Sitter snett
Hej! När jag rider så lutar jag alltid lite inåt. Så om jag är i väster varv så lutar jag inåt vänster, om jag är i höger så lutar jag åt höger. Någon som vet ett tips på hur jag kan sluta? Jag tänker inte på att jag gör det…
Ta hjälp av en duktig tränare som kan se hur du sitter och hjälpa dig att rätta till det. På böjda spår ska man ha vikten en aning ingång, men det får ju inte bli för mycket.
Kan det inte vara att du är sne själv? I såfall måste du uppsöka någon inom vården som kan hjälpa dig att räta till dig. Annars får du bara tänka på det extra mycket då du kan skada hästen och göra den sne. :)
Försök att tänka på att luta dig åt andra hållet, alltså försök inte att vara rak utan att luta till höger i vänster varv osv. Du har antagligen lutat dig "redan från början" så att säga och då är det lite svårare att bryta och du kanske tror att du sitter rakt fast du egnetligen lutar dig. Så genom att luta åt fel håll kan du lura hjärnan och på så vis sitta rakt fast du tror du lutar dig. Hopas du förstår hur jag menar och lycka till :)

Slappna av och sitt på sittbenen. Spänner du dig är det lätt att vika dig och luta dig åt alla håll och kanter. Upp med blicken, då är det lättare att vara rak. Sen, såklart en tränare och kolla att du inte är sne från början. Du kan förstöra hästen om du är sne åt alla håll och kanter.