Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1322 ggr
Amazing
0

Avmaskning

Hej!

Stallägaren har avmaskat sina hästar nu, och det måste vi med göra.

Har köpt avmaskning, men inte min kompis som har hästar i samma hage (hon ska köpa senast söndag).

Kan jag ge mitt nu och hon sitt på t.ex söndag?

Mvh ABC123.

Mangis
0

Man rekommenderar att alla i hagen avmaskas samtidigt. Har ni tagit träckprov på dem? Många avmaskar i onödan vilket är dyrt för både plånbok och miljö (för att inte tala om risken att parasiterna blir resistenta).

Peppe
0

har ni haft styngflugeägg på hästarnas ben så är det nog ganska onödigt att ta träckprov? man måste ju ändå avmaska hur eller hur

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Amazing
0

#2: Det är såna där gulvita ägg på benen…

Aja, men har iaf gett nu..

gejsa
0

#3# Men varför har du gett redan när dom som har hästarna i samma hage inte ska ge förrens på söndag eller senare? Du frågade ju faktist bara för några timmar sedan hur du skulle göra?

Amazing
0

#4: Därför.. nej  hon ska ge imorgon el söndag SENAST! Ochjag skulle åka til stallet hade inte tid att vänta på svar. Jag tror inte det är någon större fara.

Mangis
0

För styngflugan avmaskar man väl senare? Eller har jag fel nu? (Behöver inte tänka på sånt längre eftersom Hjälmskyl sköter det…)

gejsa
0

#5# Därför! Är det ditt svar.  Först frågar du sedan intresserar dig inte svaret iaf.

#6# Stygnflugan ska tas när det blivit minusgrader ute. Då är det större chans att bli av med den. Alltså för tidigt.

Amazing
0

#7: Nej, jag skrev ju Oskyldig

AusaBausa
0

alla hästar ska ta samtidigt annars ger det ju inte rätt effekt. Kunde inte din kompis gett din häst också då istället?

Så gjorde vi när jag hade Ludde i annat stall. Den som köpte sist avmaskade alla…gick kvar i den hagen o bajjade ut alla ev maskar o ägg, ngn dag o sen bytte vi över till vinterhagen…

Lorita
0

Mina dom står inne och går i paddocken tre dagar efter avmaskning, annars skiter dom ju bara ut det i hagen igen så då kan det nästan kvitta att avmaka. Amteist och Athena avmaskadet i onsdags och Kiara och Karisma ska avmaskas på söndag.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AusaBausa
0

ja men om man byter hage ngn dag efter avmaskningen då borde de ju slippa dem eller hur länge lever maskar o ägg i hagen???

Amazing
0

#9: Vi måse göra vårt egna sätt, hon hatar att bli avmaskad.. får panik. Jag tror inte det är så farligt.

Lorita
0

#11 jag har hört att det tar två år att göra ett bete parasitfritt efter att hästar betat där.

jen
0

överlever maskarna minusgrader om de bajjar ur sig det ute?

nån som vet?

gejsa
0

#14# Maskarna överlever i bajshögar om snön kommer tidigt och lägger ett skyddande täcke över högarna. Men om det blir riktigt kallt utan snö så dör dom. Så har en berättat för mig.

Lorita
0

Äntligen hittade jag det i tryckt form (Hästen skötsel och vård av Colin Vogel) två till tre år överlever larverna utanför hästen och det är bara torka och extrem värme som kan ta död på dom. Effektivt är att betes putsa då torkar marken ut och eftersom larverna kryper upp på toppen av grästråna så slår man av stråna. Eller växel veta med andra djurslag, två tre år kor/får och sen två tre åra häst, så dom inte har samma parasitter.

Jag har läst det på fler ställen också men vill ha minst en referenskälla.

Amazing
0

Min kompis ska avmaska på söndag.

WornOut
0

tänkte ställa en fråga ang. avmaskning..

Jag avmaskade min häst för inte allt för länge sen (ca 1 mån) för jag tyckte att han började bli smal(utan anledning), men han har inte gått upp i vikt än, funderar på att börja ge honom kli, och så lägga en ordentlig foderstat nu när dom ska börja gå inne, och ev. kolla tänderna.
Men jag undrar om det kan vara så att han behöver avmaskas mot någon annan mask eller så?
(Möjligtvis lite luddigt skrivet, men är jättetrött så ni får ursäkta:P)

Lorita
0

#18 jag tycker du ska ta ett "prova masken" prov så vet du ibland kan man behöva upprepa men då med hjälp av veterinär.

gejsa
0

#18# Ta träckprov, kolla tänderna. Sedan gör du analys på höet så kan vi hjälpa dig med en foderstat.

Vad har du för ras på hästen, ålder?

Gick den bara på betet när den smalnade av? Var betet bra så det fanns kvar menar jag?

Mangis
0

WornOut - hur gammal är din häst? En veterinär sa en gång till mig (men det är ju bara en människa så man vet ju aldrig) att om en häst väl blir smal av mask har de oftast sådana tarmskador att de är svårläkta… Unghästar kan ju tappa fort i hull när de växer. Elelr om hästen inte trivs - oavsett ålder.

WornOut
0

#19 - vart får man tag i det här provet? :)

#20,#21 - Han är 7 år, arabkorsning. Smalnade av när han kom hit (bete) , fasst jag tror inte att gräset är speciellt näringsrikt, och så finns det inte så mycket bete heller, därför har jag stödfodrat honom lite också under sommaren.

gejsa
0

Kolla masken heter provet. Finns på apotek och granngården och även att skicka efter.

jen
0

#22 mina hästar tunnade också ut fast de hade gott om bete,,,

hört flera säga så iår