Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1665 ggr
Scandi
0

Tömkörning

Scandi
0

skulle vilja tömköra eli men har ju inga grejor till det så min fråga är vad behvöer man egentligen`?

thilda-
0

Sele, Tömmar, huvudlag, hjälm till dig :)

lisette
0

eller en tömkörningsgjord. jag föredrar de med däcklar. "tyvärr" köpte jag hööks tömkörningsset och det var väl sådär.

[slo]
0

#3 Jag tycker den är kanon :)

Vill man vara billig går det att tömköra med träns, sadel och två longerlinor…

Loa-bg
0

#4 Hur tömkör man med sadel…?

[slo]
0

Dra tömmarna genom stigbyglarna bara. Vet inte hur bra det går med en engelsk, men med en westernsadel funkar det :)

thilda-
0

jag tycker att en riktig travsele är bäst :)

DojoKelder
0

#7 fast alla anske inte vill betala dyra pengar för en travsele för att tömköra någon gång ibland.. =)
Jag har beställt mig en tömkörnings/longergjord på horse.com som jag hoppas ska komma närmaste veckan. Liknar hööks gjord fast är klädd med teddy på undersidan.. kostade 349:-

Mangis
0

#6 Det går lika bra med en engelsk.

Loa-bg
0

#9 Gör det…? Ärligt talat, i mina öron låter det helgalet! ^^ Var fäster du stigbyglarna? Högt upp?

#6 Fast då får du väl gå bakom hästen hela tiden?

fridak
0

#10 har själv aldrig testat eller sett med sadel men om jag skulle göra det skulle jag nog ha stigbyglarna uppdragna och snurra lädret ett par extravarv så att de itne trillar ner och sen dra igenom longerlinorna/tömmarna genom stigbygeln.

Mangis
0

Stigbyglarna sitter då uppsnurrade ordentligt, ja. Vi gjorde så med en ponny vi skulle rida in i England och det funkade kanon!

Klasson
0

Vad jag vet när man tömkör med sadel,kan man ta ett grimskaft  å dra de från ena stigbygeln till den andra under magen,å knyta fast dom.. så dom inte fladdrar…

Så rekomenderar dom i en inridnings film…

[slo]
0

När vi gjorde det med en westernsadel på Killen förra sommarn så hängde stigbyglarna som vanligt med tömmarna igenom. Dels blir det tömkörning och dels vänjer sig hästen vid att grejer fladdrar och rör sig vid sidorna. Det går utmärkt att gå på en volt också, när jag tömkör vanligt har jag oftast en töm bakom rumpan ändå. Beror ju på hur hästen är och så vidare, men så har jag lärt mig och det funkar :)

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

blir det inte ryck i munnen om man drar genom stigbyglarna? kan inte bli så bra genomlöp för tömmen heller = inga känsliga och fina tömtag.

• longergjord med många ringar så man kan spänna tömmarna så som just Din häst behöver
  • Delade tömmar, rekomenderar 2st à 6m, samt att dom är så tunna och mjuka som möjligt för bekvämligheten 
  • träns
  • pisk

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[slo]
0

#15 Som sagt, beror ju på vad man är ute efter att träna. Vill jag träna händelser, att hästen ska hålla sig lugn även om det är stökigt runt omkring, vänta på ett tydligt budskap, ja då är det kanon att använda en sadel. Däremot, är det finlir, dressyrkörning och arbete i form är det såklart uteslutet.