Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 432 ggr
gejsa
0

Ingen som är intresserad?

bubbelbubbel
0

oj oj oj, man kan ju undra om hon blivit terrad inatt :P

Thinka
0

oops har hon missat en nolla tro???

Hannapanna
0

hoppas gör man ju att hon missat en nolla.. för 1800 kan vem som helst köpa en häst..  OM de stämmer så hoppas att hon tänker efter vem hon säljer till .. :)

Lizzan
0

Jäklar! hoppas verkligen hon har missat en 0:a

Klasson
0

1800kr tror jag hon menar.. Hästen är 17år… Inte många som tar mycket för sådana hästar,sen kanske hon inte är ibehov av pengar

AnnaLundin
0

Man får ju framförallt hoppas att hon med medveten om vilken taktik som brukar användas av dem som köper upp hästar för vidare transport till slakterierna i Sydeuropa… HÄstar (av större ras) som kostar under 10.000 är de som ligger i riskzonen för detta, då det är dessa som transportörerna kan tjäna en slant på.

För jag tror inte att det är felskrivet. Det är en travhäst som säljaren anser vara gammal. Skulle inte tro att någon ens skulle drömma om att försöka få ut 18.000 för en 17-årig travare, inte ens med utrustning.

DojoKelder
0

#6 sorgligt men troligtvis sant! Hoppas bara att hon både tänker en och två gånger innan hon släpper den till sitt nya hem..

Johanna
0

#6 tror oxå som du…

nu får man ju bara hoppas att hon verkligen tar sej tid att välja sin köpare…

gejsa
0

Priset är nog tyvärr riktigt! Ingen som söker häst?

Johanna
0

jo jag… fast jag vill inte ha något varmblod…

o sen har jag ju hittat min pålla redan… :)

jen
0

jag tror också hon menar 1800 eftersom hon skriver "gammalt sto"

MalinSandman
0

är detinte lag på att man nu för tiden inte får slakta friska hästar som ej blivit utdömda av veterinär ?

mazze
0

tror oxå att det ska vara 1800 med tanke på att priset står på 2 ställen :(

AnnaLundin
0

#12 Nej, det finns ingen sådan lag. Hästar räknas faktiskt som livsmedelsproducerande djur, dvs man slaktar dem och använder köttet till livsmedel. Det är lika tillåtet att föda upp hästar till slakt som att föda upp kossor eller grisar till samma ändamål, om nu någon skulle vilja det.

Här i Sverige har vi ingen tradition att äta hästkött, men i övriga Europa är det faktiskt ganska vanligt att man äter det. Det är också därför det är så lönsamt att transportera hästar till Italien, det är efterfrågan på hästkött där och därför är kilopriset betydligt högre. Och det är faktiskt så att om vi åt mer hästkött här i Sverige så skulle efterfrågan på köttet öka, priset stiger och det blir mindre lönsamt att skicka hästarna till Italien i stället för att slakta dem här…

Det är däremot så att om man ska få ut livförsäkringsbeloppet från försäkringsbolaget, måste hästen vara utdömd av veterinär och utdömningen godkänd av försäkringsbolaget. Tror det är det du är ute och fiskar efter.

gejsa
0

Puttar upp denna. Hon har satt ut den igen. Antagligen bråttom eftersom hon ska flytta enl annonsen.

jen
0

hoppas hon får ett bra hem. hon bor ej långt från mig, ska höra mig för häromkring om nån söker häst

wewwa
0

Priset kan nog vara sant med tanke på att hästen är 17 år.
Vi söker häst och gärna varmblod, men vill ha en yngre…

gejsa
0

#17# 17 år är väl ingen ålder knappt om den är välskött.

LinneaG
0

vi har ett varmblod på 30 år, så denna tös har många år kvar.

Tycker nästan att det är lite kränkande på nåt sätt att sälja en häst så billigt, är den inte värd mer för ägaren?

bubbelbubbel
0

det kanske är just det den är linnea.
värd mer för ägaren alltså, så pass att hon inte bryr sig om pengarna, utan var hästen hamnar…?

Ove-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska sköta en häst som ägaren köpt för 2000kr… Med två täcken! Också ett varmblod, men yngre än detta och var i jättefin kondition. Både riden och körd (travtävlad).

Ove-D
0

Tänk vad måna hästar det finns för 5.000kr eller mindre…

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/allt.php?inriktning=&typ=5®ion=&order=prisx

gejsa
0

#22# Ja, det fanns ju t o m många halvblod för några tusenlappar ser jag.

jen
0

#22  tragiskt :(