Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2129 ggr
Scandi
0

Olja

Varför ge man egentligen olja och vilken olja ger ni isf?

pippa__
0

Bilolja? :P Bra som rundsmörjning..hihi (ursäkta, är lite trött) haha

Scandi
0

nä typ matolja,majsolja o rapsolja typ :P

Lyrik
0

Hull har jag för mig. Lyrik fick 2 dl majsolja om dagen på den tiden han var MKT svårfödd.

Köpte billig majsolja på en turkbod i stan.

Loa-bg
0

Majsolja gör väl hästen piggare? Och oljor överhuvudtaget får väl igång magen och hästen blir blank av det. Jag använder inget av det, men vet många som gör det.

Loa-bg
0

#3 Just det! Hull ja. Jag gav ju Peppe det i somras när han började magra.

AnnaLundin
0

Olja ger tillskott av energi, sen om hästen blir piggare av det vet jag inte - blir NI SJÄLVA piggare om ni häller en skvätt olja över maten? ;)

Det går att ge i princip vilken vegetabilisk olja som helst för att tillföra energi, det är ingen större skillnad mellan de olika oljevarianterna.

Just nu häller jag en skvätt rapsolja på maten till min unghingst, som står på proteinrik diet för gödning, för att bättra på balansen mellan energi och protein litegrann.

jn84
0

Jag var på en foderföreläsning för nån vecka sen och då sa hon från Krafft att det som är bra med olja är att det ger energi utan att energin sätter sig i huvudet på hästen. Dessutom hjälper det till att ge ett bra hull.

Vad man inte skulle ge alldeles för stora mängder av är rapsolja, men jag minns inte varför. Det var iallafall bättre med majsolja eller sojaolja.

gejsa
0

Olja smörjer ju lite bättre i magen/tarmarna också. Sedan är det bra att ge ifall det fattas lite energi.

Mangis
0

Det finns ju ingen garanti för att fettet inte sätter sig på huvudet. Det beror på individen. Jag har sett både hästar som inte reagerar på fett och sådana som blir klart piggare. Men man kan ge olja både för att få upp hästen i hull och för att motverka främst sandkolik

Due-Boje
0

Det är rekomenderat att ge till äldre hästar, just för hullet och magen =) En annan sak som e bra för hästens mage är kokta linfrön..!

Due-Boje
0

Om den lätt får förstoppningar alltså, inte tvärtom:P

AliceL
0

min ponny får olja för magen, och för att det ger glansig päls, haha. sen har hon ganska lätt att tappa hullet… hon får vanlig matolja, typ ½ dl om dan

binni
0

Jag gav min häst linfröolja förra vintern för att "smörja" tarmarna, efer att han haft kolik, men vet rekommenderade foderjäst istället.

Akerberg
0

Min medryttarhäst får just nu linfröolja för att han kliar man och svans. Det är första året vi prövar, och han kliar mycket mindre! Vet inte om det beror på oljan eler om något annat är annorlunda i år… Smörjer även svansen med olivolja, huden blir inte lika skrovlig och torr då