Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 624 ggr
bubbelbubbel
0

OT: uuuh, ÄCKLIGT!

inatt när jag skulle krypa till kojjs, stog jämte sängen och kliade mig på ryggen med min otroliga bästa ryggkliare :D
så kliade på sidan också, så kände jag att det satt nått där..
jag tittade efter och tänkte, HU! torkat blod ? va ? och tänkte ja, ja, jag kan ju ha haft nån plutt där som börjat blöda, inget konstigt…
tills jag såg….2 ben, sen vågade jag inte titta mer och började lite lätt hyperventilera..

AAAAAAAAAAAAHH!! JOHAN JOHAN JOHAAAAN!!!!!!!!!
stormar jag ut ur sovrummet och hoppar utanför toan, där johan får avbryta sina behov för han ska operera bort en fästing på mig.

jag trodde jag dog. så vid kvart i fyra i morse så stog jag halvnaken i hallen medans johan opererade med vad han kunde hitta.
pincetten var inte tillräckligt bra, då tog han en nagelsax….
den var inte heller tillräckligt bra, så det blev en säkerthetsnål, sen en butterfly och en annan kniv, kändes bra, och ändå lyckades vi inte få ut hela det äckliga lilla djuret. *KRÄKS*

så jag satte på ett plåster.
nu vågar jag inte ta bort plåstret för jag vill inte se vad som finns där under, jag är äckligt livrädd för dessa små kryp, och har ju lyckats hålla mig från dom även under diverse festivaler och grejjer…
en har jag haft i hela mitt liv…

så nått tips om hur jag får ut dom sista förhoppningsvis döda kvarlevorna, eller ska jag vänta på att kroppen stöter ut det ?

*skakar*

pippa__
0

Jag brukar göra det som man inte ska göra egentligen…brukar gnida dom me nått fett..t.ex. margarin..då släpper dom taget för det blir för halt. =)

bubbelbubbel
0

hade något vagt minne av att man inte skulle göra så, funkar det då ?

fridak
0

hemma brukar vi plåstra på duoderm om vi inte får ut hela fästignen. de är som ett plåster men klistrig över hela ytan.

[Lill-Jonna]
0

Dom ÄR äckliga, och ju mindre dom är ju svårara är dom att få ut. Vänt INTE att få ut den, då är risken större att du får t.ex borrelia. Inte för att risken är så stor men men. Har man ingen fästingplockare så kan man ta naglarna och ta tag om huvudet (helst) och snyrra några varv och dra sen. då kommer dne oftast ut

Rita-S
0

Vad jag har läst: Fästingar andast gjennom bakra delen av kroppen när dom sticker hela huvudet inn. Så när man trycker på smör, vasselin eller annat dom inte kan andast gjennom måste dom dra ut huvudet för att inte kvävast. Vet dock inte om det stämmer, jag är inte riktig SÅ insatt i fästingars kropp och anatomi, men jag har hört det från fler ställen. Och det värkar ju logisk att dom måste andast på NÅT vis, och när hela skallen är innborrat är det ju typ bara bak-kroppen kvar.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Lill-Jonna]
0

:P

bubbelbubbel
0

man ska inte snurra när man tar bort den, för då stannar huvudet kvar, och det är ju inte heller så lätt att få tag i huvudet, eftersom det är det som är inborrat ;)
själva kroppen är ju borta, men det sitter ju nånting kvar….

fridak
0

men ta isf plåster el liknande men sätt den klistriga delen över fästinghuvudet, plocka bort plåstret efter en dag så sitter förhoppningsvis huvudet på plåstret och din hud är fri från fästingar!

bubbelbubbel
0

aah !! :D det ska jag prova nu på direkten !

gejsa
0

Man ska bara dra rätt ut så följer huvudet med också. Du kunde tagit med naglarna.

Vi har säkert tagit bort 100-tal fästingar i år på oss och alla djuren. Det är gott om fästingar i år.

bubbelbubbel
0

uuuh gejsa, jag hade aldrig i mitt liv vågat göra det :P
jag är livrädd för dom äckliga krypen.
tyvärr satt den ju så att jag inte kunde använda två händer med mina lagom långa naglar, utan johan var tvungen, och han hade ju inte några..*morr*
men jag har gjort så som fridak sa nu, så får vi se, annars skär jag upp det och plockar ut det.

[slo]
0

Vänta ett dygn ungefär, har det inte börjat klia eller bli irriterat ska det inte vara någon fara. Sen är det bara att hålla lite koll, om det blir en röd ring runt eller svullnar o grejar är det sjukan som gäller :)

Burr, en kisse i stallet hade en megafästing häromdan… Har en såndär fästingpenna, med en ögla man trycker ut, enda problemet var att den gick inte över kroppen, de va den största jag sett i hela mitt liv!

bubbelbubbel
0

men det kliar ju alla redan och är rött. fast det beror nog på att jag har pillat på den……hua.

men gud så äckligt !!!

fridak
0

blir det röda och svullna större än en femkrona så ska man till vårdcentral

gejsa
0

Haha jag har tagit bort jättemånga stora med. Det hörs att ni inte bor på landet. *fniss*

Ja, det kliar nog i ett par dagar iaf när huvudet är kvar. Men det försvinner bara sedan. Men blir det rödare och rödare runt omkring så måste du söka läkare. För då måste du få penicillin.

fridak
0

det märks att det är fästingår, kaninen har fått rätt många, innan fick man nästan plocka en var dag. däremot så är kisse, häst och jag rätt skonade.

[slo]
0

#15 Jag bor på landet, vet inte hur många fästingar jag plockat på hästarna denna sommarn… Men den som satt på katten, huuva vilket monster!

gejsa
0

#17# jag har inte tagit bort många på hästarna. Däremot hundarna och katterna. Men har man 6 katter och 2 hundar så blir det ju en del att ta bort. :)

Alex
0

Min hund har inte alls fått många fästingar, tack vare bärnstenshalsbandet. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst