ridas 8 ggr per vecka...
jag och en vän satt och diskuterade igår… Mirran har dålig kondis och blir snabbt trött. Vi rider henne nu 6 dar i veckan, varav en av dessa är bara skritt i skogen och en är lugnt i skogen. (sedan 1 hoppass och 3 normala dressyrpass).
Hon är riden kontinuerligt sedan oktober -06 och innan dess vilade hon några månader pga operation. innan dess i god kondis.
vi funderar nu över att rida henne ett lugnt pass i skogen under förmiddagen ca 1-3 dar i veckan utöver de ovanstående passen. Detta under en period från ca oktober till mars, för att se om det funkar. (under denna period är det ej tävlingssäsong och hon tävlas inte).
varför? jo hon funkar inte att rida i två klasser under tävling. första går bra och andra är hon så trött och bara slamsar runt.
åsikter?
På bilden, Linda och Ramira tävling i Robertsfors
Om jag vore du så skulle jag bara vara ute o skritta just för att få igång hon igen efter vila.. Dumt att köra på så "hårt" på en gång tycker då jag.

Det är under dagar som hästen vilar som den bygger upp styrka och ork från föregående ridpass så det ultimata är att rida varannan dag och då rida varierat så hästen får en vilodag mellan passen.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

# 2 så brukade jag göra m unghästar.. rida varannan dag…
kan tänka att det är bra även när dom ska få bättre kondis…. skritta mkt är oxå bra…
Jag tycker det låter som det är alldeles för mkt träning o för lite vila! Det är ju samma för människor! Man måste vila emellan träningen för o få ork t mer!
Max ett pass om dagen tkr jag. Ta det hellre för lugnt, klättra mer och variera ridningen. Låt det hellre ta lång tid, annars kan så mkt bli fel.
det tar 48timmar för dom att bygga upp musklerna som man har tränat under ett tränings pass :) och 20 minuter för att värma upp musklerna under ett pass :)

Jag tycker att mycket beror på hur mycket hästen går i hagen också. Hos en del hoppryttare vet jag att hästarna går två gånger om dagen; ett skrittpass (i maskin eller uppsuttet) och ett träningspass (uteritt eller på bana, men i alla gångarter). Då har hästarna bara varit ute några få timmar i hagen. En häst som går heldag i en hyfsat stor hage rör sig tillräckligt.

Nr jag bygger kondis då är det hårt varannan dag och sen var annan dag så är det hagen eller skirt på långa tyglar i skogen. Har funkat för mig hittills.
#1, hon är igångsatt redan.
ja hon är i hage varje dag, men det är små tråkiga dagar som din inte rör sig något i alls. hon brukar i princip stå på samma ställe hela dagen…
jag tycker alltid en häst bör få vila en hel dag åtminstonde i veckan typ en söndag eller lördag. bara pysslas lite, inte bli riden. jag tycker det låter som hon blir över tränad… ett pass räcker gott och väl.. sedan kolla över fodret, kanske kräver mer kraft??
hon får nu detta som foder: 15 kilo hö, 1 kilo FC Avel 1, 2 kilo havre och 1 kilo korn. Känns inte lite?
Sedan är hon ju som pigg och springig i början, tills hon fått springa av lite energi, men sedan blir hon trött

Jag motionerar hästen i ca 3-4 dgr i rad för att sedan få vila 1-2dgr. det mår hon bäst av. Att bara motionera henne varannan dag skulle innebära problem då man aldrig kan rida igenom ordentligt. Har jag dessutom ridit ett lite hårdare pass dagen innan så är det optimalt att skritta hästen dagen efter.

Nu för tiden tävlar jag aldrig två klasser på samma dag, då jag oftast är på meeting som är 3-4 dagar långa.. Men när jag är i tyskland och tränar brukar jag rida ett riktigt dressyrpass på morgonen, och sedan ett skrittpass på eftermiddagen där jag jobbar henne mjuk och avslappnad, då skritten är hennes svåraste gångart att slappna av i. Är jag på tävling och startar på eftermiddagen tar jag ett lösgörande pass och inkluderar alla gångarter på morgonen. Startar jag på morgonen gör jag skrittpasset på eftermiddagen. Hemma blir hon ledd minst en gång om dagen, plus att jag rider henne så gott som varje dag. Förrutom idag när det fick bli longering p.g.a att jag har 38.5 i feber:P Lyckas alltid bli sjuk innan viktiga tävlingar….