Ni som kan det här med foder! (tjockisshettis)
Hej!
Funderar på att skicka in höet vi köper på analys pga att min (framförallt) ena äter väldigt mycket halm för att hon har tjockistendenser. Hon har fått till stor del halm sedan i sent i somras och jag vill inte att hon ska missa något viktigt i maten helt enkelt. Just nu äter hon halm, lite hö och ca 1dl protein special (Granngårdens sortiment) och hon har tack vare detta blivit mindre fet och man känner tex enkelt revbenen nu även genom vinterpälsen :) Så jag skulle inte säga att hon är fet nu. Men det är svårt att se exakt hur hon ser ut genom all päls :)
Men jag ser gärna att båda mina tjejer fortsätter äta halm också för att få så många tuggtimmar som möjligt. Vill inte att dom ska stå på tom mage.
Så, när analysen är klar. Hur gör jag då? Eftersom dom går två i samma hage, varav hon som lätt hänt blir fet äter konstant och den andra är mindre intresserad och därav får i sig mindre. Kan jag då ha i stort sett fri tillgång på halm i hagen utan risk för att någon blir fet och sedan får dom sina specifika hö mängder (plus eventuella tillskott i box på natten) ??
Hur stor skillnad är det generellt på hö och halm? En foderrådgivare tyckte inte att man behöver "slösa pengar " som hon sa på att skicka halmen på analys.
Förstår ni min något luddiga fundering/fråga? :)
Tack på förhand!

Jag har mina två hästar tillsammans och de har väldigt olika behov. Ute får de ca 5 kg hö + mycket halm. Inne får den lättfödda 2-3 kg hö till + halm och den svårfödda 15 kg hösilage. Sen får de olika i krubban. Den ena får mineraler och en halv näve lucern och den andra ca 1 kg lucern + mineraler då han rids. Funkar jättebra för mig, men kan inte ha dem tillsammans på ex lösdrift just pga det olika behovet. Nu är mina pållar stora, men principen borde ju funka för dig med. Båda har att tugga på hela tiden.
För att tugg tiden ska bli längre och bli mer syselsat så har jag till shetisen och russet här hemma köpt små maskade hö nät från hööks. Går jätte bra att häng lite längre ner för att dom ska kunna äta lågt