Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1664 ggr
Star
0

Foder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag undrar bara om det är någon som vet ungefär hur mycket vanligt foder kostar som tex havre, kornkross och bettfor?  En annan fråga är om hästarna blir piggare utav havre? och den sita är om det lönar sig att ha mineraler, och vad det är bra för?

[Theriss]
0

På Granngården kostar en säck havre (billigaste) och kornkross nåt på 100:-, kommer inte ihåg exakt hur mycket.

LinneaG
0

Kornkross på granngården kostar 112 tror ja.

gejsa
0

Klart det lönar sig att ge mineraler. Hö och mineraler är det viktigste att ge hästen. Det bygger ju upp skelett bl a.

Mandysan
0

Jag betalar följande på granngården:
15 kg Havrekross 53.10:-
25 kg Betfor 75:-
20 kg Krafft Müsli 202:-

Jag vet oxå vad dom tar för andra foder där:
 Krafft Grund 117:-
Salt (löst) 10 kg för 61:-
Lusern pellets 125:-
Kornkross 20 kg för 65:-

Oj, vad dyrt ni andra har det!:-O

lisette
0

50 kg hel havre 80:- hos bonde

Star
0

okeii tack så mycket alla. men ni får skriva om ni har förslag  på foderstat om man har en häst som är lite för tjock och är en B-ponny. Glad

gejsa
0

Om ditt hö är bra så behöver du inte ge varken havre eller korn till en het och fet liten b-ponny. Har du analys på höet? Isf är det lätt att säga hur mycket du kan ge.

Havre kan många ponnys bli väldigt heta och pigga av. Korn kan dom få gallor av även havren.

lisette
0

gejsa hur är det med höet?

om man tar analys, vad ska man göra? ta direkt från vallen när det är nyslaget? hur många olika provbitar?

gejsa
0

Nej då bara om det är hösilage. Är det torrt hö som du köper i balar så ska du öppna ca 6-7 balar och ta av det från mitten. Men försiktigt så att du inte tappar allt ax och blad osv. Det är där som proteinet sitter. Sedan tar du lite av varje och klipper i små bitar och lägger i ett kuvert som du kan få av Granngården. Sedan är det bara att vänta på svaret. Man kan få snabbare om man kryssar dit sin mejl. Men nu ska du väl inte ta analys. Det är ju snart sommar. Vänta tills du har köpt hem höet till vintern. Har du analys då så kan jag hjälpa dig med en foderstat i höst sedan.

lisette
0

det var precis det jag tänkte. frågade i förebyggande syfte…

köper hö av en bonde i byn. jättefint hö som luktar gott. kan vara intressant att se värdena på det…

gejsa
0

ha ha ja ett hö som luktar kan vara både dåligt och bra i värdena. Så det kan man inte se. En duktig bonde kan gissa ung om han har tagit analys många ggr. Genom att titta hur mycket det har vuxit innan det slogs tex med hur långt axet är tex. Men som sagt det är ju bara gissningar. Har man en analys så VET man värdena. Då behöver man inte ge tex lusern hack i förebyggande syfte. Behövs det inte med bra värden i höet så är det ju onödiga pengar. Det kostar att analysera men det är värt det iaf. Men ta även mineraler då för det är ju också viktigt. Pris ca 5-600 kr. Som ju är en engångssumma.