Träning av häst?
Ska lägga upp ett plan nu med min hästs träning, förut har vi tagit dan lit som den kommer men nu ska vi skärpa oss :)
Men jag funderar, ger promenad med häst i hand ett skit för hästen? tänkte att det borde ju vara bra för den mentala biten med något ovanligt? och bra för hanteringen och att lära sig lämna flocken och ut ut ensam? vad säger ni, är promenad nåt med hästen för det är mysigt eller ger den hästen nåt i form av träning?
Min plan är 4-5 träningspass och 2-3 vilodagar, jag vet att dem flesta anser att hästen ska ha max 1 vilodag/vecka och då ska man skritta ut typ osv, men det funkar inte på min häst, han bli för stressad av träna, träna, träna, han behöver minst 2 dagar/vecka där vi bara står i stallet och gosar har utan krav ^^,
Min plan på träningsupplägg ser ut ut så här:
- 2-3 dagars vila
- 1-2 dag rida (rida ut i skog och mark, bygga muskler)
- 1 dag tömköra (jobba mycket på att gå i form, orka bära sig, och träna på att utför övningarna rätt, bugga muskler)
- 1 dag longera (springa av sig, han springer inte ur sig i hagen trots stor hage, kompisar + ute 10-11 timmar/dag, så han behöver 1 dag då och då under träning få ur sig all "spring energi")
- 1 dag gå ut och gå/tömköra/rida (gå ut och gå, lättare träning, skritta ut en sväng, bara ha lite kul och lugnt ihop)
Åsikter, kommentarer, tips och trix?
Hästen ska ha fler vilodagar men mist 1
Jag är mer för att hästen ska ha mycket vila för att kunna hämta in allting, men då är jag van vid unghästar så kanske är lite annorlunda. Men minst 1 dag.
Jag räknar definitivt promenader som någon slags träning, dock på den lugnare sidan. Det beror självklart hur långt man går men jag brukar vanligtvis gå med min varannan dag (så får han vila de andra dagarna). Skulle jag gå med honom t.ex. 2 eller 3 dagar i rad så ber jag bara om problem då det blir för mycket för honom. Så visst är det träning. :) (Dock så är han 4 år och hade aldrig varit ute i skogen förrän ca 3 veckor sedan).

Hur gammal är hästen? Man brukar ju säga att den ska tränas så många dagar i veckan som den är år gammal.
#1 så 3 vilodagar på 1 vecka är okej?
#3 haha svårt att träna 17 dagar på 1 vecka, han är 17 år ;)