Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3006 ggr
lisette
0

betessläpp

när släpper ni hästarna fria?

vad tar ni betalt (för er som har mark) för en säsong?

och ni som bara har häst, vad betalar ni?

Believer
0

1 juni brukar vi släppa ut dem på bete. Då har (nästan varje år) marken torkat upp ordentligt, och gräs vuxit upp =P Men förra året släppte vi redan i mitten av maj. Det beror ju på lite vädret och så!

gejsa
0

Jag har så lite mark så dom som står här får bete men jag tar inte in någon extra häst på sommaren. Det brukar räcka ca 6 veckor om dom står hela dygnet. Sedan måste det komma upp nytt på några veckor. Men nu ska vi ju ta in nattetid eftersom vi har så många vildsvin. Så då räcker ju betet längre.

lisette
0

jag hade tänkt släppa i slutet av maj, men det beror lite på hur mkt gräs som kommit.

min ena granne vill ha 1000:- för hela säsongen vilket jag tycker är ett bra pris. en stor hage + en lite mindre längs en grusväg, folk bor i närheten av hagen och den är lite kuperad.

sedan har jag grannen mittemot som förra sommaren tog 500:-/häst och månad. vilket jag tycker är svindyrt. ska höra med henne vad hon vill ha för det i år. en stor hage som oxå är kuperad och de kan dessutom gå in i skogen. nu har hon inga hästar alls så jag kan tänka mig att hon vill ha det nerbetat.

det är ju skönast att ha hästarna nära till hands om det skulle hända något.

gejsa
0

500 kr i månaden är normalpris. Dom tar ju in beteshästar överallt och då är priset 5-600 kr i månaden. Som jag måste gödsla mitt bete först också. Det kostar skjortan. Mellan 1-2000 kr per gång. Men jag gör det bara en gång per sommar.

Believer
0

#2. Vildsvin, här i Eskilstuna? Shiit.

gejsa
0

He he har du inte läst att vi har det. Vi har ca 3 flockar i vår skog på ca 75 djur. Dom matar dom här i skogen och skjuter av dom då och då. I går skjöt dom visst minst 2 grisar.  Dom finns överallt runt omkring oss över hela stan. Men man ser dom aldrig. För dom är nattdjur och rädda för oss. Man ser deras spår och stigar som dom gör.

lisette
0

#4 när det inte går ngn häst alls i hagen o de inte gödslar så tycker jag det är lite saftigt…

gejsa
0

Ja, men jag menar att det är normalt för ogödslat häromkring alltså. Då pris på det jag skrev.

Sedan började jag skriva om mitt bete i svaret. Nej,jag är trött ska gå och sova nu. natti natti

lisette
0

jag med… natt allihopa

Faxlin
0

Jag betalade 500:- i månaden förrut för ett bete som inte ens gick att kalla bete. Så dåligt att jag stödfodrade med kraftfoder hela sommaren. Inte skojigt.

Nu har jag mycket större bete och bättre också så nu behövs inget stödfodring alls. Hade den förra sommaren också. Kostar mig tråden och aggregatet. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LinneaG
0

I mitten av maj hoppas vi på att kunna släppa ut hästarna, det beror väl på hur mycket gräset har växt.
Vi står på en kursgård under 3 månader på sommaren, där betalar vi 300 kr/mån per häst.

MiaMaria
0

Oj, vad tidigt ni släpper, fast ni bor ju på sydligare breddgrader iofs Glad Jag släpper inte innan midsommar, eller ja har det varit en kanonvår så ger det ju men i år blir det nog tidigast midsommar som det ser ut.

Jag tar inget betalt när jag har hästar här på bete, vill hellre ha hjälp om det är nån hage som ska sättas om osv samt att dom hjälper till med tillsyn och vatten om jag skulle åka bort. Jag har ingen "ordnad betesverksamhet" utan den är kompisar eller annat folk runtikring som lånar.

Tinka
0

#12 samma här tidigast till midsommar. Vi tar aldrig in extra hästar påbete utan det är dom som bor i stallet som fortsätter att hänga ihop även på sommaren.

Linda
0

Hej!

Vi hyr ju extra mark och betalar för det (ca 4 hektar) 8.000 skr

-Sedan kostar som Gejsa säger mer tid och arbete med en sommarhage änn vad man tror.

-Vi sparkar(dvs sprider "för hand" exempilvis, göder och sår i där det behövs varje år .

-Sedan behöver det varje år bytas stolpar, staket osv varje år lite var stanns och så är det en el kostnad.

-När vi tar mot betes hästar får de bli  visiterade dagligen, det ingår: enkel ev sårvård, flugsprayning (tro mig haft så jobbiga kunder som krävt att man tagit in deras häst och sprejat 4 gr per dag..=inte värt korvöret..

Ingår oxå en gräsridbana (belyst) med hinder park, en liten teränng snutt i skogen med hinder samt underbara ridvägar, tillgång till låsbar sadelkammre m eget skåp.

-När det spöregnar går vi även ut och sätter på täcke etc..

För detta "skit" jobb får vi 700 för ponny (säsong 2200:-fr maj(från 15), juni, juli, aug, sept (tom den 15)

Stor häst: 800:- mån eller 2500:- säs.

Och det som retat upp mig mest med att ha inackorderingar det är att det alltid ändå blir sena betalningar, och eftersom jag är så snäll och lätt manipulerad lyckas jag alltid få tusen extra saker jag ska jusst göra med deras lilla häst…

Phu..en avskrivning från lilla mig..Behöver jag nämna att vi ska sluta med sommargäster?

Nu i år kommer vi bara ha våra vanliga inackorderingar (bara två st.) de betalar vanlig stallhyra eftersom den är redan låg från början så det de betalar även vintertid täcker sommarens utgifter.

Ps vi stöd fodrar på sommaren också hur gör ni?

Vänligen/Linda

jen
0

vi släpper ut när vädret tillåter, oftast kring midsommar. jag  är inhyrd och betalar samma på sommaren som på vintern, boxen:500kr/häst   shettisen betalar jag endast 250kr för.   det är ett bra pris tycker jag, smidigt att betala samma året runt.(billigt med)

Anki113
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Samma här oftast kring midsommar, då kan vi ha dom ute till oktober. Vi brukar få börja stödmata i september. Vi tar inte emot någon då vi tycker att det är för mycket jobb med beteshästar, samt att det inte går att ta betalt för vad det egentligen kostar. Vi har inte någon åker som inte sås om inom en 5-årsperiod. Både beteshagarna och det som ska in på höloftet. Fast jag längtar tills tjälen har släppt i backen, då kan vi slå på våra vattenkoppar ute i vinterhagarnaSkrattande

reddie
0

Jag tar hem hästarna till mig på bete i slutet av maj/början av juni. Jag har inte tagit något betalt av häsarna som har varit här. Hade inte dom varit här så hade jag ju måsta hyra en sällskapshäst över sommaren.

lisette
0

# 14 när så mkt ingår - då tycker jag det är ett bra pris.

men jag vill inte betala 500:-/häst när jag tänker fixa ordning staketet, där är taggtråd på en bit som måste bort. tråden måste dras om samt en extra tråd till shettisen jag ska ha hem. det blir jobb för mig som gynnar min granne i efterhand. hon behöver inte göra ngt alls med mina hästar - för det sköter jag bäst själv. de ska bara gå på hennes mark och äta. står det ändå tomt och hon måste betala arrendet så borde hon bli glad för 1000 på hela säsongen.

jen
0

#14 det var inte så farligt högt pris om man får all den servicen.  ang priser beror det väl även på vart och hur man bor i landet. här ute i ödemarken är det relativt billigt med stallhyra

Lilla_My
0

det är lite olika… småhästarna (min shettis+ hennes kompis) brukar få gå ut lite tidigare än dom andra hästarna…. typ slutet av maj eller nåt. beroende på vädret och så. Jag har betalat 500:- i månaden på betet. då ingår kallhyran för boxen, så man är garanterad box till hösten :) dom med lite större hästar betalar 1000:- i månaden.

Faxlin
0

Tycker det är värt att betala de gånger man har något att betala för. men då det gäller en hage som egentligen inte lämpar sig för beteshage så kan man ju börja fundera lite kanske.
Likaså om man själv inhägnar marken och hästarna ens agerar som röjare åt någon annan, ska man då dessutom betala för det? Tycker det verkar som om man skulle få betalt för att deras mark inte växer igen.

Här fick jag hagen precis vid huset för de i vägföreningen var sååå less på denna äng som bara var vildvuxen och skämde grannskapet, då vart det trevligare med uppbetad öppen mark med några hästar lunkandes där;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

davidia
0

jag får låna gärden av en gammal tant,det kostar ingenting.det som är tråkigt är att jag får släppa hästarna efter att en annan har slått o hämtat höet på gärdena så det blir väl i juli eller nått tänker jag.förra året hade jag gratis hos grannen,då släppte vi dom 6 juni men flyttade sen över dom till tanten.lite invecklat kanske……

gejsa
0

#14# Ja, det är ju samma med mig. Man är ju så snäll och tar hit islänningar med massor av eksem tex. Ska ha smörjning typ 3 ggr per dag eksemtäcke. Vid regn ska det av. Vid sol på och på morgon och på kvällen. Byta vatten. Sköta eltråden och stolpar. Inget har mina hyresgäster behövt göra förut. Vi måste även gödsla hagarna på våren. Kostar mycket. Sedan ska man gödsla bort skiten i vinterhagen, kratta ja det är otroligt mycket man gör som inte dom som har haft stall vet. Förr t o m tvätta vi stallet själva. För ca 2 år sedan ändrade jag till att alla får skura sina respektive boxar på våren. Vi har ett vattenschema sommartid. Var och en får ta bort skit höst och vår i resp vinterhage. Mitt pris är ju också så lågt så jag tycker att man kan ta reda efter sin egen häst iaf.

LinneaG
0

Linda - en härlig bild från sommaren när jag hade Jana och
det var fullt med hästar!

RebeckaSvensson
0

Släpper hästarna på bete så fort som möjligt. Hingstarna ska släppas på tis (2 maj) och stona kommer antagligen att släppas då ngn gång oxå.

När tar ni in hästarna på nätterna igen?

lisette
0

# 21 det är det jag menar. där är en del att göra med hagen, 1000:- för hela säsongen + en uppfräschad hage tycker jag hon ska vara nöjd med.

bebbe
0

I dag har vi släppt 8 av våra fölmärrer på sommarbete, gissa om dom blev glada,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

bebbe hur mkt mark är där? komemr det att räcka fram till september?

bebbe
0

Där är ca 40 tunnland, dessutom ger jag dom säd och bröd varje dag, om det verkar tryta kör vi dit med ensilage oxå.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

bubbelbubbel
0

oj, härligt för dom ! :)

emsems
0

släpper juli-aug, kostar 1000kr.

det är så kallt på kvällarna här uppe i norrrrrrrland.. så man vill inte släppa för tidigt, men i år blir det mitten av juni iaf.

emsems
0

glömde lägga till att då ingår det vattenkoppar, vindskydd, m.m, dessutom finns det ett stall därman kan ha sina grejjer, sker som foder, sadel m.m. även tillgång till spolning och hovslagning m.m

hagen är just vid ägarnas hus, så dom ser till dom hela tiden, och har världens koll på vad dom gör.

vi turas om med att kolla alla hästar, vi försöker kolla alla en gång om dagen iaf.

Linda
0

#24 Åhh vilken fin bild får jag sno den?

Kram/Linda

Linda
0

Milla
0

släpper också nu den 2 maj på hingstbete. Dom som är kvar hemma släpps när fölis har kommit och är tillräckligt stor för att få gå ute på natten. Jag betalar 500 kr för alal hästarna under betessäsongen

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Linda
0

Här kommer vi nog inte släppa föränn runt 1Juni tidigast.

-Hoppas på mkt gräs iaf:)