Svårt att hantera
Min häst är jätte gullig o rida och jag tucker om henne jättemycket. Men hon är väldigt svår att ta in i hagen för mig själv, hon går alltid att fånga men när man har henne i grimskaftet vägrar hon att gå o om man piskar till henne med grimskaftet eller med handen så slänger hon sig och sliter sig o galopperar iväg från mig. Om man lyckas får in henne av massor av timmar o bråk så vägrar hon gå in i stallet då sliter hon sig o springer ut på vägen. Det är ett jätte story problem för mig o jag har även testat att peta på henne med en pinne o det har fungerat men inte längre. Finns det något knep som jag inte har testat?
det låter ju inge kul alls :(
du kanske ska ta och prova lite ledarskaps övningar eller horsemanship för att få hästens respekt ?
Nu är ju inte mina problem så stora som dina direkt utan mer som en vardagsgrej men mina hästar hållde ju på att springa över mig när dom skulle in och ut från hagen VARJE dag men sen jag började hålla på med horsemanship har det gått hur bra som hälst !
Det är någonting i er kommunikation som blir fel. Hon säger något och du förstår inte. Som sagt, försök läs på lite om grundläggande hästbeteende och försök förstå vart ert förhållande brister. Troligtvis ser hon ingen anledning till varför hon ska följa med, känner att om hon följer med kanske hon blir "piskad", förstår inte vad du vill osv.
Konsten med hästhållning är ju att man ska få hästen att vilja göra det du vill att den ska göra. Inte bara tvinga den för att hästar är så pass snälla. :)
Då man inte förstår sin häst brukar jag alltid ge jättemycket beröm med morötter och klappar då hästen bara tar ett steg framåt, eller nä du kommer fram i hagen. Då ser hästen positivt på insläpp :D
EW

Som de andra säger, ledarskapsträning.
Hur är hon om du leder henne på ridbanan? Stannar hon då du stannar, går hon bredvid dig, backar hon om du backar? Det är jättebra checkpunkter att ha. Är min häst lydig och fokuserad på mig?
Piska är inte en bra metod. Det märker du ju själv, hon drar direkt om du slår till henne. Öva att leda där det går att stänga in er, om hon inte stannar då du stannar, backa henne. Gör om ända tills hon stannar direkt då du gör det. Beröm. Står du still, då ska hon stå still, flyttar hon på sig så ställer du tillbaka henne. Går hon förbi dig, stanna och backa henne till den position du vill ha henne i.
Det här är grundläggande hästhantering. Nu verkar ni ha ett så pass stort problem med kommunikationen att det kan ta ganska lång tid att få den i ordning. Bäst vore nog att ta hjälp utifrån.
Det här är sådant jag går tillbaka till så fort jag känner att hästen blir stökig och ofokuserad. Har jag slarvat med grunderna så kommer stök som ett brev på posten. Då tar jag en kort promenad med hästen, stannar ofta, påminner om att de ska stanna, springer korta bitar, backar osv. När hästarna håller huvudet vid min axel på långt grimskaft, oavsett hastighet så går vi hem igen.
Ledarskapsövningar för att bestämma vem som är flockledare eller inte och en stor portion tålamod.
Men det jag också skulle göra är att ta ut både veterinär och kanske massör/ equiterapeut eller liknande och kolla igenom hela hästen så att den inte har ont. Jag hade en medryttarhäst som uppförde sig precis såhär fast inte riktigt så illa. Det tog 10-15 min att få in honom. Hans problem var att han gick barfota eftersom han inte gick att sko och var otroligt hovöm. Han tyckte det var hemskt att komma ut för han visste att det gjorde ont.
#4 på ridbanan är hon jätte jätte duktig, det är bara på stallplanen i hagen och i stallet hon bråkar, jag försöker träna henne just i hagen där problemet sitter men om jag backar henne i hagen eller nått sånt då drar hon eller springer in i mig så respekten ligger på noll
#5 jag har tänkt på det också men grejen är att som i somras när vi var på ridläger var det inga problem och hon hade full respekt för mig och det går ju bra på ridbanan m.m domsaga och när man väl är utanför hagen med tränset på är hon en helt annan häst.
En till grej som jag inte sagt, hon är 20 år och som ni förstår en envis liten tant så vet inte hur lätt det är att ändra beteendet när hon Hållt på såhär några år.
kortsiktig lösning: led i träns till och från hagen och säg till så fort hon tänker "nu sticker jag" långsiktig lösning: NH, natural horsemanship så att hästen lär sig vem som är ledaren anledningen till att jag även tagit upp en kortsiktig lösning är att detta problem knappast löser sig på en dag och resultatet från ledarskapsövningarna blir lite förstört om hästen får vinna en kamp och därför är det bra om hästen inte har någon "chans" att vinna :) pratar från egen erfarenhet från när jag bytte medryttarhäst och han efter ett par veckor av okänd anledning var livrädd för grinden till hagen, efter en månad då jag lett han till/från hagen i träns syndes inga spår av rädsla :) TS kan även börja ta in hästen och bara mysa för som jag uppfattar det "bråkar" hon bara på väg in till stallet och detta kan vara tecken på att hästen har ont någonstans vid ridning och förknippar intagningen med just ridning
Vad gör ni för något när du tar in henne, dvs vad kan hon förknippa intagandet med? Får hon gå ut till hagen igen efteråt? För lite utvistelse? Se till att ni gör något kul när du tar ut henne från hagen, och att hon får gå ut till hagen igen efteråt. Har du testat positiv förstärkning /klickerträning? Börja med lite i taget, gå en bit från hagen, ett steg i taget och beröm och ge belöning. Stanna, gör något hon gillar. Borsta eller klia? och gå tillbakaoch släpp ut henne igen. Öka succsesivt (låt det ta så många dagar det behöver), tills ni kommer till stallet. Fortsätt även där med samma sak, gör bara roliga saker, saker hon uppskattar :)Kanske tycker hon inte om ridningen just nu (eller har ont?), se då vad du kan göra för att göra den roligare eller byt ut den mot något annat som kan vara roligt (eller behandla det som utlöser smärtan). Långa tyglar för att bygga upp hästen/bibehålla kanske och lite trick eller liknande för att hålla henne motiverad? Motivation är jätteviktigt, straffa inte utan belöna istället så ska du nog se att du så småningom har en häst som gärna går ut från hagen och är med dig :)
#!= tack för svaret :) grejen är att när man väl är ute o rider så är hon pigg o glad o inte alls sur o grinig som i hagen, hon gillar inte att anstränga sig hahaha mern vi rider inte ofta på ridbanan eller nått mindre roligt. hon är ju trotts allt 20 år. jag ska testa att åka ut o träna henne lite grann på dagen utan att rida. för annars väntar jag till kvällen när hon har gått med dem andra hästarna in på middag,
#9 ujag förstår tanklen med att hon kanske har ont men somsagt tror jag inte det eftersom hennes sadel ligger perfekt och att hon inte bråkar eller är lat påväg till stället där vi sitter upp och är pigg när man rider. jag tror att hon vet att hon är starkare än mig och kan dra om hon vill. men jag ska ta en dag när jag är på riktigt bra humör och inte kan bli sur på henne o bara gosa o vara glad i hagen en stund o sen ta o försöka leda in henne o bara mysa mer o sen släppa ut.

#7 utanför hagen med tränset på… hur är hon om du leder på banan med grimma, eller på en väg med grimma? Stannar hon en miliskeund efter dig om stannar när du leder henne med träns? Om hon inte gör det, stannar av sig självt när du stannar, du ska kunna ha hängande tyglar eller grimskaft, då är hon inte med dig. MÅste du ta i munnen så är hon inte med.
Problemets kärna är inte hästen, den gör bara det som den tillåts att göra och vid en ålder av 20år så har den nog med erfarenhet om att hantera flocken. Några här har skrivit "ledarskapsövningar" och det är helt rätt men inte för hästen utan för den som leder den.
Så som jag läser det så är hästen perfekt när den får göra det den tycker är roligt men inte när den inte tycker om det, vilket säger att hästen kan och förstår men vill inte pga att ledarskapet inte är starkare än hästens eget ledarskap. Ska man leda en häst så SKALL MAN LEDA den, inte det omvända.
Först så tar du ett långt och tungt LEDREP min 5m (inte grimskaft) som man kan ge tydliga budskap med och långt för att du och hästen skall få utrymme att göra något. Sedan tar du in hästen i repgrimma. När hästen vägrar så vänder du dig runt i en båge på 2m och kommer in vid hästens flank/ljumske och driver med repet hästens bakdel i en cirkel runt dig. Ge dig INTE in i en dragkamp i LÄNGSLED med en häst, den kampen har du redan förlorat när den börjar. Men i sidled så gillar inte hästar att kämpa.
Se till att driva runt baken i några cirklar runt framdelen utan att ge hästen tillfälle att räta upp sig så den kan springa rakt ifrån dig. Så småningom så kan du driva hästen i skänkelvikning framför dig direkt den inte vill komma med repet. Försök att inte hetsa upp dig, det är vad hästen ser och utvärderar när det gäller ledarskap, uppträd lugnt och envist.
Fortsätt att ge och ta med repet, ta när du vill att hästen skall FÖLJA repet och ge när den gör rätt.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#0 Hade en gammal herre en gång som gjorde likadant, han ville vara kvar med sina hästkompisar och inte in i stallet. Svår att fånga och slet sig precis som din häst verkar göra. Vi började ta med en hink med havre till hagen så kom han direkt, han fick en munsbit och sedan resten i boxen när vi kom in. (Det var ca en näve havre så inte mycket att hänga i granen.) Det fungerade väldigt bra och sedan behövde vi inte ta med hinken till hagen utan han fick bara lite när han kom in och sedan tog vi bort det helt. Detta var på sommaren kan jag tillägga med, så kan också vara en faktor att han ville vara ute. Plus att den "onda hästen" var i en annan hage den sommaren så han trivdes extra bra då x)