Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 513 ggr
Luminous
0

Hur vet man om de använder baken?

Ja, har suttit och läst och läst. Men har inte hittat något om hur man vet om hästen använder bakdelen när den rids. Alltså om den trampar inunder sig?
 Jag har ett yngre islandshäststo(8år) och en i stallet säger att hon inte använder bakdelen. 
Trots att kvinnan i fråga aldrig sett oss rida annat än ut från gårdsplanen när vi är på väg ut. Så är osäker på om jag borde lyssna eller inte.

När man longerar henne så trampar hon med bakhoven framför spåret efter framhoven. Och samma när jag rider. 
 Hon är ett väldigt piggt och framåt sto och vill att allt ska gå snabbt, snabbt, snabbt! Men jobbar jag ordentligt med henne kan jag få henne i riktigt samlad tölt och hon är lätt i handen. Men släpper jag fram lite flyger hon iväg som skjuten ur en kanon.

Och hon har svårt att ta trav vissa gånger och lägger sig lätt i "grisepass". Vilket jag tror har att göra med att hon inte är nog balanserad och stark. Vi tränar mycket på att mjukgöra och kontrollera baken, och detta har vi hållit på med i flera månader nu. Hon är extremt lätt att flytta och jag behöver bara trycka lite med sittbenet så dansar hon iväg. 
 Skänkelvikningar, bakdelsvändning, framdelsvändning, ryggningar, tempoväxlingar. Allt detta tränar vi på hela tiden och hon blir bara bättre och bättre. Och har märkt att traven kommit mer och mer.
 Även galopp kan hon bara ta utomhus och då blandar hon också in passen innan galoppen kommer. Det är lite lättare att ta galopp i uppförsbackar, men vi kämpar på.

Men hur vet jag om hon använder bakdelen eller inte? Har läst att det ska kännas som att rida i uppförbacke, men jag vet inte om jag känner något sådant eftersom jag rider samma häst hela tiden blir man ju van vid hur de rör sig.

PogoPedagog
0

Det beror oxå lite på vad man är ute efter att de ska använda bakdelen till. Att hästen trampar med långa steg med bakdelen betyder att den skjuter på bra med baken men inte nödvändigtvis att den bär bra med rumpan. Däremot är det svårt att förklara hur man känner skillnad. Ett bra mått kan vara om du provar att lätta i handen. Faller hästen framåt och måste öka tempot har den antagligen vikten på framdelen, håller den formen och balansen har den lagt över vikten mer på bakdelen.

Brollan1
0

Det blir mindre skumpigt när hästen böjer på hasen och tar upp steget mer i den leden. Mera extremt blir det när hästen går i "uppförsbacke" dvs baken sjunker ner och framdelen(bogarna/manken) kommer upp.

Lyck atill

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"