Fångar på ritt
Ha patetiskt! Låt dom sitta där dom sitter.. Usch va elak ja va nu.. :-D Men jag tycker att när man gjort nått galet, och sitter i finkan ska man inte ha några förmåner alls. Knappt en tv!
Kanske skulle begå nåt grovt brott istället för att anstränga mig för att försöka få nåt vettigt gjort..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
precis vad jag också tänke Alex! Ska vi hitta på nått hyss du och jag?
Ja det tycker jag! Det livet låter mycket lättare faktiskt. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Får man vara med? :P
självklart! The more the merrier! Så kan vi rida lite islandshäst i skåne sen. :P
Hihi japp ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#6 vill ni avslöja era planer? Ska ni råna nån eller så? ^^
#8 Kan vi ju inte avslöja fattar du väl! :O Då kanske nån stoppar oss tidigt och så får vi bara böter eller nåt istället för fängelse.. Det går ju inte!
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Vad knepigt! Jag håller absolut med er om att om man sitter i fängelse så kan man gott sitta där och avtjäna sitt straff. Men samtidigt så begår många tidigare straffade fler brott när de kommer ut igen, för de kan liksom inte leva ett normalt liv. Det kanske är en bra idé trots allt att låta dem rida. Då kanske de tycker det där med hästar är en rolig grej och när de kommer ut kanske de kan hitta en fast punkt i livet istället för att halka in i det kriminella igen…

Fy är det sånt här våra skattepengar går till?? Att folk som allra minst förtjänar det ska få ha roligt ute i det fria istället för att sitta bakom lås och bom där de hör hemma.
Nee, fångarna har det ju bättre än våra stackars gamla på ålderdomshemmen!!
Håller med #11 till fullo, folk som har begått brott får rida isisar och får mkt bättre mat än pensionerena…

Visst är det skattepengar som finansierar sånt här, men om det kan få åtminstone en brottsling att kunna återgå till ett normalt liv så är det ju en besparing. En ny fängelseplats lär kosta betydligt mer än en ridtur (eller flera)
Men jag håller med er om att fängelsena i Sverige är lite väl glassiga! Visst, frihetsberövande är ett straff i sig, men det ska ju kännas mer än så att begå brott!
jag har en kompis som suttit på sluten anstalt, o faktiskt så va d nästan så att han längtade tillbax, dom hade tillgång till gym, solarium, bastu, minigolfbana, fotbollsplan, o ett "lekrum" med pingsibord o biljardbord, maten var jätte fin, när vi va där på besök så skulle dom få fläskfilè o klyftpotatis till middag, d smugglades in saker hej vilt o endel av personalen hjälpte till… sen kan d väl va jobbigt att "hitta sin plats" o frihet har du ju inte, men förutom det så är det ju toppen… men helt fel…

fy så sjukt!!!!!!!! Håller med #11 jag med här…..helt och hållet! det är svenska samhället detta!!!!!!!!SUCK
Exakt, visst är det bra om nån lyckas komma tillbaka efteråt.. Men tycker nog att det görs på fel sätt. De har det ju egentligen bättre än både skolor och ålderdomshem och allt vad det är..
Då tycker jag nog att de borde lägga pengarna på att hjälpa dem tillbaka "på riktigt" istället, att de kanske skulle få utföra nåt slags jobb och få hjälp att "komma tillbaka till samhället". För att komma in i det igen efteråt och få jobb och leva normalt tror jag knappast blir lättare av att man får rida och åka på kryssningar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Nä, kryssningar tror jag inte kan hjälpa en sekund på något sätt! Däremot kan jag tänka mig att hästar öppnar en ny värld. Kanske (jag är väldigt optimistisk) fastnar en av dessa fångar för hästgrejen och hittar något i livet som de kan leva för, istället för att fortsätta i ett virrvarr i gamla umgängeskretsar där ens vänner fortfarande är kriminella.
Men det är svårt, jag tycker verkligen det! En del av mig säger att folk som begått brott lika gärna kan ruttna i mögliga celler och att de får stå sina kast. Men samtidigt vet jag att många som hamnar snett i livet kanske inte alltid väljer den "onda" vägen. Fel kompisar och dålig uppfostran kan förstöra den finaste människan.
Hjälper det verkligen att straffa någon hårt när denne gjort fel? Ibland kanske stöd och vägledning är bättre än straff?
#17 Fast en fd brottsling har ju inte direkt lätt att hitta jobb, speciellt inget välbetalt.. Så frågan är om man har råd att rida då, om man nu inte råkar ha en massa pengar undanstoppade…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Haha! Nergrävda menar du? ;)
Man behöver ju inte ha en egen häst. Bara känna en gemenskap..

jag är med jn84 här till en viss del. det kan vara bra för en fånge att komam ut och få göra andra saker. det lever de säkert länge på. bara för de sitter inne så upphör de inte att vara en människa.
men samtidigt så tyckr jag att det är sjukt att våra skattepengar går till detta.
#19 Haha ja eller det ;)
Nej men ridlektioner eller nåt tänkte jag.. Är ju inte det billigaste heller.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Håller med#11 att de har det bättre än våra gamla o så länge inte pengarna räcker till alla är väl egentligen valet rätt lätt om vilken som ska ha pengarna o inte !?!