte till Lyrik och Sagge. En stor, svårfödd hbl och en äldre, i normala fall normalfödd kbltravare.

Det är mer bete i Lyriks sjukhage nu, än det var i sommarhagen…Förvånad

Lindbygarden
0

Ja mina hsätar får/har nog vad de behöver (känns skönt) har lagt ut hö ( grönt fint och damfritt- härligt med fräscht hö!) nu men de har barit tagit ngn tuss när jag var där.. För artighetens skull kan man troSkrattande

De brukar ju välja hö när krämen i gräset är borta.. eller?

Vi har även kört in en hel rundbal i lösdriften men de vill inte ens gå in ännu..

Denzel
0

Det är ju inte så mycket näring i gräset som det är i början av sommaren. Man kan väl se det hela som ren bukfyllning nu! Det är inte mycket näring i gräset med andra ord.

Lindbygarden
0

Nu har de gått över till hö..